JO Nesbo a Krv na snehu

Recenzia knihy: Jo Nesbo a letná novinka Krv na snehu

Autor severských krimi Jo Nesbo, sa preslávil na Slovensku už viac ako desiatkov pútavých kriminálnych príbehov, ktorým dodáva osobitnú atmosféru, no hlavne ich prináša z prostredia Škandinávie, ktoré bolo ešte donedávna nie veľmi čitateľmi prebádané. Čitatelia však posledné roky nachádzajú práve v Škandinávii svojich nových obľúbených autorov, od ktorých čakajú neustále niečo nové, čo by dokázali prečítať jedným dychom. Jo Nesbo má veľa priaznivcov, tiež nie je vyprofilovaný bezvýhradne len ako autor krimi, čo potvrdzuje jeho séria o Doktorovi Proktorovi. Jeho poslednou novinkou je Krv na snehu, príbeh, ktorý má mať pokračovanie v podobe druhého dielu. Ten druhý diel je pritom otázny najmä v rámci toho, kto bude jeho ústrednou postavou, pokiaľ bude dejová línia nadväzovať na líniu z prvého dielu. Jeho novinka je v našej redakcii už prečítaná, na čo sa môže čitateľ tešiť? Časť z deja bude v tomto článku prezradený, preto ak čítate a nemáte radi únik niektorých podrobností, ďalej nečítajte. Hoci záver a rozuzlenie je samo o sebe ťahákom, ktorý nespomínam a oplatí sa preto knihu čítať.

JO Nesbo a Krv na snehu

Z príbehu
Príbeh Krvi na snehu popisuje etapu života jednoduchého nájomného vraha, ktorý aj v samotnom deji neraz pripomenie, že nie je vzdelaný a žije jednoduchý život, ktorý má však občas spestrený vykonaním vraždy pre svojho šéfa, vládnuceho určitej časti podsvetia. Občas sa treba zbaviť konkurenta, niekoho, čo si otvoril hubu na špacír, alebo len nepohodlnej osoby. Olav, ako sa nájomný vrah volá, svoju prácu vykonáva dobre a bez rečí. Problémy nastanú až vtedy, keď si jeho šéf objedná novú vraždu a cieľom je jeho manželka. Práca, ako každá iná. Sledovačka, príprava, analýza a akt. Lenže Olav zlyhá, ba dokonca dvojnásobne. Nie len že odhalí neveru šéfovej manželky a postará sa o neznámeho násilníka, svoj diel komplikovanej situácie prinesie aj jeho zamilovanie sa do atraktívnej takmer obete.

Hodnoty a pocity
Kniha má len niečo cez 100 strán a tak je ju možné prečítať v priebehu jediného dňa, či niekoľkých večerov. Napriek tomu čitateľovi ponúkne niekoľko akčných chvíľok, inde chvíle premýšľania, v ktorých máte nájsť rozuzlenie vzťahov, navodenie správneho pocitu z popisov miest a situácií, či pochopenia súvislostí vo vzťahoch postáv na scéne. V každom prípade sa však knižka dobre číta a máte záujem sa dozvedieť viac a viac už len preto, že Olav nežije nezaujímavý život. Uniká pred svojim bývalým šéfom, no zároveň má záujem o celkom nový život, ktorý je možný len ak odstráni všetko to, čo ho prenasleduje v živote aktuálnom. Spojenie sa so zlom z opačnej strany mesta má priniesť plusy, aj mínusy. No tiež aj niekoľko situácií, ktoré môžu priniesť akýkoľvek záver, no odvaha hlavnej postavy formuje príbeh svojou cestou. Príbeh má niekoľko častí, ktoré zostanú do pamäti vryté najvýraznejšie. Bude to časť, kedy Olav pochopí, kto bol milencom jeho obete z neobyčajnej šéfovej objednávky, scéna v rakvách, alebo absolútny záver. Olav je totiž dobrák, ktorého život je posledné roky spätý s osudom jednej ženy, ktorú pravidelne sledoval z pozadia a tak trochu chránil. Práve ona zohrá v príbehu na vysvetlenie zložitú, no dôležitú úlohu. Postavu, aj keď vraha, bude mať čitateľ rád. Je svojim spôsobom čistič, napriek tomu, že sa živí neobvyklým špinavým zamestnaním. Nesbo z neho spravil možno príliš sebaistého človeka, ktorý zrejme nemá pre svoju zručnosť a odvahu čas zdržiavať sa nezanechávaním stôp pre políciu. Ide však o napínavý príbeh, cez ktorý občas preletí nejaká tá guľka a pretečie nejeden potôčik krvi. Aj preto možno ten príznačný názov knihy, ktorý je zachovávaný od originálu, po azda všetky jazykové mutácie vo svete.

Čitateľa veľmi nezdrží. Na rozsah, ktorý dielko má, ide o výborné čítanie. Pre verných čitateľov Nesba údajne nejde o klasického Nesba s jeho tradičnými postavami a prostredím. Ťažko povedať, keďže nie som jeho pravidelným čitateľom. V každom prípade však autor dokázal vytvoriť pri všetkých scénach dostatočný popis deja a prostredia, čiže z pohľadu konzumenta sa dá krásne zostavovať scéna vo vlastnej fantázii, zároveň dopĺňať výjavmi, ktoré sú tvorené popisovanou situáciou. Kniha si žiada dospelého čitateľa. Možno pre akčné scény, ale aj pre vulgarizmy, ktoré tu dodávajú tú pravú atmosféru z konkrétneho prostredia.