Moderné umenie umením len v hlave autora? Upratovačky majú jasno

Popolník

Páči sa vám moderné umenie? Samozrejme za moderné umenie môžeme považovať mnohé oblasti. Sú však medzi nami ľudia, ktorí sa označujú „umelcami“, ktorí sú schopní švacnúť tri farby na papier a vzniklo dielo za 800 EUR, či prilepia 10 kariet na plátno a je z toho dielo za 10 000 EUR. Zväčša kvôli ich menu a dobrému marketingu. V mnohých mestách sa objavuje nejaká tá výstava, na ktorej sa prezentuje zopár pohodených papierov a je z toho „umelecké dielo“. Následne sa nájde určité vysoké percento návštevníkov a obdivovateľov, ktorí aby nevyzerali hlúpo, zastavia sa pri diele a premýšľajú. Že niektoré umenie je skôr blbosť, ako niečo reálne považovateľné za umenie, dokázali viac krát upratovačky v galériách, ktoré svedomito upratali bordel a žiaľ niesli následky.

Bordel z keksov v roku 2014

Galéria, či skôr nemenovaný umelec v talianskom Bari požadoval v roku 2014 od upratovacej firmy šialene prehnané odškodné, pretože ich upratovačka, ktorá upratovala priestory, správne považovala nadrobené keksy na podlahe ako bordel po nespratných návštevníkoch. „Umelec“ mohol vyskočiť z kože, keď namiesto jeho rozdrobených keksov našiel čistú lesklú podlahu. A to pritom žena robila len svoju prácu a odmenou jej depresie a naťahovačky so súdmi. Ďakujeme pekne.

Odpadky zo stola skončili v kontajneri

Jedna londýnska galéria bola v roku 2001 vystavovateľom diela Damiena Hirsta. V tomto prípade šlo o dielo (prepáčte, je tu už priveľa úvodzoviek, skúsim s nimi šetriť), pozostávajúce z porozhadzovaného bordelu na stole ako cigarety, popol, smeti, poháre, plastové nádoby a ďalšie v skutočnosti odpadky. Upratovacia čata, ktorá prišla do galérie upratovať, ako sa od nich aj očakáva, si všimla túto nevzhľadnú spúšť na stole, chápala ju ako pozostatok ťažkej práce vystavovateľov pri inštalácií, či demontovaní niektorej z predošlej výstavy a neporiadok skončil v kontajneri.

Moja posteľ od Tracey Emin z roku 1999

Dielo, alebo ak chcete “dielo“, britskej umelkyne Tracey Emin, vystavovala v jednej londýnskej galérii v roku 1999. Jej posteľ preslávilo viac to ako skončila, než nevzhľadná posteľ, na ktorej sa museli vyšantiť aktívne opice druhu bonobo. Umelecké dielo tvorené porozhadzovaným neporiadkom bez nejakej logiky si totiž pred otvorením všimol jeden zo sponzorov, ktorí zhrozene pozeral na spúšť, ktorú prisudzoval vandalom. Rozhodol sa preto rýchlo neporiadok upratať a posteľ ustlať. Aj tu vznikla nemalá „škoda“.

Papierové guľky skončili v koši

Trochu iný prípad bol strážnik v galérií v štáte New York taktiež v roku 1999, ktorý si v miestnosti všimol pri stene porozhadzované papierové gule vytvorené zo stlačených hárkov bežného papiera. Ako neporiadok ich pozbieral a vyhodil do koša. Výstava sa tak niekoľko dní konala bez gúľ, keďže nikomu žiadne gule nechýbali. To tiež znamenalo pre neznámeho umelca nemalú škodu.

Popolník

ilustračná fotografia

Mohlo by zaujímať tiež:
Tomáš Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.