Recenzia vtipnej knihy: Krava nebeská, napísal David Duchovny - ZN.SK

Recenzia vtipnej knihy: Krava nebeská, napísal David Duchovny

David Duchovny, azda 2. najznámejší seriálový sukničkár po Charliem Sheenovi vďaka seriálu Californication a najslávnejší agent FBI, je aj spisovateľ. Teda zábavný spisovateľ. Krava nebeská nie je kniha, od ktorej by ste očakávali hlbší príbeh, ľudské osudy, alebo nejakú zásadnú myšlienku. Krava nebeská bude kniha, ktorú si prečítate, keď si budete chcieť prečítať dobre napísanú blbosť. Pozor, rozdeľme však slovo blbosť na negatívne druhy a tie pozitívne. Vtedy môžeme hovoriť o pozitívnej blbosti, po ktorej siahne každý jeden nadšenec zvieracieho humoru a fanúšik Davida Duchovneho. Krava nebeská je totiž fiktívnym príbehom o veľkolepom úniku jednej kravy do Indie, tam, kde neskončí na bitúnku a rozporciovaná na oceľových hákoch v mrazničke. Na Kravu nebeskú si vyhraďte deň, kedy si budete chcieť prečítať o dobrodružstve, aké tu ešte nebolo a je len otázkou času, než sa toho chytí animátor, či štúdio pracujúce s animáciami. O čom vlastne je?

Krava nebeská, Holy cow, David Duchovny

Krava nebeská, aj moriak a prasa nebeské

Hlavná hrdinka Elsie Bovaryová je bežnou kravou na bežnej farme. Držaná mimo býkov zhodnocuje svoj život ako úplne obyčajný, ktorému chýba dobrodružstvo. Čuduje sa nad tým, že ju matka opustila tak náhle, hoci autor sám v niektorých kravských úvahách indíciami napovedá, aká je realita a že skrátka skončila na bitúnku. Vtipne popisuje dej na farme z pohľadu zvierat a aj z pohľadu obmedzenosti zvieracieho poznania, ak žijú od narodenia na jedinej farme a svet vonku poznajú z tradovania od rodičov. Život sa krave zmení po tom, čo na svojich krátkych dobrodružstvách zavíta k farmárovmu oknu a vidí reportáž z bitúnku. Jej svet sa náhle obracia hore nohami. Svet však nie je tak zlý, pretože len čo sa dozvie o Indii, mieste, kde sú kravy posvätné a ľudia ich tam nejedia, svitne jej svetielko nádeje a tiež myšlienka na odvážny plán. Vydá sa do Indie. Pripraviť takýto plán však chce pomoc. Keď však nájde moriaka, ktorý sa nemieni zúčastniť osláv vďakyvzdania ako farmárovej rodiny hlavný chod a neskôr prasa, ktoré vie o krajinách, kde bravčové nejedia, vydávajú sa ako čudesná trojica naprieč šíremu svetu na dobrodružstvo plné nereálnych situácií a mierových misií. Či do svojho cieľa dorazia, alebo nie v tejto chvíli nie je podstatné.

Podstatné je to, že krava v tomto príbehu hovorí, spolčuje sa s inými zvieratkami a cestuje. Ak by sa zdalo, že ide o rozprávku pre deti, tak to ťažko povedať. Huby rastúce na kravských hovienkach a zopár ďalších udalostí, či dokonca vtipných filozofických úvah, profilujú cieľovú skupinu na dospelého čitateľa. Chýba v nej násilie a spoločensky neprijateľné zvrátenosti, čiže prečítať si ju pokojne môže aj dvanásťročný čitateľ. V príbehu sa ukrýva mnoho aj hlbších myšlienok, ktoré sa dotýkajú nezmyselnosti ľudských rozhodnutí, ľudskej kultúry, nepochopenia niektorých ľudských činností, ktoré zvieratám pripadajú vtipné a mnoho takýchto prvkov je popisovaných z pohľadu, akoby ich naozaj písala krava. Mimoriadne inteligentná krava, ktorá dokáže správne nadiktovať všetok príbeh, pretože v kopýtkach neudrží pero.

V knihe

Elsie, ako krava rozprávačka, sa v knihe niekoľko krát v zátvorkách prihovára čitateľovi poznámkou a bonzovaním na vydavateľku. Snaží sa tak o humorne vyčítanie nutnosti niektorých zmien, alebo sa prihovára k filmárom, ktorí by knihu čítali a mali záujem ju sfilmovať, s prosbou, aby hlavnú postavu a teda ju hrala Jennifer Lawrence. Bravčový kamarát hlavnej hrdinky je posadnutý židovskou vierou a tak v knihe zaznieva mnoho neznámych slov z hebrejčiny. Inak je príbeh súvislý, často nereálny, plný zvieratiek a ich nápadov. Nemožno v ňom mimo drobné myšlienky a humorné situácie hľadať nič hlbšie a svet ovplyvňujúce. Evidentný je vzťah Davida Duchovneho k mäsu, dáva tušiť, že je vegetarián a aj preto dáva Elsie šance na prežitie.
Zaujímavosťou knihy Krava nebeská je originálny názov. „Holy cow“ je niečo podobné, ako zahlásiť u nás “Ty kokso, No do pr…, Do šľaka,” či “To ma pos…”. Každý by synonymum našiel aj v iných výrazoch. Doslovný preklad by bol hlúpy. V strednej Európe sa ujal názov Krava nebeská, keďže ako rýchlo v knihe pochopíte, pôjde azda o prvú kravu, ktorá letí oblohou.

V predaji od marca 2016 na bux.sk

Nowy Targ
Trhovisko Nowy Targ v novom: Ako trafiť za nákupami?