Vitamíny a ich význam pre naše telo: ktorý na čo slúži? - ZN.SK

Vitamíny a ich význam pre naše telo: ktorý na čo slúži?

Zdravie vo veľkej miere závisí od naše výživy. Tá môže byť primeraná, nedostatočná alebo nadbytočná. Ak organizmus nedostáva dostatok životne dôležitých živín, vitamínov, minerálnych látok, nemôže dokonale plniť svoju funkciu.

Ovocie a samozber ovocia

Organizmus si nedokáže vitamíny vyrábať sám

Vitamíny sú látky, ktoré organizmus potrebuje vo veľmi malých množstvách, ale nevyhnutne. Bez prítomnosti vitamínov by nemohlo v organizme dochádza k dôležitým  procesom metabolizmu – látkovej premeny, vrátane podpory obranyschopnosti.Vitamíny plnia funkciu katalyzátorov biochemických reakcii. Podieľajú sa na metabolizme bielkovín, tukov a cukrov. Nezabúdajme, organizmus si nedokáže vitamíny vyrábať sám, odkázaný je na ich prísun  potravou.

Zdravá, vyvážená strava ich dokáže  zabezpečiť v dostatočnom množstve. Na druhej strane pri záťaži, strese,  pri zmenách v organizme, ako je tehotenstvo, ale aj pri takých neduhoch, ako je fajčenie, alkoholizmus organizmus potrebuje viac vitamínov, než ich dokáže získať z potravy.

Dlhodobý nedostatok vitamínov – telo volá o pomoc

Nedostatok vitamínov sa prejavuje postupne, na začiatku si to nemusíme vôbec všimnúť. Ak stav trvá dlhodobo telo reaguje, volá o pomoc, objavujú sa varovné signály. Poruchy funkcii organizmus s následkami vážnych ochorení.

Správna kombinácia vitamínov

Sú vitamíny, ktoré sú rozpustné vo vode a iné rozpustné v tukoch.Vitamíny rozpustné v tukoch (A,D,E,K) si organizmus dokáže uskladňovať. Preto ich treba  telu dodávať v odporúčanom množstve. V opačnom prípade by mohli mať nežiaduce účinky.  Vitamíny rozpustné vo vode (B, C, H, PP)  telo nedokáže uskladňovať, treba ich užívať denne. Zvyšky, ktoré organizmus nepotrebuje vyplaví.

Zlodeji vitamínov

Niektoré ochorenia napríklad celiakia, či zápalové ochorenie čriev môžu narušiť vstrebávanie vitamínov a spôsobiť ich nedostatok. V takom prípade je potrebné odstrániť príčinu a potom dodávať vitamíny. Aj lieky môžu byť zlodejmi vitamínové hospodárstvo organizmu:

  • Preháňadla zvyšujú spotrebu vitamínov A,B,D, E
  • Antikoncepčné pilulky zvyšuje nároky na potrebu vitamínu A,C,B
  • Analgetika (prípravky na zmiernenie bolesti) môžu ničiť vitamín B,C
  • Pri užívaní antibiotíkby sa mali užívať vitamíny A,B,C,E

Prehľad vitamínov – kedy a ktorý vitamín

Vitamíny rozpustné v tukoch:

Vitamín A (Retinol):

Zdroj:rybí tuk, hovädzia pečeň, vaječný žĺtok, maslo, mrkva,  zelená, žltá zelenina,  marhule .

Plní funkciu:má pozitívny vplyv na stavbu buniek, rast a tvorbu kostí, zubov, vlasov, chráni kožu a zrak.

Nedostatok spôsobuje: suchú kožu, poruchu zraku, nočnú slepotu.

Vitamín D (Kalciferol )

Zdroj:rybí tuk, hovädzia pečeň,  slnečné lúče.

Plní funkciu:podporuje ukladanie vápnika, fosforu v kostiach, nevyhnutný je pre rast a vývoj kosti.

Nedostatok spôsobuje: krivá chrbtica, lámavosť kostí.

Vitamín E (Tokoferol)

Zdroj: rastlinné oleje a tuky, olej so pšeničných klíčkov, maslo, mlieko,  zelenina, obilniny, orechy.

Plní funkciu: antioxidant, chráni bunkypred pôsobením škodlivých látok, ktoré vznikajú pri spracovaní živín.

Nedostatok spôsobuje: poruchy rastu, poškodenie nervového systému.

Vitamín K (Fylochinón)

Zdroj: olivový olej, sójový olej, brokolica, špenát, petržlen.

Plní funkciu: podporuje správnu zrážanlivosť krvi.

Nedostatok spôsobuje: zvýšené krvácanie.

Vitamíny rozpustné vo vode:

Vitamíny B komplex

B1(Thiamín), B2(Riboflavin), B3 alebo vitamín PP (Niacín), B5 (Kyselina pantoténová), B6(Pyridoxín), B7 alebo vitamín H(biotín),  B9 alebo vitamín M(kyselina listová),  B12(Cobalamín).

  • Zdroj:mäso, pečeň, ryby, mlieko, orechy, strukoviny, celozrnné obilniny, vajcia, pivovarské kvasnice, listová zelenina, ovocie,  najmä slivky.
  • Plní funkciu: vyrovnávať so zvýšenou záťažou nervového systému a pomáha pri únave (B1), ovplyvňuje metabolizmus cukrov, tukov a aminokyselín (B2), znižuje hladinu cholesterolu v krvi (B3), zlepšuje pamäť, pomáha pri hojení rán, , prospieva vlasom, pokožke, nechtom(B5),  umožňuje premieňať energiu z proteínov a cukrov, zvyšuje imunitu (B6).
  • Nedostatok spôsobuje:  afty, popraskané kútiky úst, ekzémy, vypadávanie vlasov, únava, nespavosť, zlá nálada. Pri nedostatku vitamín B12 dochádza k anémii,zhoršovaniu pamäti. Zvýšená prívod B komplexu by si mali dopriať ľudia so zvýšenou psychickou a fyzickou záťažou.

Vitamín C (Kyselina ascorbová)

  • Zdroj: zeleniny, ovocie, najmä citrusové ovocie, šípky, petržlen, čierne ríbezle, kapusta, paradajky, paprika, kel, karfiol. zemiaky.
  • Plní funkciu:  pri tvorbe kolagénu a pri obnove, eventuálne liečbe ďasien (krvácajúce ďasna), pomáha znižovať hladinu krvného cholesterolu, pôsobí preventívne proti vzniku rôznych  vírusových a bakteriálnych infekcii.
  • Nedostatok spôsobuje:  oslabenie elasticity kože, zhoršené hojenie rán, únavu, slabosť, skorbut – zhrubnutie kože v niektorých oblastiach.

Vitamíny by sme mali získať predovšetkým v potrave. Sú situácie, kedy treba siahnuť aj po tabletkách. V takom prípade  treba dôsledne dodržiavať dávkovanie, v žiadnom prípade odporúčanú dennú dávku neprekročiť. Aj v tomto prípade je užitočne poradiť  sa s lekárom, skôr ako by sme si mohli  výživovými doplnkami uškodiť.

Nezabudnime:„Ľudské telo je chrám. Choroba je trhlina v harmónii.

Zdravie je súzvuk.“

Hippokratés

Vitamíny a ich význam pre naše telo: ktorý na čo slúži?
Ohodnoť tento článok
Anna Zdravotnícka prax a bohaté skúsenosti v oblasti zdravotníctva sú hlavnou témou najnovšej redaktorky magazínu Zaujímavostí a noviniek - zn.sk

Pokračovaním návštevy webstránky súhlasíte s používaním Cookies podrobnosti

ZN.SK používa Cookies

Magazín ZN.SK k svojmu fungovaniu využíva reklamné plochy, ktoré môžu pracovať so súbormi cookies. Súbory cookies v konečnom dôsledku používa, pretože nemá na výber. Dnes takmer všetky stránky používajú Cookies. Cookies sú súbory, v ktorých sa nachádzajú údaje o vašich záujmoch, orientácii na určité konkrétne oblasti záujmov, vekovú kategóriu a tiež umožňujú reklamným plochám zaistiť relevantnú reklamu aj k pohlaviu. Tieto stránky neuchovávajú osobné údaje o Vašej osobe, žiadne citlivé údaje súvisiace s adresou, heslami, alebo ďalšími prístupovými údajmi do stránok, zabezpečených prostredí a podobne. Zberom cookies nedochádza k zachytávaniu hesiel, ani osobnej komunikácie. Využívať ich môže Facebook, Google, alebo mnoho iných systémov.
Toto hlásenie a upozornenie vyplýva z povinnosti európskych zákonov upozorňovať na zber a čítanie Cookies. Internetom nazvaný zákon ako absurdný, ukladá povinnosť portálom upozorňovať na zber cookies, ktorý je pritom bežnou súčasťou online práce s počítačmi viac rokov.
Používanie cookies najlepšie definuje prehlásenie samotného Google:

Ako používa spoločnosť Google súbory cookie


Cookie je krátky textový súbor, ktorý do prehliadača odosielajú navštívené webové stránky. Webovým stránkam umožňuje zapamätať si informácie o vašej návšteve, napríklad preferovaný jazyk a ďalšie nastavenia. Ďalšia návšteva stránok tak môže prebehnúť ľahšie a môže byť produktívnejšia. Súbory cookie sú dôležité. Bez nich by bolo prehliadanie webu oveľa zložitejšie.

Súbory cookie používame na množstvo cieľov. Používame ich napríklad na ukladanie vašich predvolieb bezpečného vyhľadávania, na výber relevantných reklám, na sledovanie počtu návštevníkov na stránke, na zjednodušenie registrácie do nových služieb a na ochranu vašich údajov. Pozrite si zoznam typov súborov cookie, ktoré Google používa, a prečítajte si o tom, ako spoločnosť Google a jej partneri tieto súbory cookie používajú v inzercii. Naše pravidlá ochrany osobných údajov vysvetľujú, ako chránime pri používaní súborov cookie vaše osobné údaje a iné informácie.

Zdroj a kompletné vysvetlenie na: https://www.google.com/policies/technologies/cookies/

Zatvoriť

Viac:
Pieniny a Červený Kláštor
Navštívte národný park Pieniny a s ním aj Červený Kláštor

falošné reklamy, veľká kompilácia, richard
Varovanie: slovenský internet zaplavujú tieto nebezpečné reklamy

Sušené ovocie a pulty
Sušička na ovocie a huby: kedy dokáže pomôcť a kedy nie?

Zavrieť