Recenzia knihy: Zabudnuté remeslá a život na vidieku - ZN.SK

Recenzia knihy: Zabudnuté remeslá a život na vidieku

Ľudové remeslá postupne vymierajú, pretože sme ich dokázali nahradiť niečím praktickejším. Ich krásu si však stále ešte vieme pripomenúť aspoň zo spomienok, či záznamov. Mnohé iné sa k nám dostanú už len z rozprávania, či zaujímavých kníh. Zaujímavou knihou je nepochybne aj tá z vydavateľstva Slovart, publikácia Zabudnuté remeslá.

Zabudnuté remeslá kniha

Nemecký autor Gudfrun Sulzenbacher sa v knihe zaoberá jednotlivými remeslami, ktoré v minulosti patrili medzi nevyhnutné súčasti života našich predkov a dnes sú na ústupe, alebo celkom zanikli. Ich výber je pritom totožný aj s remeslami v našich končinách.

Zabudnuté remeslá pre čitateľa túžiaceho po poznaní

Kniha Zabudnuté remeslá s podtitulom „a život na vidieku“ je bohato ilustrovaná. Akákoľvek informácia je podložená fotografiami, čím ide o knihu určenú najmä čitateľom, ktorí sa chcú veľmi rýchlo dozvedieť čo najviac. Každá fotografia zachytáva danú tematiku buď v postupných krokoch, zachytáva scénu, alebo jednotlivé predmety a úkony, ktoré sa daného remesla týkajú. Pri každom remesle dokáže aj súčasný človek získať ako takú predstavu o náročnosti prípravy, ale aj výkonu remesla. Hrnčiarsky kruh nie je to jediné, čo potrebuje hrnčiar k svojej práci. Vysvetlenie jednotlivých materiálov, techník a odôvodnenia niektorých činností oveľa lepšie predstavia chápanie hrnčiarstva, ako len z útržkov zachytených v televízii. Autor sa mimo remeslá ako košikárstvo, piliarstvo, tesárstvo, stolárstvo a ďalšie remeslá pracujúce s drevom, venuje aj zhotovovaniu plotov, aké v minulosti reálne stavali aj u nás. Od čias Keltov až po 19. storočie.

Zabudnuté remeslá a život na vidieku, podkúvanie kone

Svoje miesto našli v knihe aj kováči a podkúvači. Zaujímavo môže vyznieť práca podkúvačov, ktorí nie vždy museli byť priamo aj kováčmi. Popis tohto remesla je príkladom, akým je čitateľovi vysvetlený celý priebeh podkúvania koňa. Ide o sériu fotografii s postupným vysvetlením krokov. Takéto predstavenie remesiel tak môže osloviť najmä mladého a detského čitateľa. Celkom iná časť knihy sa venuje spracovaniu, mletiu obilia, spracovaniu mlieka, výrobe mliečnych výrobkov a stručne sa dostáva aj k tematike ľudového liečiteľstva.

Kultúrne bohatstvo

Z pohľadu dnešných hodnôt už vieme, že v minulosti vyrábané kroje ako bežná súčasť slávnostného odievania, majú nesmiernu hodnotu. Zachovali sa nám poznatky o priebehu získavania súkna, ľanu, o priebehu získavania niektorých látok, farbív. Kniha sa síce nedotýka priamo konkrétnych oblastí na Slovensku a ich osobitostí, predstavuje však samostatnú tému venovanú šitiu krojov, paličkované čipky, spriadanie, spracovanie látok, vlny aj farbenie. Čitateľ sa má možnosť veľmi rýchlo dozvedieť rôzne zaujímavosti. O podobe žehličiek, o valchovaní a postupoch získavania rôznych surovín.

Kniha je určená hlavne pre mladého čitateľa, ktorý ocení bohaté fotografické ilustrácie a textový materiál písaný jasnou a zaujímavou pútavou formou. Dovolím si tvrdiť, že žiadne text tejto knihy nevyvoláva dojem nudného, či informáciami nenabitého textu.

Vychádza vo vydavateľstve Slovart s odporúčanou cenou 9,95

4.7 (93.33%) 3 hlas[ov]

špeciálna olympiáda