Zabudnuté remeslá kniha

Recenzia knihy: Zabudnuté remeslá a život na vidieku

Ľudové remeslá postupne vymierajú, pretože sme ich dokázali nahradiť niečím praktickejším. Ich krásu si však stále ešte vieme pripomenúť aspoň zo spomienok…

Ľudové remeslá postupne vymierajú, pretože sme ich dokázali nahradiť niečím praktickejším. Ich krásu si však stále ešte vieme pripomenúť aspoň zo spomienok, či záznamov. Mnohé iné sa k nám dostanú už len z rozprávania, či zaujímavých kníh. Zaujímavou knihou je nepochybne aj tá z vydavateľstva Slovart, publikácia Zabudnuté remeslá.

Zabudnuté remeslá kniha

Nemecký autor Gudfrun Sulzenbacher sa v knihe zaoberá jednotlivými remeslami, ktoré v minulosti patrili medzi nevyhnutné súčasti života našich predkov a dnes sú na ústupe, alebo celkom zanikli. Ich výber je pritom totožný aj s remeslami v našich končinách.

Zabudnuté remeslá pre čitateľa túžiaceho po poznaní

Kniha Zabudnuté remeslá s podtitulom „a život na vidieku“ je bohato ilustrovaná. Akákoľvek informácia je podložená fotografiami, čím ide o knihu určenú najmä čitateľom, ktorí sa chcú veľmi rýchlo dozvedieť čo najviac. Každá fotografia zachytáva danú tematiku buď v postupných krokoch, zachytáva scénu, alebo jednotlivé predmety a úkony, ktoré sa daného remesla týkajú. Pri každom remesle dokáže aj súčasný človek získať ako takú predstavu o náročnosti prípravy, ale aj výkonu remesla. Hrnčiarsky kruh nie je to jediné, čo potrebuje hrnčiar k svojej práci. Vysvetlenie jednotlivých materiálov, techník a odôvodnenia niektorých činností oveľa lepšie predstavia chápanie hrnčiarstva, ako len z útržkov zachytených v televízii. Autor sa mimo remeslá ako košikárstvo, piliarstvo, tesárstvo, stolárstvo a ďalšie remeslá pracujúce s drevom, venuje aj zhotovovaniu plotov, aké v minulosti reálne stavali aj u nás. Od čias Keltov až po 19. storočie.

Zabudnuté remeslá a život na vidieku, podkúvanie kone

Svoje miesto našli v knihe aj kováči a podkúvači. Zaujímavo môže vyznieť práca podkúvačov, ktorí nie vždy museli byť priamo aj kováčmi. Popis tohto remesla je príkladom, akým je čitateľovi vysvetlený celý priebeh podkúvania koňa. Ide o sériu fotografii s postupným vysvetlením krokov. Takéto predstavenie remesiel tak môže osloviť najmä mladého a detského čitateľa. Celkom iná časť knihy sa venuje spracovaniu, mletiu obilia, spracovaniu mlieka, výrobe mliečnych výrobkov a stručne sa dostáva aj k tematike ľudového liečiteľstva.

Kultúrne bohatstvo

Z pohľadu dnešných hodnôt už vieme, že v minulosti vyrábané kroje ako bežná súčasť slávnostného odievania, majú nesmiernu hodnotu. Zachovali sa nám poznatky o priebehu získavania súkna, ľanu, o priebehu získavania niektorých látok, farbív. Kniha sa síce nedotýka priamo konkrétnych oblastí na Slovensku a ich osobitostí, predstavuje však samostatnú tému venovanú šitiu krojov, paličkované čipky, spriadanie, spracovanie látok, vlny aj farbenie. Čitateľ sa má možnosť veľmi rýchlo dozvedieť rôzne zaujímavosti. O podobe žehličiek, o valchovaní a postupoch získavania rôznych surovín.

Kniha je určená hlavne pre mladého čitateľa, ktorý ocení bohaté fotografické ilustrácie a textový materiál písaný jasnou a zaujímavou pútavou formou. Dovolím si tvrdiť, že žiadne text tejto knihy nevyvoláva dojem nudného, či informáciami nenabitého textu.

Vychádza vo vydavateľstve Slovart s odporúčanou cenou 9,95