ZN.SK
zelenina ovocie

Na aké potraviny je dobré na jar nezabudnúť?

Sezónne potraviny sú omnoho chutnejšie a predpokladá sa, že obsahujú zložky, ktoré telo v danom ročnom období potrebuje – napríklad letné…

Dnes je úplne bežné vidieť na pultoch supermarketov pestrofarebné ovocie a zeleninu, ale predstavte si časy, keď boli k dispozícii len sezónne produkty. Rozvoj supermarketov a dovážaného tovaru zo zahraničia je skvelý, ale potravín z miestnych zdrojov ubúda. Navštívte preto farmárske trhy vo svojom okolí a podporte miestne produkty. Sezónne potraviny sú omnoho chutnejšie a predpokladá sa, že obsahujú zložky, ktoré telo v danom ročnom období potrebuje – napríklad letné ovocie má vysoký obsah tekutín a jarné ovocie má vysoký obsah vitamínov (napríklad medvedí cesnak, reďkovky, špargľa).

Čo by teda malo byť na vašom nákupnom zozname túto jar?

1. Ovocie

Jablká, grepy, citróny, pomaranče, granátové jablká a rebarbora sú najlepšie v marci! Prečo sa teda nevyhnúť supermarketom a zájsť na miestny farmársky trh? Trhy sa zvyčajne konajú cez víkendy, navštívte ten váš miestny a sľubujeme, že potraviny budú chutné a často oveľa lacnejšie! Ovocie môžete skladovať v miskách alebo drevených nádobách. Výrazná farba premení vašu kuchyňu na veselé miesto plné radosti a energie.

zelenina ovocie

2. Zelenina

V tomto ročnom období sú najlepšie ružičkový kel, kapusta, karfiol, zeler, čakanka, brokolica s fialovými koreňmi, artičoka, pór, paštrnák, paprika, sladké zemiaky a repa. Ako sme spomínali, určite nevynechajte medvedí cesnak, ktorý ponúka antibakteriálne a protiplesňové vlastnosti, čo je na jar, keď je imunita oslabená, naozaj dôležité. Nie nadarmo sa mu hovorí „dar prírody po dlhej zime“.

Špargľa

Špargľa je bezpochýb najlepšia jarná zelenina, bohatá na draslík a s nízkym obsahom sodíka, ktorý pomáha telu dosiahnuť správnu rovnováhu elektrolytov a pôsobí proti nadúvaniu. Ak k tomu pridáte protizápalové fytonutrienty a zdravie podporujúce antioxidanty – glutatión, detoxikačnú zlúčeninu, ktorá pomáha odbúravať karcinogény a iné škodlivé voľné radikály – máte tajnú zbraň proti chorobám.

Ako ju najlepšie jesť: Pravdepodobne už viete, že táto lahodná zelenina nepotrebuje veľa, aby chutila skvele, ale pokojne ju trochu vylepšite rýchlym dresingom v štýle holandskej omáčky. Zmiešajte olivový olej, citrónovú kôru, dijonskú horčicu, biely vínny ocot a roztlačený cesnak. Špargľu uvarte na pare, kým nezmäkne. Po uvarení ju položte na tanier a pokvapkajte zvyškom dresingu.

Reďkovky

Po dlhej a šedej zime je príjemné vniesť do svojho života trochu farieb. Farebná zelenina je kľúčom k chudnutiu a reďkovky nie sú výnimkou. Ich červený odtieň je spôsobený antokyanínmi, fytochemikáliami, ktoré preukázateľne spaľujú tuky a znižujú riziko cukrovky. Takisto sa preukázalo, že znižujú hladinu cholesterolu, inzulínovú rezistenciu a zápaly. V japonskej štúdii sa u potkanov, ktorým sa tri týždne podávali reďkovky, znížila hladina zlého cholesterolu a inzulínu a zvýšil sa dobrý HDL cholesterol.

Ako ich najlepšie jesť: reďkovky môžete jesť celé ako občerstvenie s vysokým obsahom vlákniny, pridať ich na toast s kozím syrom, použiť ich ako ozdobu šalátov alebo z nich urobiť hviezdu šalátu spolu s ďalšou sezónnou zeleninou: mrkvou.

3. Ryby a morské plody

Ak ste milovníkom morských plodov, oplatí sa vám trochu povenovať prieskumu, aké ryby sú práve v sezóne. Treska, platesa, mušle a losos sú na vrchole v marci, ale pozor aj na kraby – ich sezóna začína v apríli a trvá celé leto!

ryby

4. Mäso

Aj keď v tomto ročnom období nie je veľa sezónnych produktov, mäso, ktoré je k dispozícii, je stále chutné a často tej najlepšej kvality. Vyberte sa k mäsiarovi a opýtajte sa ho – rád vám poradí a povie všetko, čo potrebujete vedieť.

mäso

Nenechajte si ujsť farmársky trh

Ak sa chystáte navštíviť miestny farmársky trh, urobte si zoznam všetkého, čo potrebujete, ale nebuďte príliš prísni a konkrétni. Ak uvidíte niečo v akcii, vezmite si to. Na trhoch nájdete malé lokálne značky a farmárov a všetko kvalitou prekoná to, čo si môžete kúpiť v supermarkete! Napríklad také čerstvé maslo či chrumkavý chlieb

Okrem iného sa trhy zvyčajne konajú vonku na čerstvom vzduchu, čo je určite zdravšie, ako vnútorné prostredie supermarketov. Na jar už krásne svieti slnko, preto nezabudnite na slnečné okuliare, ktoré Vám pomôžu chrániť zrak.

Mohlo by zaujímať tiež:

Roman

Roman
Autor článku s tematikou zábavy, televízie, alebo niektorých spoločenských problémov. Pochádza zo stredného Slovenska a na striedačku žije v Rakúsku.



Inzercia

Najčítanejšie

Inzercia

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu