Cookies fail: keď si reklama len myslí, že chcete práve toto

Cookies fail: keď si reklama len myslí, že chcete práve toto

Cookies, ako sme si nedávno povedali v našom článku jasne, sú súbory, ktoré mimo iného zaznamenávajú naše záujmy, činnosť na počítači a podľa toho vedia niektoré reklamné systémy vyhodnotiť, akú reklamu nám majú zobrazovať. Nástroj k tomu, aby celý svet reklamy v súčasnosti mal zmysel pre prevádzkovateľa systému, pre inzerujúceho, ale aj pre návštevníka, bol nevyhnutnosťou. Jediná reklama, ktorej je celkom jedno, či máte o ňu záujem je obrovská podvodná sieť bannerov, ktorá nehľadí na cookies, propaguje jazykové kurzy so zázračným naučením cudzieho jazyka za niekoľko dní, chudnutie za pár dní, dorastanie vlasov za pár dní vďaka zázračnej metóde, ktorou chlapík šokoval vedcov. Alebo sú to bannery na neuveriteľnú metódu nárastu svaloviny, ktorá opäť šokovala vedcov, a mladík ju objavil len celkom náhodou. Preto mu teraz zakazujú chodiť do posilňovní, pretože majitelia posilňovní ho nenávidia za únik tohto tajomstva a keďže už nikto nechce chodiť do posilňovne a vybudujem si svalovú hmotu za pár dní doma… neverte. Kým toto sú hnusné podvodné reklamy, ktorých máme vďaka najväčším slovenským portálom beztrestne všade plno, reklama, ktorá vám zobrazuje šialené zlyhania vďaka cookies vyzerá inak.

Fail reklamy

Cookies je o sledovaní záujmov – „zábavné“ zlyhania
Z osobnej skúsenosti môžem spomenúť prípad, kedy cookies vyhodnotil záujem o chovateľské potreby u návštevníka – chovateľa potkanov ako domácich miláčikov naozaj zle. Dá sa povedať, že chovatelia potkanov, ktorí sa tomu venujú viac, o tom vedia svoje. Dokonca je tu riziko aj vtedy, ak sa len informujete na potreby pre hlodavcov. K hlodavcom sa viaže iná potreba a marketing. Ten, čo milovník potkanov asi vidieť nebude chcieť. Svojho času v ére záujmu o chov potkanov som mal všade kam som sa pohol reklamy na deratizačné služby, prostriedky proti potkanom, deratizácie ako také a všade číhala smrť.

Paulo Coelho je autor, ktorého niektorí ľudia poznajú z duchovne ladených kníh hraničiacich s nestabilným nereálnym príbehom. Pre iných je to len plešatý ujo, vedľa ktorého sa nachádza citát a hlavne ženy to radi zdieľajú na nástenke Facebooku. Sú ľudia, ktorí ho milujú a aj takí, ktorí ho neznášajú. Facebook dokáže už zo správ a komunikácie vycítiť, že máte o niečo záujem. Omyl. To, že na niečo nadávate a nechcete to vidieť, chcete sa toho zbaviť, ešte neznamená záujem. A predsa, cookies sa postará o to, že budete mať množstvo reklamy na konkrétnu knihu od Coelha. A ak ste mali jeho tváre menej, potom teraz jej bude dosť. Nedávno som si pozrel knihu o Jurajovi Kukurovi. Snažil som sa nájsť dôvod, prečo sa do čerta na tej obálke tvári ako blázon po nakladačke. Znechutený? Má ísť o urážku? Vedel vôbec, že ho fotia na obálku knihy? Zaujímalo ma len toto jediné, nechcel som viac tú obálku a ani ksicht vidieť. To ale nikoho nezaujímalo. Facebook a neskôr aj Google mi reklamu zobrazovali ešte týždeň.
Podľa záujmu sa zobrazujú reklamy už niekoľko rokov. Pamätáte sa ešte na útok na pláži v Tunisku? V ten týždeň zrušili menšie cestovky svoje lety, napríklad najväčšia letecká cestovka u nás Kartago lietala naďalej a hoci ceny klesli, ľudia mali veľký záujem o cestovanie do Tuniska. Veď vtedy to bola najbezpečnejšia krajina na svete a po teroristoch nebolo ani chýru ani slychu. V Tunisku vtedy pre turistov nastali časy, kedy sa celkom odovzdali a skvalitnilo to aj služby. Práve tu bolo možné sledovať všetky ešte pred tým nastavené reklamné kampane cestoviek, ktoré lákali do Tuniska. Najdrsnejšie v prvé dni po útoku vyzneli články v médiách s titulkami „Teroristický útok na pláži v Tunisku“ a vedľa svietila reklama šťastnej rodinky s textom „Leťte s nami do Tuniska, užite si piesočnaté pláže v Tunisku za skvelé ceny“. Čooo?

Treba priznať, že hoci to vyznelo drsne, niektoré cestovky skrátka nedali vypnúť reklamy pripravené dávno pred tým. Cookies vyhodnotilo, že sa zaujímate o Tunisko a reklamný systém vyčítal z cookies, že vám má zobraziť reklamu na Tunisko. Viete si predstaviť, ako mohli zareagovať precitlivení ľudia, čiže nepochybujem o tom, že telefonovali do cestovky nadávajúc, že ich posiela na smrť. To ľudia robia veľmi radi.

Ironicky, alebo absurdne? To je jedno. Skrátka hlúpo vyznelo aj vyhodnotenie cookies zobrazenie reklamy na podpory jednej pochybnej zahraničnej zoznamky. Stránky, ktoré deti varovali pred tým, aby sa vyhýbali zoznamkám a hrozbám, neodpovedali na podozrivé správy, neposielali svoje nahé fotky a hlavne ak sú vydierané, nech sa s tým zveria rodičom, zobrazovali práve reklamy na zoznamku, erotické skúsenosti a partnera práve vo vašom meste. Na čo potom stránky dávajú toľko úsilia do prevencie a zvýšenia ostražitosti, keď cookies si aj tak spraví svoje? :-)

Cookies fail: keď si reklama len myslí, že chcete práve toto
Ohodnoť tento článok
Tomáš Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.
Viac:
akumulátorova vŕtačka Extol LI 16 CD
Recenzia: 6 mesiacov práce s akumulátorovou vŕtačkou Extol LI 16 CD

Šmykľavka Los Angeles
Adrenalínová šmykľavka vysunutá z mrakodrapu v Los Angeles

pistol glock
Známe pištole GLOCK, kde to začalo a ako sa história vyvíjala

Zavrieť