ZN.SK
cookies

Čo je to cookies v počítači, vysvetlenie a pravda ako to funguje

Na čo sú cookies? Prečo ich stránky stále spomínajú? Ako fungujú? Prečo odkliknúť súhlas a na čo vlastne sú tieto cookies niekomu dobré? Nedivte sa, učte sa

Cookies môžu byť čokoládové, orieškové, aj tie internetové, či pre niekoho počítačové. Nebudeme hovoriť o jedlých cookies, ale o tých o ktorých hovorí celý svet na internete a práve o tých, ktoré znamenajú miliardy zisku po celom svete. Dnes každá väčšia stránka upozorňuje na zber cookies a človek ani nechápe, prečo niekoho zaujímajú nejaké koláčiky a prečo ho tá lišta otravuje.

cookies

Čo chvíľa pre rozhodnutie Európskeho súdu musí Google prejsť mohutné množstvo webstránok a autori stránok musia nasadiť presne to varovanie o zbere cookies, aké sme boli nútení nasadiť aj my, aby nedošlo k problémom s neplnením podmienok. Dnes je takmer jedinou možnosťou ako vrátiť náklady na prevádzku portálu nasadenie reklamy. Aj my zobrazujeme reklamnej sieti Google jej reklamné plochy a tá zobrazuje reklamy našim návštevníkom, čo pokrýva zatiaľ len časť nákladov. Mnohí však nechápu Cookies, jeho funkciu a teda zmysel. Sú to bežní ľudia, ktorí sa zrejme hneď na začiatku vykašlú na čítanie vysvetlení na iných portálov, len čo čítajú o konverziách, trackovaní a profilácii pre online marketing. Ocenili by ste preto polopatistické vysvetlenie o čo vlastne ide?

Polopatisticky + trochu zamlčovanej pravdy

Cookies sú drobné súbory, ktoré sa ukladajú do jednej konkrétnej vyhradenej zložky v počítači, kam sa bežne nedostávate. Ide o veľmi drobný súbor, ktorý obsahuje údaje o tom, na aké stránky chodíte. Nejde o adresy, ale tematiku, zameranie. Z nich sa dá vyhodnotiť, na akých stránkach surfujete, či ste muž, alebo žena, či sa venujete včelárstvu, fotografovaniu, alebo cyklistike. Cookies v minulosti uchovávalo skôr údaje o tom, či ste na danej stránke už boli, alebo doň ukladali niektoré eshopy rozpracované objednávky, ktoré ste mohli na druhý deň dokončiť, hoci ste neboli ani prihlásení. TO je práve taká drobná pamäť, ktorá má slúžiť na pomoc.
Všetko to veľké prehnané upozorňovanie na cookies v súčasnosti vytvorili reklamné siete počínajúc Google reklamou. Dnes cookies meria oveľa viac návštev a údajov o tom, čo robíte a kde ste. Nie že by niekto zbieral údaje o všetkých vašich krokoch, ide skôr o automatiku, kedy reklamná plocha v rýchlosti prejde vaše cookies vo vašom počítači a vyhodnotí, že ste muž so záujmom o cyklistiku, alebo o viacero záujmov. Nebude teda zobrazovať reklamu na rúž, prípravok na intímnu hygienu, tehotenské potreby a podobne. Žena, ktorá sa zaujíma o tehotenstvo bude nepochybne všade naokolo sledovať reklamy na tehotenstvo, výbavičku, potreby pre najmenšie deti a podobne.
Dôvod? Predstavte si že ste obchod, ktorý sa snaží predávať. Povedzme, že ste naozaj dobrý obchod s rybárskymi potrebami, zainvestujete do dnešnej online reklamy a reklama na vaše produkty sa bude zobrazovať kompletne všetkým. Lenže aj tým ľuďom, ktorí nikdy na ryby nepôjdu, nenávidia ryby, smrdia im a kadečo iné. Zmysel modernej reklamy je, aby sa reklama na rybárstvo zobrazovala mužom ideálne od 18 do 60 rokov, ktorí reálne sledujú rybársku tematiku, čítajú fóra a pri takejto reklame naozaj dôjde ku kliknutiu na reklamu a nákup. Zmysel to má pre reklamnú sieť, pre zákazníka a čuduj sa svete, aj pre vás. No neštvalo by vás, keby sa vám zobrazovali reklamy na niečo pre vás nechutné a nenávidené? Nič proti rybárstvu, len tak na okraj. Dôvodom je teda spokojnosť všetkých troch strán. Nespokojné boli len úrady a tak prikázali Googlu, aby sa postaral a informoval všetky stránky na svete, nech nasadia varovanie, že stránky zbierajú cookies.

Hlásenie o skvalitnení služieb je naozaj správne?
Stránky vo všeobecnosti ponúkajú hlásenie, ktorým informujú o cookies na svojej stránke ako o nástroji pre „skvalitnenie služieb“. Viete, takéto tvrdenie je zámerom. Napísať rovno, že „cookies sú malé mršky, ktoré ukladajú mnohé údaje o vašom profile a tieto súbory obsahujúce údaje o vás potom zobrazujú ďalším technológiám kvôli výberu konkrétnej reklamy práve podľa zistených údajov“, by asi nebolo to pravé. Poškodilo by to samotný portál, pretože človek by odišiel vystrašený a hľadal by iné miesto, magazín, ktorý hlásenie nepíše už takto úprimne, ale píše stručne o „zbere cookies pre skvalitnenie služieb“. Nemá na výber. Odišiel by možno inam, no v skutočnosti stále na stránky so zberom cookies. Stránka bez jedinej reklamy je dnes výnimočnosť a cookies zbierajú aj portály, ktoré reklamu nezobrazujú, no cookies potrebujú pre niečo iné. Tam nájdete hlásenie o skvalitnení služieb a nič viac. Znie to lepšie. Návštevník tak bude zrejme skôr veriť portálu, ktorý rovnakú vec napíše pekne.
V realite ide vlastne naozaj o skutočné skvalitnenie služieb. Pre inzerentov, pre reklamnú sieť, vyššiu ziskovosť portálov v konečnom dôsledku tiež, no tiež aj zákazník ak dostáva naplnenie svojej potreby a zobrazuje sa relevantná reklama, potom je spokojnejší, než by ho mali vytáčať tablety na vaginálnu mykózu a to by šlo za počítačom o 18 ročného chalana… príklad.

Facebook a jeho medializovaná kauza
Pamätáte si ešte na prelom rokov 2014 a 2015 kedy prihlásením do Facebooku ste automaticky súhlasili s novými pravidlami? Facebook takto šikovne vytvoril potvrdenie súhlasu s novými podmienkami. Kto nesúhlasil, nemusel sa viac prihlásiť. Hoci robili peklo mnohí a vypisovali rôzne HOAX poplašné správy o tom, že ak sa ľudia spoja, Facebook upustí od zamýšľaných zmien, žiadne výmysly a hlúpe pokusy reťazových správ nemali účinok a ani nemohli, všetci sa upokojili a nakoniec sa pre ľudí nezmenilo vôbec nič. Tí čo vykrikovali, že sa cítia zneužití pochopili, že sa zobúdzajú aj v roku 2015 stále v tom istom mizernom byte v mizernom živote, do tej istej práce či školy a nezmenilo sa takmer nič. Takmer, pretože bežný používateľ Facebooku reklamu nesleduje. Kauza o prelome rokov a prihlásením sa týkala zavedenia noviniek a tou zásadnou bola vyššia miera sledovania záujmov o vás. Údaje, ktoré máte v profile už dávno slúžia na cielenie reklamy. No má to aj jeden ďalší level a to sú práve Cookies. Že mimo okno s Facebookom surfujete po aktuality.sk a prejdete si na bux.sk pozrieť knižky sú vlastne dve rôzne okná. Napriek tomu Facebook vďaka cookies vie, že v druhom okne sledujete knihy. To znamená, že o pár sekúnd, či minút sa vám aj na Facebooku budú zobrazovať knižky. Je to jednoduché. V reklame budete mať to, čo vás zaujíma a nie to, čo vás nezaujíma. Reklama má tak väčší zmysel. Problém Facebooku bol, že donedávna vás obťažoval hlúposťami, reklamami, ktoré vás vytáčali oveľa viac, ako tie dnešné.

Mohlo by zaujímať tiež:

Tomáš

Tomáš
Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.



Inzercia

Najčítanejšie

Inzercia

Online kníhkupectvo BUX.sk

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu