Amaxofóbia: strach zo šoférovania. Ako ho rozoznať a prekonať?

Amaxofóbia: strach zo šoférovania. Ako ho rozoznať a prekonať?

Amaxofóbia – strach sadnúť si za volant a jazdiť je oveľa rozšírenejší, ako sme si mysleli. Pochopenie jeho hlbšieho významu a prijatie niektorých praktických opatrení vám môžu pomôcť prekonať ho. Máte strach sadnúť za volant? Chcete porozumieť tomu, prečo tým trpíte, a pokúsiť sa problém vyriešiť? Nezaškodí priblížiť si, čo môže pomôcť.

Šoférovanie

Čo to je amaxofóbia, alebo v bežnom jazyku strach zo šoférovania?

Pojem amaxofóbia pochádza z gréckych slov amaxos, čo znamená vozík a phobos, strach. Je to pretrvávajúci a znemožňujúci strach z riadenia vozidla. Môže sa prejaviť v reálnom svete, ale aj vo vašich fantáziách, to znamená, že sa môže stať, že subjekt pociťuje stav nepohodlia, keď jednoducho uvažuje alebo prijíma skutočné alebo imaginárne stimuly o riadení.

Strach z jazdy: keď sa stane špecifickou fóbiou

Amaxofóbia je v diagnostickej a štatistickej príručke duševných porúch klasifikovaná ako špecifická fóbia so situačným podtypom. Špecifická fóbia, aby bola klinicky diagnostikovaná, musí trvať najmenej 6 mesiacov. Musí byť sprevádzaná výraznými psychofyziologickými stresovými reakciami, zasahovať do sociálneho alebo pracovného života danej osoby a musí byť definovaná ako iracionálny a neprimeraný strach z konkrétnej situácie. Táto fóbia sa prejavuje rovnako v ženskej aj mužskej populácii, vo všetkých vekových skupinách a spoločenských postavení; interindividuálne rozdiely sa týkajú spôsobov prejavu a zvládania nepohodlia postihnutých subjektov.

Rizikové situácie:

Pri amaxofóbii sa môžu vyskytnúť či už presné alebo imaginárne situácie, v ktorých sa človek bojí riadenia:

  • strach z jazdy osamote
  • z jazdy v noci;
  • strach z jazdy po diaľnici;
  • z jazdy v tuneloch;
  • strach z kríženia mostov, najmä ak sú vysoké alebo dlhé;
  • z premávky, v ktorej sa môžete počas jazdy zablokovať alebo spomaliť;
  • strach pri vzdialení sa od domova alebo zo známych miest na určitú vzdialenosť;
  • zo zrazenia chodcov, účasti na dopravných nehodách alebo záchvatov paniky počas jazdy.

Strach z jazdy – ako sa prejavuje:

Strach z jazdy sa prejavuje na emocionálnej, fyziologickej a myšlienkovej úrovni.

Emocionálna rovina: týka sa predvídavej úzkosti, ktorá sa prejavuje intenzívnym znepokojením iba pri predstave, že musíte šoférovať;

Fyziologická úroveň: môžu sa prejaviť rôzne reakcie psychickej tiesne a emocionálneho nepokoja, ako je pocit zmätenosti, napätie vo svaloch, hrudka v krku, tachykardia, zvýšená frekvencia dýchania, závraty, pocit nedostatku vzduchu, poruchy žalúdka alebo ničenia, hnačka, nevoľnosť, dusenie, nadmerné potenie a chvenie, až do aktivácie skutočného panického záchvatu so strachom z mdloby alebo smrti;

Úroveň myslenia: negatívne fantázie sa vynárajú pred nástupom do auta alebo len pri predstave riadenia;

Úroveň správania: vyhýbacie reakcie sú časté pri implementácii alternatívnych stratégií na predchádzanie problémom.

Strach z jazdy – najbežnejšie typy amaxofóbie sú:

Strach z jazdy v tuneloch

Osoba s týmto typom amaxofóbie sa bojí vojsť do tunelov a byť v nich uväznená. Ako sa to stane počas klaustrofóbneho šoku, človek sa zúfalo pokúša dostať von z uzavretého priestoru. Tento iracionálny strach je dôsledkom pocitu nedostatku cesty von z tunela, a teda nemožnosti oslobodiť sa od nepríjemnej situácie. Príznaky sú: pocit nedostatku vzduchu, závrat, tachykardia a potenie.

Strach z jazdy na diaľnici

Minimálna rýchlosť na diaľnici, nákladné autá, tlak ostatných áut za vami, strach, že sa niečo môže stať autu: všetky tieto faktory môžu z jazdy na diaľnici urobiť negatívny zážitok. Tí, ktorí sa boja jazdy po diaľnici, prežívajú silnú úzkosť, ktorá vyvoláva fyzické pocity, ako je chvenie, tachykardia, hlad po vzduchu.

Strach z riadenia v noci.

Tma je jedným z našich prvých strachov v detstve. Je normálne, že to na nás urobí dojem, hlavne pri jazde v noci po ceste, po ktorej sa išlo prvýkrát. V tme sme obmedzení: nevidíme tak dobre ako cez deň, potrebujeme umelé svetlo a je to čas, kedy normálne odpočívame

Symboly (a s čím pracujú psychológovia)

U osôb trpiacich amaxofóbiou je auto nevedomky nabité symbolickými významami a akt riadenia je vnímaný ako realita, do ktorej sa premietajú nevedomé zážitky a vnútorné konflikty. Blok vnímaný vtedy, keď musíte šoférovať alebo keď si predstavíte, že robíte túto akciu, naznačuje, že sa osoba nachádza v akomsi stave bezvýchodiskovej situácie, nehybnosti nielen fyzickej, ale aj psychologickej povahy. Jadrom tejto slepej uličky je nevyriešený konflikt medzi autonómiou a závislosťou. Osoba, ktorá ním trpí, má ambivalentný pocit z osobného rastu a autonómie. Auto symbolicky predstavuje túžbu po autonómii, sebapotvrdení a individuálnej nezávislosti, pretože vám umožňuje pohybovať sa nezávisle, bez závislosti na ostatných. Myslíme na tínedžera, ktorý si zvládnutím skúšok a získaním vodičského preukazu a ovládania vozidla potvrdzuje svoju emancipáciu od rodiny.

Jazda preto symbolizuje slobodu pohybu, silu vzdialiť sa, archaický „impulz k pohybu“, ktorý charakterizuje človeka od samého začiatku, ale práve z tohto dôvodu ho možno vnímať aj ako akt plný neznámych, ako niečo, strach, skok do tmy, koniec rodičovskej ochrany. Strach z riadenia a ovládania vozidla je preto znakom nezrelosti, nedostatku sebavedomia, neistoty, nedostatku dôvery vo vlastné schopnosti. Preto symbolicky predstavuje túžbu udržiavať vzťah závislosti od pôvodnej rodiny (alebo partnera, ktorý je „nútený“ byť naším vodičom …), a kladie odpor voči preberaniu svojich povinností.

Existuje evidentná tendencia osoby byť vedený pri dôležitých životných rozhodnutiach, kvôli strachu alebo obavám z odklonu od upokojujúcich postáv alebo zo strachu zo zničenia hlbokého puta. Tí, ktorí ňou trpia, by preto mali úprimne premýšľať o tom, či v ich životnom štýle existujú postoje, ako sú tu popísané, a – popri praktických opatreniach, ktoré je potrebné zaviesť na zníženie váhy fóbie – by sa mali zamyslieť nad myšlienkou psychoterapeutickej cesty.

Strach z jazdy – praktické rady

Amaxofóbia je porucha, ktorá môže spôsobiť negatívne dôsledky v živote jednotlivca a „brzdiť“ jeho schopnosť autonómie. Preto je dôležité snažiť sa nevyhýbať strašným situáciám a začať sa s nimi stretávať čoraz vedomejšie.

Pozrime sa na niektoré všeobecné techniky alebo tipy, ktoré pomáhajú v prípade akéhokoľvek strachu z riadenia:

Postarajte sa o auto. Vezmite auto pravidelne k mechanikovi, aby ste si boli istí jeho dobrým fungovaním a snažte sa ho udržiavať čisté, s príjemným a bezpečným prostredím, vďaka ktorému sa budete v prípade núdze cítiť pohodlnejšie.

  • Môžete tiež zvážiť použitie esencií alebo parfumov, ktoré majú upokojujúce vlastnosti, napríklad upokojujúca levanduľa. Nájdite si dostatok času na dosiahnutie cieľa. Jazdite pokojne a udržujte rýchlosť, ktorá vám dodáva pokoj. Nenechajte sa odradiť „tlakom“ ostatných motoristov.
  • Vytvorte si hudobný zoznam skladieb, pri ktorých sa uvoľníte – sila hudby je dobre známa.
  • Zamestnajte svoju myseľ, myslite na prítomnosť, pozerajte sa na krajinu okolo seba. Nestrácajte čas premýšľaním o niečom, čo nemôžete ovládať.
  • Cvičenie vedomého dýchania na spomalenie srdcového tepu vytvára pocit relaxácie a znižuje úroveň stresu.