Bratislava 6.2.2019. Podľa prieskumov Fashion (Re)search je najsilnejším hráčom vo svete online módy značka Bonprix, ktorá je obľúbená vďaka svojim printovým katalógom.
Nakupovanie módy na internete sa stáva čoraz populárnejšie. 45 % ľudí nakupuje oblečenie a obuv častejšie online než v kamenných predajniach. S výsledkami na základe vlastného výskumu prišlo GLAMI, vyhladávač módy online, ktorý spustil nový projekt Fashion (Re)search.
Na druhom mieste podľa návštevnosti nasleduje H&M a hneď za ním E-obuv. Na čele rebríčka spontánnej znalosti si prvensto udržal Bonprix (12 %) a hneď za ním Deichmann (8 %). Aktuálny podiel e-commerce na celkovom fashion retaile je 15,8 %. V roku 2022 by sa mal vyšplhať až na 18,9 %, čo predstavuje obrat 283 mil. EUR. Rast podielu nakupovania offline sa bude spomaľovať a bude si držať podobnú percentuálnu hranicu ako v roku 2018.
Slováci podporujú domáce e-shopy a rozhodujúca je pre nich cena
Skoro polovica opýtaných vo výskume GLAMI nakupuje online hlavne kvôli nedostatočnému výberu a chýbajúcim veľkostiam v kamenných predajniach. Slováci sa tešia v online prostredí aj lepším cenám. Naopak sa obávajú z výberu nepadnúceho produktu. 87 % Slovákov uprednostňuje e-shopy v domácom jazyku. Iba 10 % opýtaných nakúpilo v zahraničnom e-shope. Od nákupu ich odrádza najmä zložitá reklamácia, dlhé čakacie doby, neistá kvalita a drahá doprava.
Pri nákupe online je stále rozhodujúca cena. 40 % slovenských zákazníkov uprednostňuje nákupy vo výpredaji. Iba štvrtina Slovákov sa pri nakupovaní neriadi zľavami.
Teplé počasie ovplyvnilo tržby aj v kamenných predajniach. Jarné kolekcie sa predávali v zľavách, čo znížilo celkový očakávaný obrat módneho trhu.
Módu na Slovensku ovplyvnili 3 výrazné trendy – udržateľná móda, lokálnosť a teniskománia
Až 82 % respondentov je ochotných si priplatiť za etickú a udržateľnú módu. 51 % slovenských zákazníkov si takýto produkt za posledných 12 mesiacov kúpilo. Slovensko patrí medzi šetrné národy, viac než polovica Slovákov nosí oblečenie v priemere viac ako 30-krát. 86 % ľudí chce kupovať lokálne značky, ale ochota si za ne priplatiť už zaostáva. Iba 14 % ľudí je ochotných zaplatiť za lokálny produkt viac.
Tenisky sú najpredávanejšou podkategóriou obuvi – tvoria až 34 % obratu. Najvyhľadávanejšie značky na GLAMI sú Adidas a Nike, z modelov je to Nike Air Max a Adidas NMD.
Jedným z najväčších tohtoročných trendov sa stali tzv. uggly shoes, teda tenisky, pre ktoré platí „čím škaredšie, tým lepšie“.
Hlavný zdroj inšpirácie pri nakupovaní online sa líši podľa generácie. Mladí sa často inšpirujú na sociálnych sietiach ako Facebook, Instagram či Youtube. U staršej generácie prevláda návšteva webových stránok, listovanie časopisov, prezeranie newsletterov a letákov obchodov. Až 48 % z nás nakupuje pre radosť.
Online prieskumu GLAMI sa zúčastnilo 1 963 slovenských respondentov starších ako 21 rokov. Okrem Slovenska GLAMI spracováva dáta tiež v Česku, v Maďarsku, v Rumunsku, Turecku a Rusku.
O Glami.sk
Módny vyhľadávač GLAMI.sk bol spustený 17.10.2016 a až v prvom roku svojej existencie predčil veštky očakávania. GLAMI umožňuje na jednom mieste vyhľadávať podľa rôznych kategórií módne kúsky a značky naprieč 194 slovenskými eshopmi.