kniha veľká kniha rozprávok o sviatkoch Slovart

Recenzia: Veľká kniha rozprávok o sviatkoch zo všetkých kútov sveta

Vydavateľstve Slovart prichádza s neobyčajnou knihou s názvom Veľká kniha rozprávok o sviatkoch zo všetkých kútov sveta.

Na knižnom trhu je mnoho kníh, ktoré pozostávajú z viacerých rozprávkových príbehov. Angela McAllister, autorka viac ako 80 kníh pre detských čitateľov, ale aj nečitateľov v rôznom veku, prichádza vo vydavateľstve Slovart s jednou takéhoto charakteru, s názvom Veľká kniha rozprávok o sviatkoch zo všetkých kútov sveta.

Avšak koncipuje ju o čosi inak. V jej precíznom výbere nie sú náhodne zozbierané rozprávky, ale rozprávky z krajín celého sveta. Ponúkajú čitateľom oslavu celého roka od jeho začiatku v mesiaci január až po Štedrý večer. Kniha obsahuje tradičné ľudové rozprávky, ktoré odrážajú spôsob života v rôznych krajinách, vzťahy, vlastnosti, sny a túžby obyčajných, aj neobyčajných postáv.

Rôznorodosť príbehov v knihe rozprávok

Na knihe je zaujímavé to, že ponúka príbehy z celého sveta. Obsah knihy tvorí dokopy 52 rozprávok, ktoré sú rozdelené na podkapitoly s názvami 12 kalendárnych mesiacov (január až december). Každý mesiac sa následne delí na 2-5 príležitostí, ktoré sú pre daný mesiac typické (svetový deň vody, dožinky, zimný slnovrat, vďakyvzdanie, medzinárodný deň mieru….) Ku každej tejto príležitosti je pridelená 1 rozprávka. Kniha obsahuje rozprávky, legendy a mýty blízkych i ďalekých zemí. Čitateľ knihy iste ocení, že ponúkaný výber tvoria príbehy z rôznych krajín, kultúr a náboženstiev.

V knihe majú zastúpenie rozprávky z Ruska, Nemecka, Číny, Lotyšska, Kórey, Írska, Kanady, Anglicka, Poľska, Indie, Japonska, Iraku, Holandska, Brazílie, Afriky, Francúzska, Mexika, Talianska, Škótska, Nórska. Inými príbehmi sú rozprávky z oblastí, akými sú Arábia, Karibik, africká buš alebo s historickým kontextom – staroveké Grécko, staroveký Rím. Rozprávky v knihe predstavujú aj ľudovú slovesnosť v podobe rozprávok rôznych (aj pomerne neznámych) kultúr: inuitský príbeh, irokézsky príbeh, irokejský príbeh, a náboženstiev: židovský, budhistický, biblický príbeh.

Ozvláštnenie knihe dávajú aj príbehy rôznych obyvateľských skupín: príbeh austrálskych domorodcov, príbeh starých Mayov, príbeh Čoktavov. Kniha ukrýva aj známe rozprávky, akými sú Pampúšik, Mrázik, Žabí princ, Hrnček, var, ale aj mnoho menej známych rozprávok a príbehov, napríklad Žena z kostí,  Umihiko a Jamahiko, Prečo stromom opadávajú listy.

Hodnotná (nielen) pre deti

Práve preto, že kniha ponúka rozprávky z celého sveta, nie je iste zaujímavá len pre detských čitateľov. Hodnotná je určite aj pre dospelých, pretože ponúka príbehy rôznych krajín, priestor nakuknúť do sveta iných krajín a kultúr. Tieto národné dedičstvá sú zozbierané v jednej publikácii a určite ani dospelý pri otvorení knihy neostane sklamaný, naopak, kniha ho zaujme. Okrem známych príbehov totiž obsahuje aj príbehy z krajín, ktoré nie sú až tak známe, zo starovekých krajín, náboženské príbehy a príbehy rôznych kultúr. Práve kvôli spomínaným skutočnostiam je kniha možno aj ideálnou formou na darček nielen pre deti.

Zaujímavé ilustrácie

Ilustrácie knihy vytvoril úspešný, medzinárodne uznávaný, ilustrátor Christopher Corr. Ilustrácie sa nachádzajú na každej strane v bohatom zastúpení, sú veľmi pestré, bohato členené, deti určite zaujmú na dlhší čas a počas čítania budú hľadať v kresbách jednotlivé motívy, ktoré sú s príbehom spojené.

Prídavky

Na knihe poteší aj niekoľko milých dodatkov. Prvým je malá drobnosť v podobe úvodných strán, kde sa nachádzajú krásne ilustrácie a miesto na napísanie mena so slovami Táto kniha patrí… Vhodne sú v úvode ponúknuté aj informácie o autorke knihy, ilustrátorke, ktoré nám ponúkajú fakty z ich pracovného života. V závere knihy je aj zaujímavý dodatok s názvom Sviatky, ktorý obsahuje slovník všetkých sviatkov, ktoré sa v publikácii spomínajú. Pri každom je priradený dátum, kedy sa tento sviatok oslavuje a popis, ktorý sa k tomuto sviatku viaže na dovysvetlenie a ozrejmenie.

Je akoby mini slovníkovou encyklopédiou, ktorá stručne jednotlivé sviatky predstavuje. Môže veľmi vhodne pomôcť čitateľom pri čítaní knihy, ponúka veľa zaujímavých odborných  informácií, deti sa o sviatkoch viac naučia, prípadne ponúka priestor na doštudovanie si ďalších informácií v podrobnejších publikáciách alebo na internete. Môže tiež vzbudiť podnety na otázky, ktoré by deti mohli smerovať rodičom či starým rodičom. Zaujímavá diskusia k tejto tematike by mohla vzniknúť nielen v rodinách, ale aj v školách, kde by publikácia v školskej knižnici bola naozaj veľmi vítaná.

Príjemné čítanie

Kniha ponúka príjemné čítanie, rozprávky sú rozdelené do veľmi prehľadných častí a kapitol. Slovníček sviatkov v závere knihy ponúka priestor na ozrejmenie si odborných faktov o jednotlivých sviatkoch. Rozprávky sú písané vo svojej pôvodnej ľudovej verzii, sú krátke. Predstavujú ideálne príbehy pre začínajúcich čitateľov, pre deti pred spaním alebo na zaradenie do výchovno-vzdelávacieho procesu v škole či v škôlke.

Informácie o knihe:

• Autor: Angela McAllister
  • Celý slovenský názov: Veľká kniha rozprávok o sviatkoch zo všetkých kútov sveta