Čo robia pocity kniha

Recenzia: Tina Oziewicz a detská kniha o emóciách Čo robia pocity?

Detská duša je veľmi zraniteľná, nevinná, všetky emócie prežíva úplne inak ako dospelý. Deti často nevedia jednotlivé emócie pomenovať…

Detská duša je veľmi zraniteľná, nevinná, všetky emócie prežíva úplne inak ako dospelý. Deti často nevedia jednotlivé emócie pomenovať, mnohokrát ani spracovať. Na knižnom trhu je málo kníh, ktoré sa detským emóciám venujú priamo, preto kniha Čo robia pocity? od poľskej autorky kníh pre deti a mládež Tiny Oziewicz túto tematiku v detskom knižnom svete skvele zastupuje.

Čo robia pocity kniha

Fantázia putuje nevychodenými chodníčkami.

Dôvera buduje mosty.

Prajnosť utišuje búrku.

Pýcha sedí vo vysokej veži na štíte sklenenej hory.

Kto vylezie najvyššie, ako sa len dá? Kto šliape po všetkom peknom? Kto má peknú záhradu? Kto sa tvári, že tu nie je? Otázky, ku ktorým kniha pozýva, iste zamestnajú zvedavé detské myšlienky. Odpovede nájdete v knihe, ale bude vás nabádať hľadať ich v prvom rade v sebe.

Emócie vo vete i v obrázku

Kniha je koncipovaná tak, že každú dvojstranu tvorí jedna veta, ktorá pomenúva emóciu. Autorka sa venuje emóciám akými sú pýcha, hnev, hanba, trpezlivosť a mnohým iným. Paleta pocitov a emócií je veľmi pestrá, dokopy ich je 31. Dvojstranu tvorí vždy veľká kresba, ktorá znázorňuje presne to, čo je vo vete povedané. Veta je pritom stručná, jasná, výstižná, vyjadruje to, čo daná emócia robí. „Činnosti“ jednotlivých pocitov pritom autorka vyberá jemne a premyslene, citlivo, presne vystihuje ich charakter a atmosféru.

Personifikované emócie

Autorka zvolila výborný spôsob, ako deťom priblížiť jednotlivé pocity. Priblíži im ich vetou, v ktorej emócie personifikuje – takýmto spôsobom ich bližšie predstaví detskému svetu, a tak sa pre nich stávajú cez postavičky na obrázkoch živými, skutočnými, viac poznanými, nie cudzími, nie tými, ktorých sa treba báť alebo ktoré sú zakázané. Autorka zvolila zaujímavý spôsob, ako emócie predstaviť, zachytila ich v momente, keď sa nikto nepozerá, ukazuje, čo vtedy robia. To u detí vzbudzuje aj zvedavosť a bádanie, ktoré majú tak rady.

emócie v knihe čo robia pocity

Kniha pripomína aj malú galériu s výstavou obrazov, ktoré dostali krátky poetický popis. Kresby Aleksandry Zajac predstavujú zvláštne, ale roztomilé postavičky, niekde malé, niekde veľké, milé i strašidelné, ktoré si vás získajú od prvej strany. Svojimi farbami ladenými do sivej, bielej, hnedej a modrej sú síce menej farebné, no sú veľmi zaujímavé a určite nielen pre detského čitateľa.

Všetky emócie sú prirodzené

V tejto knihe žiadna emócia nie je neprípustná, čo rozhodne malým čitateľom či poslucháčom môže pomôcť rozvíjať sa po emocionálnej stránke, poznávať svoje pocity, vedieť ich prijímať, ovládať, prijať samých seba s danou emóciou. Všetky emócie sa v detskej duši čitateľa už iste objavili, má ich prežité, a tak ich vie pomocou knihy lepšie pochopiť, učí sa ich aj pomenovať. Emócie sú pritom zobrazené slovom aj obrazom veľmi výstižne. Na mnohých miestach je kniha dokonca aj vtipná, ponúka detským čitateľom láskavý, nenásilný humor.

Kniha si svojím, do značnej miery abstraktným, obsahom vyžaduje možno viac skúsené dieťa, je určená pre deti od 5 rokov, ale vďaka vskutku názorným ilustráciám môže zaujať aj mladšie dieťa a čítanie môže byť doplnené aj sprievodným rozhovorom s dospelým. Kniha celkovo ponúka priestor aj na diskusiu, miesto na otváranie otázok a hľadania odpovedí k nim. Veľmi vhodná by mohla byť aj pre prácu detských psychológov či učiteľov v škole, a povedzme si úprimne, takýchto kníh je málo, preto ako knižná novinka pôsobí veľmi originálne a osviežujúco.

Informácie o knihe Čo robia pocity?

• Autor: Tina Oziewicz
  • Vydavateľstvo: Stonožka (IKAR, a.s.)