Recenzia: Zabijak Anders a jeho priatelia (a sem-tam nejaký nepriateľ) - ZN.SK

Recenzia: Zabijak Anders a jeho priatelia (a sem-tam nejaký nepriateľ)

Zabijak Anders je jednou z knižných noviniek, ktoré si tento rok určite musíte prečítať. Ani nie preto, že ide o ďalšiu knihu známeho autora Jonasa Jonassona, ktorý má už za sebou Analfabetku, alebo Storočného starčeka lezúceho z okna a unikajúceho s kufrom plným peňazí, ale preto, že príbeh je originál. Zábavný, vtipný, trápny a samozrejme nereálny, no stále zábavný. Postava Zabijaka Andersa aj napriek jeho „masovému“ vraždeniu postavou, ktorú nebudete považovať za hlavnú negatívnu a vlastne za negatívne postavy tu bude niekto celkom iný. Autor sa vyhral a poriadne vybláznil. Na čitateľa si pripravil čiastočne „roadmovie“ v knižnej podobe…. aj keď od knihy je veľmi blízko k filmu. Film by z tejto knihy bol výborný a keďže sfilmovali Storočného starčeka, je pokojne možné, že čítaním tejto knihy si vlastne čítate scenár k budúcemu trháku. Lenže kniha je aj absurdným príbehom o jednom obrovskom podnikateľskom pláne, ako zbohatnúť, poriadne sa nabaliť a nakoniec nezdrhnúť dosť ďaleko na to, aby si vás nenašli problémy. Ako už názov napovedá, hlavnými postavami nie je len Zabijak Anders, ale aj jeho priatelia. O čom vlastne kniha je?

Zabijak Anders

Z príbehu

Čo je možné bez veľkého prezrádzania odhaliť je vlastne to, čo vám odprezentuje aj nejeden článok a anotácia. Primárne nejde o Andersov príbeh, ale o životný príbeh recepčného v bordeli, neskôr recepčného v lacnom hoteli. Medzi ubytovanými neraz živlami je aj Anders. Z basy prepustený kriminálnik, ktorý je známy ako „masový“ vrah. Len on ši žiaľ kvôli alkoholu nespomína na jedinú z vrážd. Recepčný stretáva v parku farárku bez strechy nad hlavou, ktorú vyhodili z cirkvi, lebo zapochybovala o svojej viere, aj keď pochybností bola plná vždy. Slovo dalo slovo, zopár zábavných scén a trojica sa stretáva na recepcii hotela, ktorú krátko pred tým navštívil mafián s odmenou pre Zabijaka. Keď mu však necháva len polovicu za polovičnú robotu, tí dvaja, farárka a recepčný. Idú prasknúť zvedavosťou, či nebodaj opäť nevraždí. Veď zabiť niekoho len z polovice a spraviť tak polovičnú robotu, vlastne ani nejde. Keď Anders prezradí o čo šlo, v hlave farárky a recepčného skrsne veľkolepý plán na biznis storočia. Ten im naplní vrecká, kufre a odštartuje honbu za bohatstvom. A kým oni šetria a odkladajú, Anders svoje podiely prepíja a míňa na všetko možné. Tu už možno niečo prezradím bližšie, tak pozor. Nikto však nečakal, že v tom najlepšom Anders zmení názov a aj celý svoj život. A to skomplikuje nazbierané objednávky. Objednávatelia stále telefonujú, chcú platiť vopred… nuž teda, keď chcú platiť, tak prečo si prachy nevziať a potom aj s kuframi nezdrhnúť? V pláne úteku bol len recepčný a farárka. V Andersovom pláne bolo niečo celkom iné, zostať za každú cenu s tými dvoma a ešte s niekým a v jeho mene konať…

Kniha o „masovom“ vrahovi

Je ťažké príbeh popisovať a veľa neprezradiť, priznávam. Čitateľ sa v prípade tejto knihy môže tešiť na šialený príbeh plný zábavných scén, ktoré z nej tvoria vlastne komédiu v knižnej podobe. Dobre popísaný dej, príbeh bez veľkých náročných scén a myšlienok, je v prvom rade oddychovka, akési „road-story“ ak sa nedá ešte hovoriť o „road-movie“ a následne zhruba v polovici knihy zmena na usadlý a špeciálny podnikateľský plán, aký si môžete prečítať jedine ak v našom seriáli o vzniku niektorých náboženstiev. Čo vlastne v knihe vznikne to potom mierne napovedá, ale nechcme pokaziť prekvapenie. V príbehu je zakomponovaných niekoľko súčasných prvkov, ako Facebook, posadnutosť verejnosti za každou hlúposťou, sila médií a moc, ktorú majú, keď ich len správne nasmerujete a využíva aj iné prvky, prevažne o ľudskej hlúposti a jednoduchosti. Hoci sa odohráva vo Švédsku, pokojne si príbeh viete nasadiť aj na Slovensko. Napríklad celá Facebook mánia a stránky venované Andersovi mne osobne pripomenuli šialenstvo Kajšmentke, Tukabel a rôznych individuálnych hrdinov… vrátane poklesu záujmu o nich… Andersa nebudete vnímať, že odpravil zopár ľudí pred rokmi. Kniha sa postará o to, že vlastne ani nevnímate, ako má poznačené ruky, ale skôr budete vnímať, ako veľmi poznačenú má hlavu. A pochopíte aj čím všetkým.

Knižka vychádza vo vydavateľstve IKAR práve dnes, 5. apríla 2016

Tomáš, šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.

Kuchárska kniha
Významné kuchárske knihy a knihy o gastronómii

Dnepropetrovsk