Templár Fakta a mýtus, recenzia knihy

Kniha Templáři (fakta a mýtus) ponúkne rozsiahle poznatky i opravy

Templári sú pre súčasnosť veľkou záhadou. Spájajú sa s tajomstvami, legendami a mnohými zaujímavými udalosťami v histórii. Neprestanú…

Templári sú pre súčasnosť veľkou záhadou. Spájajú sa s tajomstvami, legendami a mnohými zaujímavými udalosťami v histórii. Neprestanú nás fascinovať, najmä ak sú v počítačových hrách vďačnou témou hrdinského rytierstva a v mnohých románoch sú inšpiráciou rovnako tak. Nech už máte poznatky o templároch akokoľvek naštudované, je nepochybné, že sa medzi nimi budú nachádzať aj rôzne mýty. Akési rozprávky, ktoré vznikli až odstupom času. Templárom sa venuje aj knižná novinka od Michaela Haaga. Vychádza v českom znení vo Vydavateľstve SLOVART a zaujme viac ako len informáciami o Templároch. Je totiž uceleným pohľadom na Templárov presne tak, ako ste si to možno už dávno želali. Aspoň za predpokladu, že ste téme o nich už dávnejšie podľahli.

Templár Fakta a mýtus, recenzia knihy

Templári a ich fakty a mýty

Rytiersky rád templárov, nech už ho vnímate ako súčasť dejín podrobne, alebo povrchne, sa spája s mnohými významnými udalosťami od roku 1119 až do 14. storočia. Vieme o nich azda každý niečo, hoci neraz aj vďaka kinematografii. Vedieť rozoznávať, čo je mýtus a čo z toho môže byť pravda, je komplikované. Najmä preto, že mýty sa vytvárali už počas pôsobenia templárov. Ich názov vychádza zo Šalamúnovho chrámu, spomínajú sa pri Arche zmluvy, v mnohých príbehoch s odkazom na Bibliu. Spájame si ich s bojom križiackych výprav, ktoré s podporou rôznych Pápežov a európskych kráľov bránili miesta spojené s kresťanstvom.

Templár Fakta a mýtus, recenzia knihy

Rozsiahla kniha popisuje chronologicky udalosti. Spája historické poznatky a len čo sa dostáva k mýtom, adekvátne k nim autor pristupuje. Vyvracia, „opravuje ich„, alebo poukazuje na nezrovnalosti. Stále je však kniha najmä dielom faktickým. Ba dokonca oveľa zaujímavejším, než sa na prvý pohľad môže zdať. Čitateľ si až po prečítaní  knihy, alebo aspoň hlbšom začítaní, uvedomí, koľko toho súvisí so stredovekom a templármi. Osobnosti, pápeži, fyzici, vzdelanci, jednotliví králi, slávni bojovníci na jednej strane, či na strane nepriateľa. Kniha postupne prechádza až k slobodumurárom. Vyhýba sa fiktívnym rozprávkam považujúc ich za fakt a informáciám, ktoré by mohli narušiť vierohodnosť celého diela.

Nával poznatkov z každej jednej kapitoly je dokonca tak veľký, že ich hlava neunáša. S takým niečím majú problém najmä čitatelia, ktorí sa dozvedajú mnoho nového a veľmi rýchlo za sebou. Lenže táto kniha ani neuvádza nové veci. Skôr ich dáva do súvisu, spája ich z mnohých iných výskumov. Faktom dáva logiku aj v kontexte dejín a súvisiacich udalostí. Mnohé už známe skutočnosti a poznatky len spája tak, aby tvorili ucelený pohľad. Dopĺňa ich o fotografie rytín, diel, rôznych malieb v chrámoch. Tie reagujú, dokumentujú na udalosti stredoveku, ale tiež môžu byť príkladom onoho mýtu, ktorý, či chceme alebo nie, je súčasťou templárskej histórie. Niekedy cielenej, inokedy len omylom.

O knihe Templáři: Fakta a mýtus

Hrubá 368 stranová kniha väčšieho formátu ponúkne viac ako len tematiku Templárov. Siaha do všetkého, čo sa môže stredoveku a dejín tvorených templármi dotýkať. Zasahuje podrobne, pokiaľ to len dokázali iné písomné pramene. Stále, aj napriek češtine, je kniha písaná zrozumiteľne a pútavo. Na toľko pútavo, že si prečítate aj mnohé texty menším písmom a niektoré časti aj opakovane. Nejde o jednoliaty text. Ide tak o mimoriadne plus, pretože knihe nechýbajú odseky, podnadpismi oddelené samostatné témy, udalosti, miesta a pod.

Templár Fakta a mýtus, recenzia knihy

Sú miesta, ktoré sú v knihe mimoriadne aktuálne. Napríklad tie, ktoré sa venujú „novému svetovému poriadku“ a mnohým konšpiráciám. Vznikajú podobne ako tie súčasné a vyvrátiť je ich pre časť stúpencov vždy komplikované.

Templári v populárnej kultúre a templarizmus

Kniha podrobne popisuje vojnové ťaženia, boje, politickú situáciu, porovnáva obdobia. Zaujímavá je časť siedmy s názvom Templarizmus. Kým kniha v šiestich predchádzajúcich častiach priniesla poznávanie, fakty a v podstate onen historický pohľad, šiesta nás sprevádza geografickými názvami a historickými miestami, siedma časť knihy je iná. Už siaha do toho, čo je blízke a dôverne známe všetkým. Slávne filmy, divadlo, no najmä kľúčové knihy, ktoré nalepili na tematiku Templárov toľko mýtov. Nimi boli inšpirovaní mnohí autori. S Danom Brownom, ako predstaviteľom súčasnej tvorby, na čele. Templarizmus ako záujem o templárov tu opäť chronologicky a oddelene od iných druhov popkultúry predstavuje inšpiráciu v rôznych podobách.

Priestor tu nachádzajú azda najslávnejšie filmy, ako Ivanhoe (1952) s Elizabeth Taylorovou, slávne príbehy Indiana Jonesa, Rytieri Jedi zo Star Wars, ako aj Kráľovstvo nebeské (2001). Jeho historickú presnosť autor poprie (a tvrdenia aj podloží) v jedinom odstavci tak, ako žiadna recenzia doteraz. Prehľad literatúry a románov je prekvapivo rozsiahly. Dokonca je inšpiráciou siahnuť po niektorých dielach. Záver knihy dopĺňa prehľad rokov a udalostí v nich a register.

Podrobnosti o knihe

• Autor: Michael Haag
  • Jazyk: český