Veľké myšlienky – VEDA

Recenzia: knižná novinka encyklopédia Veda, série Veľké myšlienky

Pod vydavateľskou značkou LINDENI vychádza po Filozofii a Psychológii ďalšia z encyklopédií v sérii Veľké myšlienky. Veda.

Pod vydavateľskou značkou LINDENI vychádza po Filozofii a Psychológii ďalšia z encyklopédií, ktorú môžeme poznať z pôvodného britského vydania v sérii Veľké myšlienky. Veda. V slovenčine je však zážitok celkom iný. Encyklopédie so spoločným názvom „Veľké myšlienky – jednoducho vysvetlené“ si totiž vždy zoberú jednu tému a čitateľovi ponúknu úchvatnú cestu veľkým množstvom zaujímavostí a objavov. Je to predovšetkým informačná encyklopédia, ktorá nie je tou typickou encyklopédiou s obrázkom a vysvetlením.

Veľké myšlienky – VEDA

Táto séria má za úlohu čitateľa zachytiť a nepustiť. Informácie sú poskladané tak, aby zaujali a prinášali odpovede. Nie ani tak písali o tom, že vtáky majú krídla na let, ale skôr vám prinesie pohľad na to, prečo sa krídla vyvinuli tak, ako sa vyvinuli.

Veľké myšlienky – VEDA

Encyklopédie venované vede majú v knižniciach celé police a kníh je naozaj veľa. Mnohé dávajú dôraz na obrázky, grafy, rôzne ilustrácie. AJ preto možno túto novú sériu v slovenskom vydaní považovať za knihu venovanú čitateľovi so záujmom dozvedieť sa a naučiť niečo viac. Obrázkov je možno naozaj menej, hoci v hrubom priemere knihe stačí na jednu stranu jeden, zaujímavá je miera zaujímavostí a naozaj cenných poznatkov, ktoré sa v knihe nachádzajú.

Veľké myšlienky – VEDA

Akoby sa autor pokúsil priniesť vedu takými očami, ktorými na ňu doteraz nikto tak „verejne“ nepozeral. Vznikla kniha, ktorá sa zaoberá rokmi, vývinom vedy, vedcov a vedných disciplín. Neustále je však obsiahnutá nejaká zaujímavosť, alebo fakt, ktorému sa iné knihy bežne ani nevenujú. Prekvapivé môžu byť zistenia o tom, že biológia a prírodoveda sa ako vedný odbor objavovali už v 5. storočí p.n.l, keď Herodotos popisoval symbiózu krokodílov a vtákov, alebo neskôr Aristoteles a Teofrastos popisovali migráciu zvieracích druhov. Priestor dostávajú významné mená, rôzne vedné disciplíny, rôzne roky, aj veda moderná.

Od počiatkov vedy po dnešok

Tak ako očakávame od encyklopédie venovanej vede, jej úvod začína v počiatkoch skúmania so zmienkami prvých, ktorých možno považovať za vedcov a prvých priekopníkov rôznych vedeckých odvetví. Vysvetlené sú aj podmienky, ktoré formovali záujem prvých objaviteľov a dôvody, pre ktoré sa začali zaoberať danými javmi. Fyzika, história, archeológia, paleontológia, chémia, matematika, ale aj rozsiahla časť venovaná biosfére, biológii, genetike, rastlinám, počasiu, prípadne téma premien energie a všetkého, čo na planéte je, do iných podôb.

Úvodný obsah knihu delí na niekoľko hlavných kapitol. Nemusia byť celkom podľa názvu jednoznačné. Môže totiž pod sebou mať viacero podkapitol, z ktorých sa každá venuje niektorej sfére vedy po svojom. Farebný dizajn má taká podkapitola jednotný a s inou sa odlišuje práve aj ladenou infografikou.

Zásadné:

• V krátkych vetách dokáže kniha zaujať tvrdeniami, či vysvetlivkami
  • Jednotlivým osobnostiam vedy je venovaný medajlónik, ktorý siaha do osobného života, ale predovšetkým na úspechy a objavy, význam daného človeka.
  • Niektoré témy majú odvolávky na príbuzné, alebo témy spojené s aktuálnou
  • Knižka môže byť unikátnou pomôckou pre školáka so záujmom o referáty a poznávanie viacerých vedných disciplín
  • Kniha poteší všeobecného dospelého čitateľa, ktorý si občas potrpí na dobre zostavené náučné knihy. O to viac, ak sú sériou s inými dielmi s inými témami.

Kniha je ako sledovať reláciu Dobré vedieť a prečítať si priamo aj úchvatné odpovede. K žiadnej téme nepristupuje kniha príliš podrobne a rozsiahlo. Má presne to informačné „minimum“, ktoré dáva jasno. Pomenúva výskumy, objavy, pôvodcu, či autora. Čitateľ sa s knihou dostáva na úchvatnú jazdu plnú zaujímavostí. Samozrejme, autor tejto recenzie je nadšenec podobných kníh a tak môže porovnávať. Kniha, ktorá sa zmestí do nižšej čestnej police a nie je tradičného veľkého formátu má po obsahovej stránke naozaj veľa plusov.

Veľké myšlienky – VEDA

Informácie o knihe Veda:

• Dátum vydania 18.3.2022