Kazuo Ishiguro Klára a Slnko

Recenzia: Kazuo Ishiguro a jeho nový román Klára a Slnko

Britský spisovateľ Kazuo Ishiguro, ktorý má japonský pôvod, je na knižnej scéne veľmi známy. Je autorom ôsmich uznávaných literárnych diel.

Britský spisovateľ Kazuo Ishiguro, ktorý má japonský pôvod, je na knižnej scéne veľmi známy. Je autorom ôsmich uznávaných literárnych diel. Prvý román mu vyšiel v roku 1982, krátko po tom, ako mu bolo udelené britské občianstvo. Jeho viaceré knihy boli nominované na ocenenia alebo ceny získali. Bookerovu cenu získal jeho román Súmrak dňa (2010), ktorý bol dokonca aj sfilmovaný, v hlavných rolách s Antonym Hopkinsom a Emmou Thomsonovou.

Kazuo Ishiguro Klára a Slnko

V roku 2018 bol Ishigurovi udelený rytiersky titul za služby literatúre. Najväčší spisovateľský úspech Ishigura je to, že je nositeľom Nobelovej ceny za literatúru v roku 2017. Knihy Ishigura boli preložené do viac ako 50 jazykov. Tematikou v jeho knihách sú japonské reálie, návrat k japonským zážitkom, prostredie japonskej spoločnosti.

Klára a Slnko

Román Kazua Ishigura prináša zriedkavejšieho hlavného protagonistu – je ním Klára, vysokointeligentný UP – robot, ktorý je naprogramovaný tak, že má robiť spoločnosť ľuďom, najmä deťom. Úvod knihy sa začína časom, kedy je Klára spolu s ďalšími UP ešte v predajni a opisuje ich denný režim, keď je obchod otvorený, aj keď sa pre zákazníkov zavrie. Klára je veľmi všímavá, učí sa o svete veľa potrebných informácií a všetko vie analyzovať. Prejavuje sa mimoriadnymi pozorovacími schopnosťami, čo ju odlišuje od ostatných robotov v predajni. Následne si Kláru kúpi jedna pani, ktorá ju chce ako spoločníčku pre svoju veľmi chorú 14-ročnú dcéru. No ako sa neskôr v knihe ukáže, toto nebol ten pravý dôvod, prečo si Kláru kúpila. Počas dní, kedy sa Josie cíti lepšie, ale aj veľmi zle, jej Klára robí oddanú spoločníčku, a stane sa z nich nerozlučná dvojica. Ich priateľstvo je netypické, no veľmi silné.

Príbeh chorého dievčaťa

„…chcem, aby bolo medzi nami od začiatku jasno, tak ti to poviem. Neboj sa, mama nás nepočuje. Myslím, že náš dom sa ti bude páčiť. Myslím, že sa ti bude páčiť moja izba, a tam aj budeš, nie v nejakej skrini. A počas môjho dospievania budeme stále robiť úžasné veci. Ide len o to, že…(…) Občas sa necítim najlepšie. Neviem. Ale možno sa niečo deje. Neviem, čo to je. Dokonca ani neviem, či je to niečo zlé. Ale občas je to také, no zvláštne. Neboj sa, väčšinou to nebudeš vnímať. Ale chcem k tebe byť úprimná. Lebo viem, aké je to hnusné, keď ľudia tvrdia, že niečo bude úžasné, a nemyslia to vážne. Preto ti to hovorím teraz. Prosím, povedz, že aj tak chceš ísť. Moja izba sa ti bude páčiť, viem to. A budeš vidieť, kde zapadá Slnko, ako som ti vravela minule. Chceš ísť, však?“

Román prináša tematiku, ktorá v knihách nie je ojedinelá – vážna choroba. Protagonistkou je choré 14-ročné dievča Josie, ktoré si kvôli svojej chorobe dosť vytrpí. Jej matka to znáša dosť zle, keďže už pochovala jednu dcéru a má aj určité výčitky svedomia, či Josie neochorela aj preto, že ju dala „vylepšiť“ (pozn. aut. genetické vylepšenie). Čo však knihu robí rozhodne originálnou je to, že spoločnosť chorému dievčaťu robí počas častej pracovnej neprítomnosti matky humanoidný robot, ktorý má nahradiť prítomnosť blízkeho človeka. Tento vzťah je pre čitateľa iste zaujímavý a neopakovateľný. Klára je veľmi oddanou spoločníčkou, veľmi všímavou na fyzické aj psychické potreby chorého dievčaťa. Prejavuje sa v nej aj maximálna obetavosť urobiť pre jej „zverenkyňu“ úplne všetko, čo je v jej silách, niekedy aj s riskovaním vlastnej bezpečnosti.

UP

„Klára má toľko jedinečných vlastností, že by sme tu mohli stráviť celé dopoludnie. Ale, ak by som mala zdôrazniť len jednu, bola by to jej chuť pozorovať a učiť sa. Má úžasnú vlastnosť absorbovať a spájať všetko, čo vidí okolo seba. Vďaka tomu chápe veci najviac zo všetkých UP v tomto obchode…“

Ishiguro v knihe vytvoril Kláru ako originálnu protagonistku. Na knihe je veľmi osviežujúce , že príbeh je rozprávaný cez postavu Kláry, postavu robota, jej vnímania sveta, myšlienok, priestoru, emócií človeka…

Klára je špeciálne naprogramovaný humanoidný robot. Je naprogramovaná ako spoločníčka pre dospievajúce dieťa. Má široký prehľad informácií z rôznych oblastí. Komunikuje na vysokej jazykovej úrovni tak s dospelými, ako i s deťmi. Vyznačuje sa výnimočnými schopnosťami – hlavne pozorovacie a analytické vlastnosti ju robia nadštandardnou oproti iným robotom. Funguje na základe získavania živín zo slnečných lúčov.

Kapitoly, ktoré zachytávajú jej čas v obchode, zaznamenávajú Klárino pozorovanie ľudí a ich emócií za sklom výkladu na ulici, ale aj v predajni. Všíma si správanie ľudí, snaží sa dekódovať ich pocity, často ju znepokojujú. Všetko sa snaží pochopiť, analyzovať, vytvoriť si mozaiku útržkovitých informácií z jej dennodenného pozorovania.

Prevláda názor, celkom logicky, že city nemožno naučiť, že sú typické len pre nás, ľudí, nie pre zvieratá a neživé veci. No Ishiguro v knihe vytvoril robota, ktorý naozaj vzbudzuje dojem, že city sa dajú naučiť, naprogramovať, že veda to dokáže. Keď sa Klára dostáva do svojej novej rodiny, odkrýva sa jej celá paleta ľudských emócií, ktoré pozoruje, analyzuje a hodnotí. Čitateľ bude kapitoly čítať s pocitom, že Klára vie milovať, precítiť radosť, súcit, smútok, pochopenie. Klára vie veľmi dobre rozpoznať city, má vyvinuté empatické schopnosti tak, že čitateľ začne rozmýšľať, či robot nevie veci precítiť viac ako človek. Toto je jeden z aspektov, ktorý pri čítaní otvára bránu mnohých otázok na hĺbavejšie zamýšľanie sa. Cez Klárine pozorovanie ľudí vlastne Ishiguro odkrýva svet pocitov ľudí z pohľadu „nečloveka“, niekoho mimo ľudí. Robot Klára sa vyznačuje aj veľkou obetavosťou, schopnosťou ísť aj za hranicu svojich možností, pokiaľ verí, že to má pomôcť chorej Josie.

Na vzťahu Kláry a Josie je zvláštne, že je medzi nimi naozaj nerozlučné puto. Ishiguro vytvoril vzťah robota a človeka, ktorý sa zdá ako reálny vzťah dvoch ľudí, azda i mocnejší. Možno to čitateľov prinúti zamyslieť sa aj nad ich vzťahmi v reálnom svete a nad tým, ako sa dá na budovaní vzťahov pracovať viac.

Život človeka pokračuje aj po smrti

Ishiguro v románe načrtol tému „vylepšenia“ ľudí, bežnú prítomnosť humanoidných robotov v ich každodennom živote… No najkontroverznejšia téma, ktorú určite otvára, je pokračovanie života človeka po jeho smrti vo figuríne robota. Vo viacerých kapitolách knihy sa stretávame so zvláštnymi požiadavkami matky smerovanými na Kláru, aby sa na chvíľu tvárila ako Josie, kráčala ako Josie, rozprávala ako Josie… Postupne sa nám v knihe odkrýva až zimomriavky naháňajúce matkine tajomstvo o tom, že by chcela, aby sa Klára stala po Josinej smrti (ak by sa to stalo) Josinou „pokračovateľkou“. Pomôcť má veda v zastúpení pána Capaldiho, ktorého Josie musí často navštevovať. Zistí Josie pravý dôvod, prečo tam tak často chodí? Stane sa Klára naozaj Josinou pokračovateľkou?

Strany knihy, ktorá síce odkrýva technologicky vyspelejší svet, čitateľa akosi paradoxne urobia citlivejším, vnímavejším a hĺbavejším. A to naozaj stojí za siahnutie po tejto knihe.

Informácie o knihe Klára a Slnko

• ISBN: 978-80-551-8511-8