Najprekvapivejšie letisko na Slovensku je.... diaľnica D1 pri Hrádku

Najprekvapivejšie letisko na Slovensku je…. diaľnica D1 pri Hrádku

Nemálo Slovákov sa podieľalo v nie až tak dávnej minulosti na stavbe diaľnice D1. V jej postupných úsekoch v okolí Nového Mesta nad Váhom sa pritom počítalo s projektom, kedy by vo vážnej humanitárnej kríze (alebo v prípade napadnutia) mohlo Slovensko získať špeciálne letisko práve z úseku diaľnice D1. Každý motorista si pritom môže všimnúť niekoľko zvláštností. Áno, hovoríme o našej dôležitej diaľnici, spájanej s nekonečným príbehom jej dostavby a prepojení s východom. Prechádzame ňou mnohí ťažko a predsa nemáme pocit, že by sme prechádzali letisko a pristávaciu dráhu.

V smere na sever (TN, PB, ZA) sa pod kolesami ukrýva pristávacia dráha končiaca pri čerpačke Lukoil. V opačnom smere (smer TT, SC, BA) toto letisko začína samozrejme práve v okolí čerpačky. Diaľnica je už v tej podobe, akú máme dnes, zaujímavá viac akosi myslíte.

D1 ako humanitárne krízové letisko

Pristávacia dráha pre veľké lietajúce stroje si vyžaduje minimum stromov, ktoré by mohli brániť krídlam. Práve čistota a zákaz vysádzania drevín, ale aj pravidelná údržba okolia na tomto mieste pôsobí zvláštne. Drží dreviny ďalej od cesty. Je tu nezvyčajne veľký priestor. Vzdialenejšia je aj čerpačka, hoci jej stojan so svetelným cenníkom je blízko cesty. Je však demontovateľný. Čerpačka s nádržami so všetkými certifikáciami na uskladňovanie palív je strategicky dôležité plus pre krízovú leteckú dopravu. Pritom celému krízovému plánu tu do karát nahráva aj mnoho iných vlastností, odľahlosť miesta, zhruba 3 kilometrová runway a kvalitný hladký povrch vozovky.

Miestne odpočívadlá vedia v krízovej situácii okamžite plniť funkciu parkoviska, rozloženia strategického velenia, dôležitých vozidiel, alebo parkovania lietadiel. Ceste neprekážajú ani ploty, či náročné inštalácie zábradlia.

Všimli ste si? Namiesto dvoch dvojprúdových vozoviek je jediná široká

Zvláštnosťou tohto úseku je fakt, že ide o jednu veľmi hrubú vozovku. Nie dve vozovky pre oba smery, ako je na diaľnici zvykom. Obe vozovky sú rozdelené betónovým zábradlím, ktoré je však možné v prípade nutnosti a uzavretia diaľnice okamžite posunúť ťažkou technikou, alebo naložiť a preniesť inam. Vznikla by tak plnohodnotná pristávacia a vzletová plocha.

Krízové plánovanie v minulosti prinieslo naozaj zaujímavý projekt, ktorý vo vážnych situáciách môže priniesť dôležitý význam. V prípade zničenia iných letísk, zlyhania vzdušných mostov, zásobovania, či zaplavenia niektorých miest, môže byť o jedno nenápadné letisko umiestnené v mierne vyššej nadmorskej výške veľkou pomocou. Naša diaľnica tak nie je len obyčajnou diaľnicou. Dúfajme len, že nedôjde nikdy k tomu, aby diaľnica prestala plniť svoj účel a Slovensko potrebovalo riešiť humanitárne zásobovanie či obranu.

Kolektív autorov redakcie


Pod autorom ZN.SK vychádzajú články externých redaktorov a články viacerých autorov súčasne. Neraz vám tak prinášame rozsiahlu tému, alebo článok neobvyklý voči ostatnej našej tvorbe.