Mnohí Slováci objavili čaro nakupovania cez internet. Síce v prípade problémov je ťažšie domôcť sa nápravy, veľké siete ako eBay či Amazon si strážia systém ochrany zákazníkov aj predajcov maximálne, ako je to len možné. Spríjemniť nakupovanie sa snažia aj mnohé iné predajne, no len čo zásielka prekročí slovenské hranice, môže vás čakať nemilé prekvapenie. Colnica, ktorá zadrží náhodne, alebo cielene zásielku za účelom zdokladovania a preclenia, postupuje v zmysle Colného zákona 199/2004 Z.z., Zákona o dani z pridanej hodnoty č. 222/2004 Z.z. alebo v súlade s nariadením Rady č. 1186/2009 o systéme spoločenstva pre oslobodenie od cla. Ak už vám zásielku zadržali, nepochybne vás postretlo prijatie obálky o ktorej píšeme v tomto článku, na ktorú je nutné reagovať do 20 dní od jej prijatia.
Poplatky a výška cla
Clo sa platí bežne a spolu s DPH je bežnou súčasťou všetkého tovaru. Bežný Slovák však netvorí medzinárodné nákupy a ak, tak ich realizuje len v drobnej miere a skôr náhodne. Preto má aj málo skúseností v tom, ako funguje medzinárodná politika a hospodárstvo, následne prijíma zadržanie zásielky priveľmi osobne a aj ako krivdu. Zásielky zo štátov EÚ už nepodliehajú takým kontrolám a precleniu. Na čo sa teda pripraviť a aké sú limity vašich zásielok, aby sa na ne nevzťahovali žiadne CLÁ a DPH?
Dovozné CLO:
Za zásielky nepatrnej hodnoty sa pokladajú také, ktoré nepresahujú 150 EUR. Nevzťahuje sa na ne dovozné clo. Týka sa to tovaru a surovín v prípade, že nejde o: alkohol, cigarety, parfémy a toaletné vody, zbrane, strelivo, nebezpečné látky s osobitnými prepravnými podmienkami. Hodnota tovaru v sebe nezahŕňa poistenie, či poštovné. Počíta sa len jeho hodnota.
Daň z pridanej hodnoty DPH:
Každá zásielka, ktorej hodnota presahuje 22 € podlieha zdaneniu v rámci dane z pridanej hodnoty, tzv. DPH. Ako náhle zásielka presahuje hodnotu 22 EUR, colnica kontaktuje poštu, ktorá kontaktuje adresáta formou poštového oznámenia a následne po preukázaní výšky zásielky je vypočítaná daň, ktorú je potrebné uhradiť.
Mimo uvedené CLO a DPH sa však môžu účtovať aj ďalšie poplatky o ktorých vás bude informovať colnica. Napríklad ak súviseli so skladovaním zásielky, jej obsahom a podobne. Všetky informácie a podrobnosti nájdete na stránke www.colnica.sk alebo v dokumente priamo na: http://www.colnica.sk/dokumenty/ – PDF
Informácie poskytujú:
- na zákazníckom servise Slovenskej pošty, a. s. v čase od 8.00 do 18.00 hod.: bezplatná infolinka 0800 122 413 (z pevnej aj mobilnej linky, len z územia Slovenskej republiky),
- telefonicky zo zahraničia +421 48 437 87 77,
- mail: zakaznickyservis@slposta.sk