Pred Vianocami 2023 pozastavila činnosť jedna z kuriérskych spoločností fungujúcich na Slovensku, pôvodne s presahom do ČR. Na trhu nechala medzeru, ktorú mnohé eshopy okamžite museli vyplniť alternatívami a provizórnymi riešeniami. Mnoho malých eshopov, ktoré sa spoliehali na konkrétneho dopravcu, však doplatilo. Odovzdaním svojich zásielok totiž prišli o peniaze a tovar vo všetkých balíkoch odoslaných na dobierku. Čo je horšie, v sklade dopravcu, s ktorým sa nijako istý čas nehýbe, zostalo zaseknutých mnoho zásielok, ktoré mali zákazníci zaplatené. Eshopy boli náhle nútené vracať peniaze za tovar, ktorý nemajú. Účtovne to znamená problém. Finančne ešte väčší. O to väčší, ak šlo o posledný kus niečoho a ešte väčší, ak v zásielkach umierajú rastliny, stromy, či sa kazia potraviny.
V predvianočnom čase, v najhoršom možnom
Neodovzdané peniaze z dobierok od kuriérskej spoločnosti smerom k predávajúcim obchodom sú tiež trápením, ktoré mnohí predajcovia opakujú. Spôsob, akým by boli zásielky vrátené do obchodov v podstate nie je. Pre nefunkčnosť systémov, logistiky a záujmu je nemožné vyprázdniť sklady. Smer k zákazníkom je menej pravdepodobný, keďže tí už boli nútení hľadať alternatívy a rušiť objednávky. Smer k predajcom je rozumnejší, ale nedeje sa tak. Ak ste si práve objednali vianočný stromček, ozdoby, oriešky (tak ako my) a platili vopred kartou, nemáte ani jedno. Horšie dopadli všetci tí, ktorí v rámci jesennej výsadby objednávali stromy. Tie, ktoré v podmienkach suchých chladných skladov bez vody a starostlivosti nemajú šancu prežiť.
Situácia pritom nenastala v najhoršom možnom čase len pre záhradkárov a pestovateľov. Hoci sme sa už rozlúčili s novými ovocnými stromami a pochopili nešťastie samotného zúfalého predajcu, vnímame, že problém je rozsiahly pre blížiace sa Vianoce a darčekové nákupy. Férový obchod za bežných okolností akokoľvek nedodaný tovar prepláca späť, alebo nahrádza novým. Nedodanie rieši predajca s dopravcom a zákazník tak nenesie zodpovednosť za nedodanie tovaru dopravcom. Sú to teda predajcovia, čo znášajú náklady v období zvýšeného objednávania. Vianoce, stíhanie nákupov s predstihom a prezieravosť sa tak nemusela vyplatiť všetkým nakupujúcim.
Pozor na hodnotenia a recenzie “vďaka kuriérskej spoločnosti”
Iným typom poškodenia je nepochopenie verejnosti. Zákazníci s rôznou mierou záujmu o dianie a orientáciu v tom, za čo môže predajca a za čo doručovateľ, neváhajú hodnotiť v hodnotiacich systémoch zlyhanie dopravcu ako zlyhanie predajcu. Ak obchod naráža na podobne zmýšľajúcich ďalších ľudí, ktorí sledujú takého hodnotenia, zlyhanie dopravy preberajú ako hodnotenie kvality predajcu. V očiach zákazníkov tak je aj najviac snaživý obchod pre zlyhanie cudzieho článku nedôveryhodný, alebo “rizikom”.
Poškodení dodávatelia a predajcovia sa spájajú
Na Facebooku vznikla skupina, ktorá spája dodávateľov a ďalších poškodených po pozastavení činnosti kuriérskej spoločnosti 123Kuriér. Je tak najprístupnejším miestom a spôsobom prepojenia na iných poškodených, ktorí riešia a čelia problémom spojeným s expedovaním a nevyplácaním. Najmä malé eshopy takéto situácie pociťujú najvýraznejšie. Podľa posledných informácií sa dokonca spájajú malí predajcovia a vyrážajú do jednotlivých dep po svoje zásielky, v opačnom prípade by mali tovar znehodnotený, alebo možno celkom nedostupný. Zaseknutie tovaru vo vzduchoprázdne totiž znamená náročnú situáciu pre financie aj účtovníctvo. Aj k účtovníctvu v skupine priniesli niektorí účastníci riešenia. Štátna pomoc nie je a poradenstvo je možné nájsť aspoň v spojení ostatných poškodených.
Foto: ilustračná