Šampanské – ak je víno šampanským, musí byť zo Champagne

Šampanské – ak je víno šampanským, musí byť zo Champagne

Viete ako spoznáte skutočného čašníka v skutočnej reštaurácii? Ak ho požiadate, aby priniesol šampanské, naozaj ho prinesie a naozaj bude stáť pár desiatok eur, ak nie rovno pár stoviek. V zahraničí by sa s vami príliš nebabrali a lepšie reštaurácie prinesú fľašu za 260 EUR a riešte si dovolenkový rozpočet akokoľvek, možno ako neplánovaný pomocník v kuchyni. Študent gymnázia, či priemyslovky, ktorý ako štamgast niečo pochytil a brigáduje niekde v bare nepochybne prinesie Hubert, Spumante, alebo v Čechách Bohemia Sekt. V Čechách na to vedia byť v niektorých reštauráciách hákliví.

Champagne, šampanské Moet

Šampanské totiž môže byť jedine šumivé víno, ktoré pochádza z oblasti Champagne vo Francúzsku. Nesie na fľaši chránené označenie pôvodu a to si aj prísne chráni. Je totiž pýchou Francúzska a jej vinárskej tradície. Taktiež podlieha prísnej ochrane. Šumivé víno, sekt, alebo šampus, ako by sa mu malo správne hovoriť, ktoré nepochádza zo Champagne, nesmie svoj výrobok titulovať a ani hovorovo označovať šampanským.

“Šampanské musí byť zo Champagne, inak ide len o sekt, šampus, alebo šumivé víno.”

Šampanským nemožno nazvať čokoľvek

Ide o presne tú istú logiku, ako víno z Nitry nemôžeme označovať tokajským, alebo víno z Chile ani náznakom nemôžeme nazvať Malokarpatským vínom a podobne. Napriek tomu je v hovorovom jazyku nesprávne zaužívané aj vďaka pôsobeniu českých filmov, kde je toto spojenie veľmi časté. “Nalijte dámě šampaňské” a čašník leje niečo s azbukou na etikete.

Šampanské jedine ak zo Champagne

Veľmi rada označuje šampanským rôzne lacné sekty napríklad vo svojich reláciách televízia JOJ. Oveľa výraznejšie Hollywood. Ten to však robí z trochu iných dôvodov a s inými vlastnosťami. V amerických filmoch sa neukazuje fľaša. Pri nakrúcaní môže byť v pohári čokoľvek. Spomína sa šampanské, lebo ide o značku oblasti, nie konkrétnu značku a to nikomu neprekáža. Zvyčajne sa tým vystihuje daný moment, navodenie pocitu u diváka, že je dôvod na elegantnú oslavu. Fľašu vám ukážu minimálne.

Champagne, šampanské Dom Perignon

Často sa spomína značka Dom Perignon, ktorý patrí medzi komerčne najznámejšie, viac ako Mőet. Slabá zručnosť a odbornosť našich reštaurácií dokonca občas pomenúva šumivé víno ako šampanské v nápojovom lístku, (za život aspoň 10 nálezov) a s chuťou spomínajú šampanské na izbe pre páry aj zľavové portály ponúkajúce ubytovacie balíčky tam, kde potrebujú zapôsobiť na zákazníka. Ak predávajú pobyty, sami odporúčajú pri spísaní zmluvy s hotelom, aby na izbe hosťa čakala fľaša šampanského. Aj napriek tomu, že niektoré hotely už upozornili zľavové portály, že by to poriadne predražilo izbu. Stále nepochopili, že robia chybu, naďalej veselo uvádzajú „a fľaša šampanského na izbe ako darček“, aj keď inde je to zámer, osloviť jednoduchého zákazníka.

Na Slovensku máme kvalitný sekt

Na Slovensku máme značku, ktorá patrí medzi kvalitné aj v rámci medzinárodnej konkurencie. Technológiu výroby sereďského sektu priniesol v dávnejšej minulosti na Slovensko z Francúzska prapra…pradedko dnes už rozvetvenej rodiny žijúcej od Komárna po Bratislavu. Rodina bola na neho hrdá, veď na etiketu použil aj rodový erb… že vám pripomína poľské šľachtické erby? Rodina však okolo vojny o podnik prišla pre čachre s vlastníckymi papiermi.

Lenže nastúpil komunizmus a aj tí, čo podnik získali, o neho razom prišli v rámci znárodňovania. Veľmi si ho teda neužili. Všetci tí, ktorí oplakali tieto čachre, týkala sa ich priamo krivda a vedeli kde bola pravda, sú už mŕtvi. Rodine však zostal príjemný pocit toho, že ich predok dokázal nepriamo presláviť Slovensko a jeho pričinením si majú na Silvestra a na oslavách čím slávnostne pripiť stovky tisíc domácností na Slovensku aj mimo neho. Využil pritom technológiu prirodzenej výroby bubliniek, aká bola dovtedy známa len vo Francúzsku.

Avatar
Tomáš Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.
Viac:
Štefánikova hvezdáreň
Štefánikova hvezdáreň na pražskom Petříne aj pre verejnosť

Film Ready Player One - logo filmu, réžia Steven Spielberg
Ready Player One a predvianočný trailer odhaľuje viac z príbehu

Carolina Reaper, chilli
Carolina Reaper je najpálivejšia čili paprička na svete

Zavrieť