Bitky a bojiská, kniha o histórii a dejiny aj Slovenska

Bitky a bojiská: ilustrovaná knižná novinka a zrozumiteľná história

Kniha Bitky a bojiská od Romana Mocpajchela, je unikátnym dielom. Bez preháňania totiž kniha môže zaujať detského čitateľa rovnako…

Aj vojnové konflikty a boje na našom, či blízkom území, ktoré ovplyvňovali naše územie, môžu byť zaujímavé. Dokonca zaujímavejšie, než by sme mohli čakať. Kniha Bitky a bojiská od Romana Mocpajchela, je unikátnym dielom. Bez preháňania totiž kniha môže zaujať detského čitateľa rovnako ako čitateľského nadšenca zaujímavých kníh a historických zaujímavostí. Na jednej strane je informačná hodnota knihy, ktorá prekvapivo dokáže priniesť tému krvavých bojov na život a za smrť za pána, vieru, či politický názor a čitateľa to baví.

Na druhej strane je tu vizuálna stránka tejto knihy, ktorá poteší aj tých, komu záleží aj na vzhľade. Nemálo čitateľov potrebuje zrak uprieť na obrázky, dotvorenie predstáv. Ilustrácie Františka Hříbala sú prispôsobené obsahu. Keďže ilustrátor je zhodou okolností vyštudovaný archeológ, má pochopenie pre danú tému a neunikajú mu aj niektoré detaily, ktoré bežne musí ilustrátor naštudovať, alebo získať. Spoločne vytvárajú naozaj zaujímavé knižné 176 stranové dielo, ktoré sa môže pokojne uchádzať o knižné ocenenie. Naše vlastné dejiny totiž vyznievajú o niečo zaujímavejšie a napínavejšie, než by sme mohli zo spomienok na dejepis základnej školy niektorí vnímať dnes.

História zaujímavejšia

Kniha Bitky a bojiská má už v prvej predsádke mapku so záznamom bojísk. Postupne sa s nimi v knihe zoznamujeme. Skôr než sa čitateľ začíta do popisu okolností, za ktorých k boju došlo, priebehu a jeho dôsledkom, dozvedáme sa to najpodstatnejšie. Kto bojoval proti komu, prečo a kde. Najpodstatnejšie informácie, ktoré predurčujú záujem čitateľa, ale dáva jasno aj o tom, čo sa v nasledujúcom texte dozvie. Je síce pravdou, že pre túto koncepciu si bežný čitateľ rád prečíta niektoré konflikty aj opakovane. Čítanie je zrozumiteľné, prispôsobené všeobecnému neodbornému čitateľovi, a práve zrozumiteľnosťou je tak aj istejší zážitok a pochopenie.

Tým najprekvapivejším určite je postoj autora, ktorý neodmieta ani teórie a dohady. Nedrží sa prísne len jednej verzie a nebojí sa zmieniť aj o legendách. Pri stručnom texte a popise udalostí tak nachádza priestor pre komplexný pohľad. Tým najväčším prekvapením je, že autor nezabúda na polozabudnutú významnú osobnosť našich dejín a na príhodu generála Šnejdárka, ktorou oklamal maďarské výzvedné služby ťažko uveriteľnou legendárnou lsťou o senegalských žoldnieroch, ktorí prišli na Slovensko.

Bitky a bojiská: Krásna na pohľad

Kniha je krásna na pohľad. Kombinácia informačných prvkov, farebne odlíšených tabuliek a samotných ilustrácií do jednotlivých tém, je dizajnérskym kúskom. Čitateľ má jasno, že precízne pripravená kniha dobre vyzerá, ale zážitok prináša aj prehľad dejín. Priznávam, že si nevybavím podobnú knihu, ktorá by ohľaduplným spôsobom voči všetkým teóriám a historickým prameňom, ako aj s ohľadom na slovenského čitateľa bola prehľadom ozbrojených konfliktov v takejto podobe. Nekrvavo, pútavo a dostatočne jasne.

Autorovi sa pomerne rýchlo podarí objasniť niektoré zásadné udalosti. Po prečítaní dokonca môžeme mať pocit, že nebyť krvavých vojen, neexistovalo by Slovensko v jeho aktuálnej podobe. Do určitej miery by to mohlo platiť na každý jeden ozbrojený konflikt. Ak by sme čo i len jediný z našich dejín odstránili. Zrejme by sme zmenili chod dejín a všetko, čo dnes poznáme. Pri niektorých dokonca osud celej Európy.

Krásna a informačne dôležitá kniha pre mladého, ale pokojne aj príležitostného čitateľa.

Informácie o knihe Bitky a bojiská

• Autor: Roman Mocpajchel