Karel Gott: má cesta za štěstím, recenzia knihy

Recenzia: Karel Gott – Má cesta za štěstím, unikátna knižná autobiografia

Kniha o živote Karla Gotta, ktorú napísal sám Karel Gott sa k nám dostáva ako veľmi očakávaný titul. Je neopakovateľná svojim obsahom, chytľavosťou a rozsiahlosťou.

Kniha o živote Karla Gotta: Má cesta za štěstím, ktorú napísal sám Karel Gott sa k nám dostáva ako veľmi očakávaný titul. Je neopakovateľná svojim obsahom, chytľavosťou a rozsiahlosťou. Hoci si kniha vyslúžila v internetových diskusiách nepochopenie pre cenu, je len ťažké považovať 50 eur za cenu premrštenú. Kniha je totiž rozsiahlou obrazovou publikáciou, ktorej váha je prvým dôvodom pochybovať, či predajná cena nie je nakoniec ešte málo. Obsah je tým ďalším dôvodom. Nie je totiž len prierezom Karlovho života, ale aj jeho dielom samotným. Mnoho jeho rukou písaných poznámok je súčasťou textu.

Aj úvodné venovanie je písané jeho rukou, hoci viditeľne práve v pokročilom veku. Kniha vychádza z naozaj viditeľnej dôkladnej dokumentačnej práce samotného Karla Gotta. Ten si uchovával spomienky a fotografie k mnohým udalostiam. Je nepochybné, že jedného dňa počítal s vydaním podobnej knihy, ale možno sám nečakal, že obsahovo presiahne pár tisíc snímkov a 700 veľkých strán. Výsledné dielo pôsobí, akoby ho len nedávno uviedol samotný Karel Gott a pri čítaní jeho spomienok ani nevnímate, že odišiel.

Kniha v predaji na:  martinus.skbux.sk

Autobiografia Má cesta za štěstím s mimoriadnou hodnotou

Je mnoho osobností, ktoré napíšu knihu o sebe. Preto je to autobiografia. Zväčša je to kniha, ktorá prechádza životom, snaží sa spomenúť si na všetko zaujímavé, spomínať osobnosti, zdroje a rôzne záchytné body, aby sa ani čitateľ nestrácal. Kniha Karel Gott: Má cesta za štěstím je ale iná. Tých záchytných bodov, ktoré si vieme spojiť s udalosťami vo svete, jeho bodovaním v súťažiach, alebo udalostiam v médiách, je mnoho. Sú v knihe neustále. Mnohé z jeho zážitkov a životných etáp sú nám známe len útržkovo a odrazu majú jasnejšie kontúry. Karlova cesta do USA a jeho zážitky nikdy nemali tak precízny a presný popis.

Niektoré príbehy sa tak dozvedáme až z tejto knihy a nikdy predtým neboli známe. Množstvo koncertovania, súťaží, stretnutí, podujatí. To všetko je zachytené naozaj veľmi podrobne a presne. Zdokumentované na fotografiách a doplnené vždy rokmi, poznámkami a menami. Kniha sa tak stáva doslova encyklopédiou života najznámejšej hviezdy a osobnosti kultúry Československa, nech už má toto slovné spojenie a titulovanie akýchkoľvek odporcov.

Ak raz má človek toľko fanúšikov a obdivovateľov, za tie desaťročia pochopí, že je osobou verejnou. Verejnosť má záujem vedieť o ňom viac. Ideálne všetok. Táto kniha k tomu dosť značne napomáha. Karel Gott vedel, že ako obľúbený a uctievaný spevák mnohými generáciami, vlastne všetkými žijúcimi generáciami, je stredobodom záujmu a potešiť môže časť, alebo všetkých. V knihe sa venuje svojmu životu naozaj precízne. Je v nej azda všetko od jeho narodenia, rodiny, prvé spomienky, školské časy, priateľov, až po celú jeho profesnú kariéru, vzťahy a vlastnú rodinu.

Postrehy z knihy a jej naj

Možno je dobré spomenúť, že autor tejto recenzie nepatrí medzi nadšencov a fanúšikov Karla Gotta. Vníma ho však ako významnú osobnosť kultúry. Ako úspešného interpreta, ktorý si dokázal získať naozaj viaceré generácie svojim vystupovaní a priateľstvom. Skrátka iný typ osobnosti, aké sú bežné v tomto odvetví šoubiznisu. Napriek tomu zhodnocuje knihu vytvorenú Karlom Gottom o Karlovi Gottovi ta unikátne dielo. Jeho rozprávanie a príhody sa neustále pripájajú k osudom iných ľudí, priateľov, kolegov a do udalostí. Mnohé sa tak dá spätne overiť. Poznáme okolnosti jeho ciest, turné, spájanie sa s inými speváčkami a hudobníkmi. Poznáme pozadie rôznych slávnych skladieb, ale aj príbehy také, o ktorých sme ani netušili, že sa stali.

Je naozaj ťažké prečítať túto knihu na počkanie. Azda každý po nej siahne a prelistuje. Opakovane bude zdržaný niektorými stranami, inými zatiaľ menej. Miesia sa strany plné popisov udalostí a životných udalostí so stranami plnými fotografií. Začítať sa je možné na ktorejkoľvek strane a nie je úplne nevyhnutné čítať postupne, hoci práve tomu sa asi dobrovoľne nevyhne žiaden Karlov fanúšik.

Autenticky pôsobia vlastnoručne poznámky, rôzne doplnenia a skeny dokumentov. Poznámky písané rukou, alebo len označenia skladieb. Vytvára to dojem, akoby sme v niektorých miestach čítali koncept, alebo rozpracované dielo autora, stále pod jeho dohľadom.

Kniha o jednej z najznámejších osobností českej histórie

Krásna publikácia je krásna na dotyk a vyniká aj vystavená v knižnici medzi inými obrazovými publikáciami. Veľká 253 × 306 mm s váhou 3,3 kilogramu nie je určite obyčajnou knihou. Jej obálku tvorí decentná čierna elegancia. Prednú stránku knihy tvorí Karlova tvár a meno, chrbát knihy výrazným písmom opäť jeho meno a zadnú stranu fotografia z detstva. Už z oboch strán obálky je tak jasne definované, že je kniha prierezom jeho života od mladosti po koniec.

Kniha vychádza v českom jazyku. Vytlačili ju tlačiarne v Banskej Bystrici, ako dielo v pevnej väzbe s kvalitou hodnou tohto typu diela. Nejde o limitovanú edíciu obmedzenú na pár kúskov. Knižka je tak verejne prístupná, tlačená vo vyššom náklade aj vzhľadom na vysoký dopyt, v predaji bežných kníhkupectiev a teda dostupná komukoľvek. Už pred uvedením knihy do predaja sa umiestnila v TOP rebríčkoch predaja rôznych kníhkupectiev. Po pár hodinách listovania v knihe je možné zhodnotiť, že oprávnene.

Kniha v predaji na:  martinus.skbux.sk