Supernova filmová premiéra

Recenzia: dráma Supernova, príbeh dvoch priateľov a ich rozlúčky

Supernova je názov anglického dramatického filmu od režiséra a scenáristu Harryho MacQueena. V 93 minútovej filmovej novinke…

Supernova je názov anglického dramatického filmu od režiséra a scenáristu Harryho MacQueena. V 93 minútovej filmovej novinke sa Colin Firth (Sam) a Stanley Tucci (Tusker) rozhodnú absolvovať výlet po Anglicku karavanom a vedú medzi sebou dlhé dialógy o tom, čo bude až Tusker zomrie. Sam si nepripúšťa možnosť, že by zostal bez Tuskera. Tvoria totiž dlhoročný pár.

Z filmu Supernova

Naplánujú si spoločnú cestu krajinou na zaujímavé miesta a popri tom navštíviť rodinu. Ako sa divák môže v úvode dozvedieť, Tusker sa rozhodol pre cestu, kým ešte jeho demencia bola len v skorom rannom štádiu a Sam riadi karavan podľa jeho inštrukcií. Sam (Colin Firth) v tomto filme stvárňuje klaviristu, ale zároveň aj milujúceho a chápavého partnera, ktorý prežíva neskutočný smútok a strach z toho, čo bude, až sa u Tuskera naplno prejaví demencia. Vo filme je z neho starší pán plnších tvarov, žiadny krásavec, ktorých stvárnil v iných filmoch. Tusker (Stanley Tucci) je plešatý, chudý chlapík, ktorému demencia začína ničiť život. Z úspešného spisovateľa sa pomaly ale isto stáva obyčajný chlap, ktorému choroba zobrala aj to najdôležitejšie, čo k svojej práci potreboval – písanie rukou.

Počas cesty po nádhernej krajine (natáčalo sa v Cumbrii (The Lake District) na severovýchode Anglicka) sa obaja partneri rozprávajú, nahrávajú si svoje myšlienky na diktafón, prejavujú si lásku a spomínajú na zážitky, ktoré spolu prežili. Chcú zažiť poslednú cestu predtým, ako Tuskera úplne pohltí demencia, ktorá sa už počas cesty prejavuje rôznymi spôsobmi: Tusker sa stratí, kým Sam nakupuje, ale aj keď na oslave nedokáže Tusker prečítať svoj prejav a musí to za neho prečítať Sam. Pár dní strávia pri jazere a potom prichádzajú k Samovej rodine, kde im pripravili aj malé prekvapenie s oslavou (alebo rozlúčkou?). Tusker sa rád pozerá na nočnú oblohu, fascinujú ho hviezdy – preto je aj názov filmu spojený s hviezdami.

Čo sa stalo s Tuskerom si každý domyslí…

Film zachytáva tému, aká sa často neobjavuje. Čakanie na prejav vážnej choroby sa môže podobať čakaniu na smrť. Filmov o homosexuáloch s takýmito náladami naozaj veľa nie je. Poukazuje tak aj na staršiu generáciu. Herci dokázali veľmi pekne vystihnúť úlohy a osudy svojich postáv. Pekne vyjadrené je, ako si dokážu vážiť jeden druhého. Divák si uvedomuje, ako veľmi pre Sama bude stratiť Tuskera. Na vystihnutie celých myšlienok filmu by však stačila jediná hodina. Hodinu a pol získal film natiahnutím rozsiahlych dialógov, ktoré nemusia byť po chuti každému divákovi.

Pripravila Maťa