Určite ste už slovné spojenie konská sila počuli. Udávať výkon v koňoch namiesto kilowattow je vo svete automobilov štandardom. Prakticky všetky automobilky udávajú výkon v koňoch aj kilowattoch. Možno ste sa už niekedy zamýšľali, prečo sa výkon automobiloch udáva práve v tejto jednotke, respektíve „koľko koní sa ukrýva pod kapotou“. Tak prečo je to tak?
Konská sila ako jednotka výkonu sa prvýkrát objavila na konci 18. storočia a zaviedol ju James Watt. Britský mechanik a vynálezca, ktorý síce nevymyslel parný stroj (ako sa chybne dlhé roky tvrdilo), ale určite sa zaslúžil o jeho zdokonalenie. Neskôr vylepšený parný stroj začal ponúkať voľne na predaj. Pri tom potreboval svojim zákazníkom nejako demonštrovať vlastnosti svojho stroja. Veď bežnému človeku a remeselníkom nič nehovorili jednotky a značky. Musel tak hovoriť jazykom, ktorému rozumel aj jednoduchý človek a tak, aby mohla pracovať aj jeho predstavivosť.
Watt potreboval pre svojich zákazníkov porovnanie s výkonom vtedy bežne využívaných zvierat. Zo skúseností s poníkmi z jednej bane odhadoval, že poník, ktorý je zapriahnutý vyzdvihne 22 000 stopliber za minútu. Výkon koňa odhadoval o polovicu väčší, takže novej jednotke prisúdil hodnotu 33 000 stopliber za minútu.
Jedna konská sila sa rovná výkonu, ktorý podáva sústavne pracujúci kôň, ktorý je zapriahnutý a dvíha náklad 180 libier a prejde pri tom za hodinu 144 koliesok s polomerom 12 stôp.
James Watt síce dokázal pomerne presne definovať výkon jedna tzv. konská sila, ale v priebehu rokov bolo toto dosť narušené rôznymi výkladmi a definíciami vstupných jednotiek (libier a stôp).
Neskôr sa tak začala rozlišovať mechanická konská sila a metrická konská sila. V prípade mechanickej konskej sily (nazývanej aj anglický alebo imperiálny či americký kôň) sa uvažuje, že jedna stopa rovná sa 0,3048 metrov a jedna libra je ekvivalent 0,45359237 kg. Vo výsledku tak jedna konská sila rovná sa zaokrúhlene 745,6999 W. Táto interpretácia sa používa vo Veľkej Británii, USA a krajinách britského Commonwealthu.
Naopak metrická konská sila alebo inak kontinentálny či európsky kôň sa považuje za ekvivalent jednej konskej sily 735,4986 W. Vznikla koncom 19. storočia v Nemecku pod skratkou PS, čo znamenalo Pferdestärke. Dnes sa používa v Európe, Južnej Amerike a Ázii.
Mechanická konská sila je v porovnaní s metrickou o približne 1,4 percenta vyššia. Tento rozdiel spôsobuje to, prečo sa často stretávame s rozdielnymi výkonmi inak identických motorov naprieč rôznymi krajinami. Teda ak je výkon primárne uvádzaný v konských silách. Tento nedostatok prirodzene odstraňuje udávanie výkonu vo wattoch (kilowattoch).
0 komentárov