ZN.SK
Knihy a literatúra

Prečo sú nekompletné série a knihy bez slovenského prekladu?

Jeden z najčastejších problémov vo svete prekladaných kníh je nepreložená celá knižná séria, či kniha od konkrétneho autora.

Jeden z najčastejších problémov spojených s publikáciou kníh na Slovensku, ale v rámci prekladaných kníh aj kdekoľvek vo svete, je nepreložená celá knižná séria, či kniha od konkrétneho autora. Čitatelia veľmi zle nesú, ak už druhý diel ich obľúbenej knihy nie je v slovenskom preklade, prípadne na Slovensku končí séria pri treťom, alebo štvrtom diely. Veľmi podobné sú situácie, kedy od konkrétneho autora už viac nevychádzajú knihy v slovenskom preklade.

Knihy a literatúra

Prečo je tomu vlastne tak?

Dôvodom je vždy predaj

Nemenovaná knižná sci-fi séria, sa na Slovensko dostala ako hit. Keď sa však z prvého dielu predalo prvý mesiac len 150 kníh a v priebehu roka len 360, je to doslova pohroma. Existuje totiž v skutočnosti možno menej ako 200 tých, čo by radi určite siahli po druhom diely. K nim prirátajme tých, čo kupujú na slepo alebo by im neprekážal druhý diel niečoho, čo nečítali. Stále pri počte troch stoviek čitateľov je nutné predstaviť si 4 ciferné sumy, ktoré zaplatí vydavateľstvo pôvodnému vydavateľovi a následne platí aj určité percentá z každej predanej knihy. Pri výrobe slovenskej verzie knihy je potrebný prekladateľ, ktorý pri preklade, korekcii a ďalších úpravách, či dokonca štúdiu témy strávi veľmi veľa času. Pripočítajme editorov, opakované korekcie, štylizácie, následne tlačové náklady. Nakupovať knihy a tlačiť ďalšie, pričom strata na nej je „mínus štvorciferná suma v €“ je totiž samovražda.

Trhy sú rozdielne, nakoniec aj my sme iní

Odhad úspechov jednotlivých kníh je veľmi ťažký. Americký alebo nemecký trh je iný ako slovenský. Kým v Nemecku sa trhajú o niektoré knihy so zdravou výživou, na Slovensku sú opakovane vo výpredajoch, pretože aj Slováci sú iní. V prípade nepokračovania knižných sérií sa toho na internetových fórach objavuje naozaj mnoho nepravdivého. Vydavateľstvá si tým vyslúžia veľa krát nadávky a nepochopenie čitateľov. Čitateľ naopak vtedy netuší, že patrí medzi pár stoviek nadšených čitateľov, koho prvé diely nadchli. Na fanúšikovských fórach zameraných na jednu sériu je potom samozrejmosťou vidieť čisto nadšencov s rovnakým názorom. Proces výroby kníh je síce náročnejší, ako sa zdá, riešia sa v ňom licencie, percentá, podiely, zákony, kvantum zmlúv a vecí, ktorým nerozumieme. Nezabúdajme ale aj na to, že knihy sú odvetvím umenia, sú tu aby nás vzdelávali, robili radosť a celé to funguje len preto, že knihy sú zamestnaním ľudí stojacich pri ich zrode. A tak ako nefunguje výroba iného tovaru, keď sa hospodári v mínusoch, tak ani knižné odvetvie nemôže fungovať, keď má vydávať knihy, ktoré nečíta dostatok ľudí.

Avšak napriek tomu

Aj napriek dotovaniu a priveľkej strate však vieme o prípadoch, kedy stratová knižná séria románov, alebo séria poradcov neskončila len preto, lebo vydavateľstvo chcelo potešiť tých pár verných.

Iný dôvod ako neúspech je vzácny

Ak v tom celom nie je problém so záujmom, iné prípady sú len vzácne. Obmedzujúca licencia. Nezáujem zahraničného držiteľa licencie predávať ju, obmedzenia pre konkrétne krajiny, či dokonca pálčivá téma v knihe, ktorá by mohla spôsobiť spoločenský problém. Nuž a nakoniec, môže to byť aj krach vydavateľstva, ak šlo o malého vydavateľa a možno takýto nepredajný titul ho položil na lopatky. Áno, práve knihy, ktoré sa zle predávajú, alebo zlé hospodárenie firmy stoja za krachmi vydavateľstiev. Na Slovensku na šťastie takéto prípady nie sú bežnou súčasťou knižného priemyslu.

Mohlo by zaujímať tiež:

Tomáš

Tomáš
Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.



Inzercia

Najčítanejšie

Inzercia

Online kníhkupectvo BUX.sk

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu