Pri výrobe textilných výrobkov, potravín, pečiva, ale pokojne aj pri výrobe cementu, tvárnic, alebo extrémov ako plastových či kovových rúr. Pri mnohom sa dá ušetriť. V tomto prípade aj vtedy, ak bývate blízko výrobných hál, priemyselných parkov a viete kam zavítať. Už za socializmu sme si mohli kúpiť v podnikových predajniach rôznych fabrík výrobky ešte lacnejšie a to z jedného jednoduchého dôvodu a niekoľkých sprievodných. Sú dokonca ľudia, ktorí merajú dlhé trasy do pečivární, aby nakúpili zásobu svojich obľúbených sladkostí o pár „halierov“ či „korún“ lacnejšie. Podnikové predajne nie sú lákavé, vedia zaujať aj potešiť.
Dôvodom sú menšie náklady
Vytvorenie vlastnej predajne pri výrobnom podniku s predajom vlastných výrobkov je obchodnou činnosťou. Je možnosťou zisku pre samotný podnik, no tiež môže byť takýto podnik odpoveďou na dopyt samotných zamestnancov. Je bežné, že v takýchto predajniach majú zamestnanci ešte výhodnejší cenník. Menšej a teda výhodnejšej cene sa ale nemožno čudovať. Cesta z výrobnej linky do predajne je tak krátka, že nestačí zamestnať ani polovicu zamestnanca. Odpadá niekoľko procesov balenia a prebaľovania, skladovania, kontrol, evidovania… skladového spracovania, niekoľkých rozvozov, distribúcie a ešte niekoľkých činností v závislosti od druhu tovaru.
Pekárne sú najčastejším príkladom
Najčastejším príkladom takýchto druhov predajní sú pekárne, nie vždy umiestňované ďaleko od obytných častí, alebo aspoň blízko pri iných podnikoch. Dopyt po čerstvom pečive je taký samozrejmý ako dopyt po dovolenke. Vychutnať si teplé pečivo má svoje čaro. Vtedy je ako samostatné jedlé aj pre tých, čo inak potrebujú maslo, syry, salámy a čokoľvek, len nech nie je pečivo suchým pečivom. Pekárne majú častokrát vlastnú predajňu, rovnako ako pečivárne, výrobné podniky s potravinami, paštéty, mäsové výrobky a mnoho iného. Pridajme aj družstvá pestovateľov melónov, jahôd, ovocné sady a mnoho iného.
Obce a jednotlivci spravujúce výrobné poľnohospodárske, alebo mliekarenské závody a družstvá, boli neraz dokonca nútení prispôsobiť svoju činnosť k tomu, aby mohli mať aj vlastnú podnikovú predajňu s vlastnými výrobkami. Dobré jablká z Dunajskej Lužnej majú svoju predajňu v hlavnej budove podniku. Nakúpiť sa dajú aj ich vlastné odrody jabĺk za cenu samozrejme krajšiu, veď sú od zdroja. Niektoré predajne vzniknú aj na podnet záujmu zo strany zamestnancov. Azda i to bol príklad na Kysuciach, kde sa pred rokmi začali vyrábať kvalitné nemecké pančuchy, textil a ponožky značiek Nur Die a Bellinda. Hoci na krabičkách sa neuvádza Slovakia alebo EÚ, stovky zamestnancov vedia, že výrobky pochádzajú od nich. Dennodenne pracovať s kvalitným tovarom a nemať možnosť jeho zakúpenia? Predsa len ju mali. Zaujímavou je aj Okrasa, podnik v Čadci, významný tým, že sa v ňom vyrábajú kvalitné sklenené ručne maľované vianočné ozdoby, pričom podobné podniky sú vôbec aj celosvetovou raritou. Ťažko povedať, či bola podniková predajňa okamžitou súčasťou výroby, no bola by to len otázka času. Vianočné ozdoby z Okrasy sú totiž žiadané na celom Slovensku a aj v zahraničí.
Sila zvyku
Fenomén a výhody podnikových predajní niektorým ľuďom ani netreba veľmi predstavovať. Nakupujeme a zachádzame do mliekarní nakúpiť výhodnejšie. Na Oravu chodia domáci nakupovať do podnikovej predajne výrobcu sladených bublinkových nápojov a sirupov Oravan a vedia, že nakúpia lacnejšie, pretože náklady cenu skrátka musia nevyhnutne zvyšovať. Pojem podniková predajňa má skrátka svoj význam. V prvom rade miestny, výnimočne regionálny. Zaujímavé však je, že kým miestni a zamestnanci sú zvyknutí a berú takéto možnosti ako samozrejmosť, veľa krát ľudia žijúci mimo bližšie spojenie cez ľudí, alebo len nevidia zmienku o predaji, netušia o takejto možnosti. Ak máte výrobnú halu vo svojej blízkosti, skúste sa spýtať.