Internet otvára takmer neobmedzené možnosti šírenia názorov a informácií kohokoľvek. Dnes tisíce ľudí číta blogy a ak nejaký článok má aj komentáre, často krát nazrieme aj medzi názory iných. Kým na spravodajských portáloch je pod článkami ustavičná a únavná vojna proficovcov a antificovcov, tých čo za všetko vinia USA a tých čo vedia absolútne všetko, je aj medzi nimi nejaký tej hejter.
Skrátka ten, komu sa nič nepáči, nenávidí svet okolo seba a možno nenávidí aj seba samého. Hejterov máme na komunitných fórach, na stránkach rôzneho typu, zväčša pre mladých. Ich úlohou a poslaním je šírenie nenávisti a nespokojnosti. Zadávateľ úlohy je pritom on sebe sám.
Definícia hejtera
„Hate“ je v angličtine „nenávisť, nenávidieť“. „Hater“ je potom „Ten, čo nenávidí“. Väčšinou vie všetko lepšie. Cíti sa na niekoľko vyznamenaní a ovláda najvyšší level psychológie. Najčastejšie sa ozýva tak, aby to videli aj iní. Komentuje a zhadzuje. On tvrdí, že „zotrel“, no pokojne môžeme povedať, že chcel uraziť a vyprovokovať. Neraz ublíži. Existujú takí, ktorým vidíme tvár aj meno. Majú to v krvi a radi kritizujú. Alebo to spravili výnimočne a nezapadá to do ich osobnosti. Potom sú tí, čo naozaj nevedia čo chcú, no radi rýpu a uspokojuje ich napríklad pohľad na rozprúdenú diskusiu vďaka nim. Tí najhorší sú ničitelia. Prichádzajú sa ventilovať cielene, alebo náhodne. Nehľadiac na následky uštedria kritiku, ublížia aj uškodia.
Stať sa hejterom môže ktokoľvek
Byť hejterom sa môže rozhodnúť ktokoľvek. Je veľa ľudí, ktorí získavajú energiu zo svojho diela. Niektorí psychológovia tento nový pojem zvažujú dokonca skúmať. Nie sú jediní, ktorí si všimli veľký prienik takéhoto správania medzi úchylky až poruchy. Uspokojovanie samého seba tým, že na internetových diskusiách kritizujete napríklad známu osobnosť, ešte nie je taký problém. Ak ale cítite nutkanie kritizovať a zhadzovať otvorene napríklad dizajn obchodu, ponuku, sortiment, a po získaní odozvy vás teší, koľko ľudí videlo vaše múdre poznámky, niečo nebude v poriadku. Niekedy je dobré vnímať hejtovanie aj z opačnej strany, napríklad kritizovaného a urážaného obchodu. Ľudia v pozadí sa môžu snažiť, potýkať sa môžu s vážnymi problémami, no hejter vidí len svoju potrebu prikladať a prikladať. Hejt na facebooku, kde sa niekto dožaduje pozornosti prehnanou kritikou či dokazovaním, že on je lepší odborník, vyznieva v očiach verejnosti naozaj rôzne. Na strane obchodu, či dotknutej osoby však ide o osie hniezdo. Hejter často neznesie, ak jeho kritiku zmažú a rad sa pomstí viditeľnejšou poznámkou. Častým osopením sa je „sloboda slova“ a obľúbený výraz je v takom prípade aj „cenzúra“.
Pre firmy nebezpeční
Hejteri kreténi sú pre firmy nebezpeční. Často si ani neuvedomujú, že tým môžu poškodzovať firmu a tá môže vyvodiť dôsledky. Na Slovensku sa však spravodlivosti mnohí nedovolajú. Je mnoho prípadov, kedy sa na stránkach obchodu, alebo na fórach objavujú nenávistné prejavy jednotlivcov. Tí, čo píšu napríklad na Facebook a podnietila ich náhodou zlá skúsenosť s výrobkom, im nebude stačiť email, či dva, prípadne klasická sťažnosť. Napíšu komentár k piatim fotografiám na Facebook, do textovej správy a pri zmazaní čo i len jedného nenávistného prejavu firma odštartuje peklo a chaos z dielne útočníka. To je už extrém, no aj s takýmito ľuďmi sa stretávajú slovenské firmy. Najčastejším je však prípad tých, čo okomentujú každý príspevok negatívne, výsmechom, ponižujúco. A takýto príspevok znie veľmi zle, ak svieti ako prvý. Akýkoľvek marketing potom padá, ak zákazník sleduje, čo si o danej službe myslia ľudia. Zmazanie takého príspevku vyvolá ďalšiu reťazovú reakciu. Aj preto sú niektoré firmy nútené negatívne príspevky trpieť, kým iné ich majú zavesené zaslúžene.
Cíti potrebu kritizovať, poukazovať na chyby druhých, no sám nehľadí už na svoju základnú chybu, že si má dať pohov. Kritika je vždy na mieste, ak je zaslúžená. Hejter uštedrí kritiku, lebo má na to chuť a posilňuje ho to.
Azda je však každému jasné, že hovorové slovo hejter, ktoré sa u nás udomácnilo, popisuje najmä človeka, ktorý radšej píše nenávistné a urážlivé komentáre, príspevky, či dokonca vlastné stránky. Tí, čo žijú spokojným životom a konaním dobra veľmi radi odporúčajú vyhýbať sa nenávisti. Ako radi hovoria, „karma je sviňa a tá vždy každého dobehne…“
Otestujte si to pokojne na sebe. Napíšte svojmu obľúbenému obchodu či firme naopak pochvalu, hodnotenie nejakého výrobku, či spokojnosť so službami. Napíšte nejakej osobnosti a pozitívne ohodnoťte jej umelecký výkon, ak je to možné na jej vlastnom kanáli. Urobte tak zopárkrát. Vráti sa vám niečo, čo spríjemní deň. A hoci to bude len pocit, už i ten si vychutnáte.