Zapálili sme onen svet

Zapálili sme onen svet, recenzia slovenského knižného psychotrileru

Žáner psychotriler bol na Slovensku doteraz neobjavený. Zapálili sme onen svet je však novinkou, na ktorú sa niektorí čitatelia musia psychicky pripraviť…

Žáner psychotriler bol na Slovensku doteraz neobjavený. Zapálili sme onen svet je však novinkou, na ktorú sa niektorí čitatelia musia psychicky pripraviť, iní zostanú prekvapení nad obsahom v spojitosti s doteraz nevinným Slovenskom. Hoci v literatúre je v rámci severského krimi a americkej tvorby kvantum drsnejších formátov, novinka od Sebastiána Jahiča pôsobí šokujúco najmä v spojitosti s miestami, ktoré sú nám blízke. Dej odohrávajúci sa na Slovensku totiž popisuje odvrátenú stránku dnešnej mládeže, tú ktorú nechceme vidieť a len o nej tušíme. Tvrdý okultizmus, drogy, nahota a rituálne násilie. Aj keď nejeden film s touto tematikou prinesie vizuálny zážitok, pomerne hravo sa to podarí aj tejto knihe.

Zapálili sme onen svet

Samoupálenie pre sily temné

O okultizme, temnote a rituáloch sa na našom malom Slovensku hovorí v spojitosti so zahraničnou tvorbou. Ako náhle sa však rituálne upáli mladá žena pred prezidentským palácom, vyvolá to rozruch, ale aj rozsiahle policajné vyšetrovanie. Hovorí sa o tom všade a niečo o tom počulo aj mladé dievča, ktoré odchádza do Bratislavy za láskou, ktorú nikdy nevidela a pozná ho len zo sociálnej siete. Očaril ju. Aj preto že je mladá, naivná, hľadá dobrodružstvo. Mladík ju však zavedie do sveta, ktorému celkom podľahne. Zasvätí ju do svojho sna a ona na jeho sen pristúpi, bude tou, ktorá pre neho spraví čokoľvek. Až toľko, že jeho veľký sen pomôže naplniť. Tvrdý, krvavý, násilný, bežne ľudsky vulgárny, no tvrdý príbeh, ktorý odkrýva temné podzemie hmýriace sa aj neľudskými ľuďmi.

Pocity… rôzne
Po prečítaní tejto knihy vám bude ľudská schránka pripadať ako bezcenný náklad, ženské telo ako prostriedok rituálnej zábavy a drogy ako bežná súčasť spoločnosti. Vyjde vám výsledok jasný a predvídateľný, že nepôjde o knihu pre mladých a veľmi mladých čitateľov. Prekvapivo však siaha na tematiku, o ktorej sa nedozviete nikde viac ako v knihách. A aj k nim nie je vždy ľahký prístup. Autor totiž popisuje oblasti, ktoré by boli námetom pokojne na hororový dokumentárny film, a celý príbeh by mohol byť slušným hororom a získal by tak aj jasnú vizuálnu podobu. Píše o nich tak, akoby jednotlivé oblasti veľmi dobre poznal. Niečo z toho spozná aj čitateľ. Otázne bude, kto bude čitateľom. Obálka totiž nedá veľmi najavo to, nazvem to gýčovo, koľko temnoty a zla vyprodukuje. Temnota a zlo zakomponované do príbehu, ktorý sa nestal a predsa si ho pre jeho popis bude vedieť čitateľ živo predstaviť na miestach, ktoré možno pozná aj osobne.

Okultistické drsné, až zvrátené diela však majú na Slovensku svojich čitateľov. Na túto knihu je nutné sa pripraviť. Môže znechutiť, prekvapiť, aj celkom zaujať. Ťažko odhadnúť do akej miery koho osloví.