TOP 10 tipov: Ako spoznáte naozaj dobrý eshop? - ZN.SK

TOP 10 tipov: Ako spoznáte naozaj dobrý eshop?

Elektronický obchod, čiže obchod, ktorý osobne priamo pri výbere a nákupe navštíviť nemôžete, má mnoho výhod. Najmä pohodlie a dostupnosť nonstop bez vypytovania sa, môžeme pokladať za výhodu. Určite je skvelým plus možnosť vyhľadávať, mať pod kontrolou všetko bez chodenia s papierom perom a hľadaním popisov, skúšania a vypytovania sa. Dokážeme oveľa rýchlejšie daný model pohľadať, preveriť recenzie a ďaleko viac. Avšak nie je eshop ako eshop. Po dlhoročnej praxi by každý pracovník z obchodu, ale tiež každý ostrieľaný zákazník vedel zostaviť rebríček hlavných bodov, podľa ktorých spoznať dobrý eshop. Tu je ten náš.

Platobné karty a online nákup

1. Funguje

Čuduj sa svete, ale fungovanie eshopu je dôležité. Technické chyby, nedostatky, chybové hlásenia, kde nepatria, blokované časti (ak nie sú blokované vašim počítačom), chýbajúce časti, ťažké načítanie prvkov, vypadnuté písmo, obrázky a iné diery, sú znakom, že sa niečo deje. Ak to je viac ako pár hodín a nejde o noc, správca obchodu nevydáva žiadne vyhlásenie o chybe, zrejme nemá veľký záujem riešiť stav. Deravý eshop môže mať nedostatky v ochrane vašich údajov a ani netušíte, kto všetko si ich vyťahuje.

2. Podmienky a reklamačný poriadok

Eshop, ktorý neobsahuje plnohodnotné obchodné podmienky a reklamačný poriadok ani neoslovujte a rovno vypnite. Obchodník, ktorý neuvádza pravidlá, si s vašimi peniazmi môže robiť čo chce, pretože úrady s nim nespravia takmer nič. Takýchto špekulantov máme na Slovensku viacero. A pokiaľ ste na takých narazili, môžete ich nahlásiť na SOI, avšak často ani oni nezmôžu nič.

3. Obsahuje prevádzkovateľa, IČO, DIČ

Ruky preč od obchodov, ktoré nikde neuvádzajú ani prevádzkovateľa, firmu, IČO, DIČ, sídlo. Podľa IČO dokážete ihneď overiť, či daná firma funguje a má oprávnenie podnikať, stále prevádzkovať živnosť a či vôbec má oprávnenie na predaj takéhoto sortimentu. Firma, ktorá neuvádza nič z toho, vlastne ani nemôže vykonávať obchodnú činnosť. Realita je iná. Na Slovensku sa nám šíria podvodné stručné weby, ktoré predávajú výrobky, medikamenty, brutálne predražené 1 eurové násadky na vybočený palec helux za 39 EUR, alebo podvodné jazykové kurzy. V emailoch sa nám množí falošná kozmetika, baterky, lacná elektronika za premrštené ceny a všetko to smeruje na obchod, ktorý neuvádza žiadne IČO, DIČ, len telefón a email. Ruky preč!

4. Referencie

Google, ľudia používajte Google. Na Slovensku sa nachádza minimálne 8 obchodov, ktoré dávno stratili oprávnenie, ľudí zavádzajú, prijímajú platby, ale neposielajú tovar. Minimálne 4 sú také čisto na Facebooku, bez sídla, bez stránok a obchodných podmienok. Sledujte Google a hľadajte názory na tieto obchody. Ako náhle chcete niečo objednať na neznámom obchode a dôverujete len tomu, čo píše on sám, tak predsa len preverujte názov, ale hlavne aj internetovú doménu. Aké sú skúsenosti iných? Na šťastie Slováci obchody nechvália, ak sú spokojní, skôr si to nechajú pre seba. Ak sú nespokojní alebo podvedení, verte, že veľmi rýchlo dajú svetu vedieť, čo zažili. Skúste porovnávače cien, alebo Azet.sk – vyhľadávanie firiem, kde sú taktiež hodnotenia. Možno si tak ušetríte starosti a trestné oznámenia za podvod.

5. Jazyk

Na .SK doméne očakávate slovenčinu. A tá musí dávať zmysel. Sú obchody, ktoré prekladajú cudzí tovar, nemajú distribútora a možno nemajú ani samotný tovar. Ba dokonca sú aj takí, ktorí ponúkajú tovar, ale žiadne popis. Nemáte istotu, či vôbec vedia čo ponúkajú. Nedajte s avšak zlákať výhodnou cenou. Pár eur rozdiel vie byť menší problém, ako stratiť celú sumu aj nervy.

6. Dobrá ponuka

Ak už ste prekonali všetko predošlé, prichádzajú na rad tie lepšie veci. Dobrý obchod má dobrú ponuku. Vie vás zaujať, vie naplniť očakávania a ponúkne vám viac, ako len jeden druh vŕtačky a žiadne iné náradie. V ponuke sa dá pohybovať, nájsť to dobré, aj to zlé. Porovnávať medzi produktmi, medzi cenami a vidíte, čo daná vec dokáže, čo obsahuje.

7. Fotografie

Každý správny obchod má fotografie. Kupovať mačku vo vreci sme schopní pri určitých druhoch tovaru, kde je jedno, ako to vyzerá. Napríklad kancelársky papier, relatívne môžeme nakupovať bez obrázkov aj klince, konkrétny druh šrobu, cement, a rôzne druhy sypkého materiálu, hnojív, chémiu, kde je oveľa podstatnejší popis ako obrázok. Ako náhle však máte chýbajúci obrázok, alebo prednastavený (ne)obrázok pri hračkách, počítačových hrách, dekoráciách, sviečkach, oblečení a topánkach… vy by ste si naozaj takýto tovar kúpili? Chce to veľké fotografie, malé na začiatku a veľké po kliknutí, alebo v galérii. Každý chce vedieť, čo kupuje.

8. Poznáte poštovné

Keď nazriete na web, pozriete si obchodné podmienky a stále ani netušíte, koľko zaplatíte poštovné, niekde bude chyba. Chcete vedieť, či vás bude stáť 5 EUR, alebo len 3 EURÁ a viete tak, že máte ísť k prvému obchodu, kde bol rozdiel o dve eurá k dobru… Niektoré obchody vám poštovné neprezradia ani slovkom v podmienkach, nikde. Až v siedmom kroku objednávky, kam sa možno nedostanete, lebo netušíte, či má cenu pokračovať.

9. Obchod má o vás záujem

Akokoľvek si vás obchod vie prilákať, získať a udržať, vždy to môžeme nazvať ako snahu obchodníka o vás. Nie len v rovine „Poď minúť prachy“ ale aj „Príďte potešiť seba a vráťte sa spokojní opäť“. Obchody sú tu preto, že ich ľudia chceli. Inak by tu neboli. My sme tí, pre ktorých sú a oni sa musia snažiť, aby sme konkrétny obchod navštívili opäť. „Náš zákazník, náš pán“ už síce dávno neplatí a zákazník by si nemal dovoľovať toľko, ako „pán“, no filozofia predajcov sa snaží niekedy až veľmi milo.

10. Podpora a reakcia

Dobrý obchod, naozaj dobrý obchod, vám odpovedá. Píšete a dostávate odpoveď a tá odpoveď naozaj vyzerá fundovane, pekne, úhľadne, slušne. Keď píšem do obchodu, že majú chybu v popise notebooku, nemôžem dostať odpoveď bez podpisu „Hej, díky! M.L.“ alebo keď píšem prosbu o úpravu objednávky, nemôžem dostať odpoveď „Upravené, s pozdravom zákaznícke centrum…“ Áno, síce vám to technicky stačí, ale po stránke záujmu obchodu o vás? Najlepší obchod je ten, v ktorom už z vyjadrovania online podpory a online chatu vidíte záujem a slušnosť. Tieto online spôsoby spojenia sú často spustené práve preto, aby vám dokázali záujem o vás. Len pozor, ľudia, ktorí ich spravujú nerobia len to. Nikdy nie je zamestnanec čisto obsluhou online chatu. Zastihnete ho pri celkom inej práci a tiež je len človekom, nie robotom, ako si niektorí ľudia žiaľ myslia.

Zrejme ste si všimli, že sa zámerne nespomínajú rôzne obrázky vyzerajúce ako certifikáty a záruky kvality. To, že ich eshop nemá, neznamená absolútne nič. Možno len to, že nemal záujem sa zapojiť do jedného konkrétneho systému hodnotenia z mnohých. Na to, aby ste získali hodnotenie “overený obchod” s logom konkrétneho hodnotiaceho systému, sú totiž nutné zásahy na strane obchodu a ten je v snahe získať hodnotenie, nútený svojich zákazníkov zahlcovať reklamou, alebo im posielať ďalšie emaily navyše, ktoré neskôr prinesú vďaka hodnoteniam právo nosiť označenie “overený obchod”. Pre overenie naozaj dobrého obchodu vám však postačí týchto 10 bodov a sú ako tak zárukou, že neprídete o peniaze, nervy, čas a ani o tovar.

TOP 10 tipov: Ako spoznáte naozaj dobrý eshop?
Ohodnoť tento článok
Tomáš Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.
Viac:
Brehár hrdzavý
Brehár hrdzavý, neuveriteľný vták prekonávajúci naše chápanie

ovce a Kysuce
Kvíz: Ako dobre poznáte región Kysuce?

sklápacie postele
Bývanie: Nič vám neušetrí priestor lepšie ako sklápacie postele

Zavrieť