Strach zo šoférovania: prvý krok, ako ho prekonať, je cyklistika

Bicykel a cesta v meste

Bojíte sa s autom vyjsť na cesty? Dôvodov strachu zo šoférovania môže byť viacero, dokonca je tento strach často zapríčinený strachom zo zopakovania prežitej autonehody. Pokiaľ je vašim prípadom len menej skúsenosti, strach z prevodovky a cestného značenia, čuduj sa svete, existuje jedno praktické a lacné riešenie.

Bicykel a cesta v meste

Strach zo šoférovania a prvý krok – cyklistika

Vyhýbať sa celkom cestám, premávke, cestnému značeniu a ovládaniu vozidla na dlhé obdobie znamená strácať postupne návyk a šoférske schopnosti. Určitú pomoc ale môžeme nájsť v cyklistike. Nie tá mestská amatérska, pri ktorej cyklista zvoní na chodcov po chodníku a vpáli si to kedykoľvek z chodníka na priechod pre chodcov, ale tá, ktorá jazdí podľa predpisov na cestách, kam patrí, prípadne na cyklotrasách. Cyklistika vás nie len vráti na cestu do premávky, ale cyklistov sa týka vodorovné aj zvislé značenie, semafor, naznačovanie smeroviek a mnoho iného.

  • Správna mestská cyklistika vám nedovolí zabudnúť značky a povinnosti na cestách
  • Aktívna cyklistika vás prinúti pamätať na smerovky a ohľaduplnosť voči ostatným účastníkom cestnej premávky.

Niektorí vodiči, najmä automatoví a začínajúci, majú strach z prevodovky. Jej zmysel je možné popísať a priblížiť používaním prevodovky na bicykli. Na vyššom stupni je ťažké, niekedy nemožné sa rozbehnúť. Na získanie možného rozbehu sa preto dáva nižší stupeň a pri potrebe väčšej rýchlosti v rýchlejšom zábere sa zvýši stupeň. Je to podobné ako pri prevodovke. Na vyššom stupni sa do kopca len ťažko rozbehnete. Terénna cyklistika, či len chvíľky, kedy si odskočíte z ciest na trochu terénu, zase priblíži potreby prehadzovačky v rôznych štýloch jazdy. Rovnako je to pri aute. Samozrejme, porovnávať bicykel a prevodovku sa môže zdať hlúposť. Podobnosť sa však skrýva v podmienkach a nutnosti prehadzovania prevodov = stupňov prevodovky.

  • Prevodovka v aute a prehadzovačka na bicykli fungujú na podobnom princípe vzťahu rýchlosti = námahy = ozubených kolies a prevodu rýchlosti ich otáčania = jazdy v rôznych podmienkach.

Nakoniec nemôžeme zabudnúť ani na ostatné priaznivé vplyvy cyklistiky. Ale o tom je už iný článok. Pri jazde bicyklom sú pochopiteľné rozdiely. Chýba tachometer, takže netušíte akou rýchlosťou idete. Tachometer dokáže do určitej miery suplovať cyklopočítač. Chýbať bude rádio a pohodlie auta. Nikto ani netvrdí, že bicykel sa dá porovnávať s autom. Vo veľkej premávke sa však práve bicyklom dostanete oveľa ďalej a rýchlejšie, než autom. Tým vás nikto nechce odrádzať od šoférovania, no len čo vysadnete na bicykel, jeho nesporné výhody vám budú jasné.

TopSki počítač

Dôvody strachu zo šoférovania sú rôzne

Mnoho ľudí pociťuje strach zo šoférovania auta na cestách. Boja sa veľkosti auta, dokonca medzi nimi nájdeme aj skúsených vodičov, ktorí však stále majú rešpekt pred autom a inými vodičmi. Strach zo vstupu na cesty môže prameniť aj z negatívnych skúseností, kolízií, zrážky, nehody, či dokonca usmrtenia niekoho na ceste. A je celkom jedno, či ste boli ako vinník alebo nie. Pri spôsobe jazdy a pri správaní niektorých individuí na cestách sa občas naozaj nemožno diviť, že vodič nezíska odvahu na cesty vojsť s autom. Dôvodom môže byť dokonca aj dohodnutá autoškola s políciou, ktorá si už počas skúšok robí bez bločkov a potvrdení vlastný biznis a vodič začiatočník si tak po opakovaných jazdách už nakoniec vôbec neverí. Čo na tom, hlavne aby autoškola mala nejaký bočný príjem. Pre ďalšiu skupinu vodičov je strach z návratu na cesty jednoducho fakt, že si nemohli kúpiť auto, nemali kde jazdiť a dlho sa na ceste neobjavili. Tak hor sa do zháňania dobrého kamaráta, ktorý s vami strávi čas na precvičovaní jazdy… ak bicykel je pre vás v úspore času strata času.

Mohlo by zaujímať tiež:
Tomáš Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.