Haruki Murakami vŕba

Recenzia knihy Slepá vŕba a spiaca žena (Haruki Murakami)

V súčasnosti najpopulárnejší japonský autor v zahraničí, Haruki Murakami, prichádza na slovenský trh s novinkou Slepá vŕba a spiaca žena.

V súčasnosti najpopulárnejší japonský autor v zahraničí, Haruki Murakami, prichádza na slovenský knižný trh so svojou knižnou novinkou Slepá vŕba a spiaca žena. Knihu tvorí 24 poviedok, ktoré vyšli spod pera majstrovského a strhujúceho autorovho rukopisu vo vydavateľstve Slovart. Krátke prózy v knihe sú podmanivé a získajú si tak nejedného čitateľa, a to nielen z kruhov Murakamiho priaznivcov. Zaujímavé je, že niektoré príbehy rozpráva sám Murakami a vystupuje v nich ako protagonista, iné prenecháva iným rozprávačom. Tematicky sú poviedky rôzne, akoby písané v iných náladách, všetky však iste zaujmú a navnadia nás už len svojím začiatkom.

Haruki Murakami vŕba

Niektoré sa končia priamo, iné akoby plynuly kamsi do stratena. Murakami nás v poviedkach pozýva do životných okamihov mnohých ľudí, ponúka nám rôzne osudy a rôzny postoj k nim. V poviedkach sa vyskytnú aj originálne postavy, akými sú chudobá teta, ktorá vám sadne na chrbát a budete ju tam mať dovtedy, kým si to ona nerozmyslí, opica, ktorá symbolizuje pravdu a hoci je škaredá, je múdra, temné havrany, ktoré požierajú špicaté koláčiky… No v každej jednej poviedke vystupujú obyčajní ľudia, v ktorých sa vie nájsť aj čitateľ a odniesť si z ich myšlienok niečo aj do svojho vlastného života.

Rôznorodosť

V knihe Spiaca žena a slepá vŕba nájde čitateľ v prvom rade rôznorodosť. Príbehy, odohrávajúce sa v rokoch 1979 až 2006 to priam naznačujú už len svojím časovým ukotvením. Priestorovo autor príbehy umiestňuje tiež do viacerých krajín, akými sú Japonsko, Taliansko, Grécko či Havaj. Tieto skutočnosti knihe dávajú akúsi pestrosť pri čítaní, ktorej sa asi väčšina čitateľov poteší, no niekomu to sadnúť nemusí a poviedky sa mu môžu kvalitou zdať až priam diametrálne odlišné, keďže každá je navyše napísaná trochu inak a v čitateľovi zanechá iný pocit.

V celej knihe autor stiera hranice medzi reálnym a vymysleným, tieto svety sa občas úplne oddeľujú, no väčšinou sa prelínajú, prechádzjú jeden do druhého, pričom Murakami nad nimi drží prísnu rovnováhu. Tieto svety nám zobrazujú okamihy z každodenného života, ale i okamihy, ktoré sú akýmsi snom, víziou. Toto oscilovanie môže byť pre čitateľa naozaj zaujímavé. Autor v knihe odkrýva mnohé ľudské vlastnosti, pričom vyzdvihuje tie pekné, ale odhaľuje aj tie temné. Nastavuje tak akési pomyselné zrkadlo aj každému čitateľovi a núti ho zamyslieť sa aj nad jeho charakterom.

Plynutie

Poviedky pri čítaní plynú pomaly, čitateľa dej neponáhľa, skôr ho núti vychutnať si každé slovo, ktoré Murakami starostlivo vyberá, kým nám ho predostrie, a to cítiť v každej jednej poviedke. Jednotlivé poviedky sú rozsahovo rôzne dlhé, je však určite lepšie si ich prečítať ako celok, neodkladať ich dočítanie, lebo tak sa vytráca celkový dojem, ktorý z nich má plynúť a ktorý si navodíte. Je možno lepšie si poviedky kúskovať a „dávkovať“, každá je totiž tak dojmovo obsiahla, že jej treba pri čítaní a po dočítaní nechať dostatočný priestor a neponáhľať sa hneď na ďalšiu.

Doznievanie

Murakamiho poviedky v knihe zanechajú po dočítaní akýsi zvláštny pocit. Nekončia posledným slovom, ďalej vo vás plynú, doznievajú. Je to smútok, strach, ľútosť, radosť, nádej, obdiv, ktoré v nás autor rozdúchava a núti nás znovu a znovu si ich pripomenúť aj vo vlastnom živote a nanovo ich pri čítaní prežiť. Murakami nám v knihe pripomína, že svet nie je len odtiaľ potiaľ, ale že v každom okamihu sa dá nájsť niečo hlbšie, podpovrchové, precítenejšie.

Informácie o knihe Slepá vŕba a spiaca žena:

• Autor: Haruki Murakami
  • Vydavateľstvo: Slovart