Raz pre začiatočníkov

Recenzia: Raw pre začiatočníkov, kniha, ktorá vás to „raw“ naučí

Kniha Raw pre začiatočníkov z vydavateľstva Noxi je jednou z tých, ktorí sledujú moderné trendy stravovania a zdravej výživy. Priamo reaguje aj na popularitu RAW stravovania vo svete a na Slovensku

Kniha Raw pre začiatočníkov z vydavateľstva Noxi je jednou z tých, ktorí sledujú moderné trendy stravovania a zdravej výživy. Priamo reaguje aj na popularitu RAW stravovania vo svete a na Slovensku, pričom podporovateľov konkrétnej filozofie akosi stúpa. Možno je to začiatkom roka, v ktorom chce mnoho ľudí vykročiť zdravšou nohou do zdravších dní a možno je to aj tým, že dnes existuje lepšia možnosť vzájomného spájania a informovanosti. K tomu všetkému, čo sa na webe nachádza nezaškodí trochu teórie, príkladov aj pravidiel zhrnutých v peknej bohato farebne fotografiami ilustrovanej knižke od Chantal Sadjon, nemeckej odborníčky na stravovanie.

Raz pre začiatočníkov

Prehľadnosť a postupnosť

Knižka s pekným fontom a prehľadnou koncepciou obsahu autorka rozdelila do celku teória a druhej časti prax. Absolútny úvod každej správnej knihy venovanej osobitnému štýlu stravovania by mal patriť vysvetleniu, čo je základným pravidlom a dôvodom zostavenia a definície raw stravovania. Tak ako názov knihy napovedá, je tým určená práve začiatočníkom, ktorí potrebujú mať jasno v tom, či je naozaj tento životný štýl v oblasti stravovania to pravé. Raw, čiže konzumácia surovej stravy, má vysvetlenie. Prezentuje aj obsah látok ako sú vápnik, bielkoviny, proteíny, železa v prírodných produktov a vyvracia niektoré mýty. Jednou z najčastejších otázok začínajúcich raw foodistov je otázka dostatočnej výživovej hodnoty a obsahu vitamínov. Autorka do knihy pripojila prehľad vitamínov, informácie o ich účinkoch, enzýmoch a rozoberá aj pozitíva a negatíva. To, čo dokáže inšpirovať a zároveň naučiť nového „raw foodistu“, môže byť postupné oboznamovanie s hodnotami niektorých druhov potravín, ovocia a zeleniny. Umožní to získať prehľad, no neskôr pri príprave vlastných pokrmov si čitateľ vie vyvážiť jedlo. Viacero strán v knihe sa dá považovať za informáciami nabité. Dokazuje to pokus, pri ktorom ak sa snažíte preskočiť čo i len jednu stranu, pochopíte, že vždy má čo ponúknuť buď v rámci postrehov, alebo reálnych faktov, ktoré by sa neskôr mohli zísť. A ie sú to len fakty v rámci zdravia, vplyvu konkrétnych látok, či obsahu jednotlivých surovín.

Teoretická časť sa zaoberá aj sprehľadnením ďalších látok, ako sú oleje, soľ, cukor, ocot, bylinky, ale tiež superpotravinám, za ktoré považuje riasy, macu, surové kakao a pšeničnú či jačmennú trávu. Naopak praktická začína postupne čitateľa uvádzať do sveta prípravy pokrmov, vyzdvihuje možnosti vypestovania vlastnej zeleniny, ale hlavne prináša čiastočne teoretickú časť s popisom prípravy vašej kuchyne na raw. Na stranách 52 a 53 sa stretnete s detoxikačným plánom, ktorý autorka považuje za úvodný štart do sveta raw. Niekoľko dňový program má telo pripraviť na raw a zbaviť ho, ako sama píše, „jedov“. V rámci programu spomína niekoľko receptov, ktoré sú však v knihe aj odprezentované. Pripomína, že počas detoxikácie je dôležitý aj pohyb, tanec, alebo plávanie.

Časť s receptami

Od strany 68 po 120 sa pred čitateľom viacero receptov, nie vždy len jeden na jednej strane. Od nápojov, energetických raňajok a predjedál cez chuťovky, polievky, šaláty až po hlavné chody. Nechýba však ani sladká čerstvá kuchyňa s inšpiráciami dezertmi. Súčasťou časti s receptami sú fotografie jedál popisovaných na konkrétnej či vedľajšej strane. So servírovaním s ktorým sa autorka pohrala, vyzerajú jednotlivé jedlá inšpiratívne, čo sa aj grafickej práci na knihe podarilo. Každý z receptov sa skladá z popisu jednotlivých surovín, následne popisu činností pri príprave rozdeleného do očíslovaných bodov a na záver autorka neraz pridá aj dodatok o prestieraní, doplnení jedla, o dekorácií a podobne.

Je akousi kuchárskou knihou a úvodom do sveta raw stravovania, hoci pre začínajúceho môže byť cenným zdrojom informácií o tom, ako začať a ako chápať filozofiu raw. Vzhľadom na teoretický základ, či inak povedané prvú polovicu celej knihy venovanú zoznamovaním so svetom raw, pravidlami a výživovej hodnote takéhoto stravovania, je možné po prečítaní a pochopení nehovoriť už o sebe viac ako o začiatočníkovi, najmä ak máte za sebou detoxikačný program, ktorý je súčasťou tejto knihy. Nejde o čítanie pre hocikoho. Podmienka toho, aby našla kniha správneho čitateľa a teda aj úrodnú pôdu, spočíva v človeku, ktorý ide cielene za raw, alebo po správnej navigácii k zdravému štýlu vyhradeného štýlu „raw“. Nie veľká kniha v mäkšej obálke s lesklým kvalitným papierom vychádza v rovnakej sérií, v akej sa už objavili aj knihy Intolerancia laktózy, Zelené smoothies, alebo Superpotraviny. V predaji na Bux.sk