Veľké myšlienky, mytológia kniha

Recenzia knihy Veľké myšlienky: mytológia (jednoducho vysvetlené)

Úchvatná cesta za poznaním jednotlivých tajomstiev a myšlienok mytológií sveta, na akú ste možno ani neboli pripravení. Kniha Mytológia

Úchvatná cesta za poznaním jednotlivých tajomstiev a myšlienok mytológií sveta, na akú ste možno ani neboli pripravení. Keď sme siahali po knihe Veľké myšlienky: Mytológia, ešte sme netušili, čím kniha je. Na trhu je už niekoľko krásnych kníh, ktoré nás sprevádzajú mytológiami. Gréckou, rímskou, egyptskou, či severskou. Kniha, ktorá vychádza v sérii encyklopédií Veľké myšlienky vo vydavateľstve Lindeni sa tentoraz zameriava na mytológiu trochu inak. Nerozpráva príbehy a neprináša ilustrácie z týchto príbehov. Je totiž encyklopédiou, ktorá nám vysvetľuje naozaj zaujímavým spôsobom, o čom mytológie sveta sú a ako veľmi ovplyvňujú ešte aj ten súčasný svet.

Dobrodružstvo poznávania v knihe Veľké myšlienky: Mytológia

Séria Veľké myšlienky je veľmi zaujímavá v každom jednom svojom diele, ktoré v Lindeni vychádza v slovenskom jazyku. Pri Mytológii sme na jedinečnosť tejto série trochu zabudli, takže listovať v nej bolo vrátiť si spomienky na posledný titul v sérii. Mytológia prichádza s rovnakou koncepciou. Rozoberá situácie, javy, slávne výroky a myšlienky, aké dodnes rezonujú v prirovnaniach, dielach, filmoch. Aké dodnes inšpirujú scenáristov, básnikov, aj maliarov.

Mytologia, veľké myšlienky ecnyklopédia

A nie je to len Staroveké Grécko a severské krajiny, čo tvorili mytológie sveta. Práve preto je dobrodružstvom listovanie v tejto knihe, pretože nám prináša pohľad na mnohé mytologické udalosti. Rámček „V skratke“ nám prináša trochu viac svetla do kontextu každej myšlienky. Spoznávame zainteresované osoby, sily, alebo kľúčové situácie. Pojmy, ktoré sme mohli čítať v mytologických príbehoch tu nachádzajú vysvetlenie. Prirovnania majú jasné pozadie, pôvod, príčinu. Zrozumiteľné informácie dodávajú viac svetla predovšetkým k takým príbehom, ktoré možno poznáme z celkom inej oblasti umenia.

Od Európy po vzdialenú Áziu

Staroveké Grécko a jeho mytológia do značnej miery ovplyvnili vývoj, politiku, filozofiu, aj umenie v Starovekom Ríme a neskôr celej Európe. Ak by sme skončili práve Rímom alebo severnou Európou, ktorá je najmä pre komiksy spropagovanou zdanlivo dostatočne, zrejme by sme už mohli skončiť. Povedomie o mytológii sa tu zväčša v rámci literatúry končí.

Mytologia, veľké myšlienky ecnyklopédia
Kniha však krásne obsiahlu časť venuje Ázii, kultúram a mytológií krajín, aké sú nám veľkou neznámou. Z rôznych mies k nám preniká Indický hinduizmus a východnejší budhizmus. Z nich potom nie sú úplne neznáme niektoré božstvá, mená a pojmy. Je možno pravdou, že pri niektorých príbehoch sa môžeme cítiť stratení, lenže práve ich pochopenie a prejdenie si kontextu poriadne rozširuje obzory. Nemusíte totiž poznať pôvodný príbeh. Kniha s tým počíta, pretože vám ho v podstate vysvetlí v rámci konkrétnej stranovej kapitoly.

Mytologia, veľké myšlienky ecnyklopédia

Doslova teší a zaujme priestor venovaný severnej a južnej Amerike. Indiánskym kultúram, ktoré mali taktiež svoje legendy, príbehy, veľké myšlienky, hoci možno pre nás nejde o úplne známe záležitosti. Nechýba staroveký Egypt a spolu s ňou dostáva priestor aj niekoľko ďalších miest v Afrike. Exoticky následne vyznie aj niekoľko myšlienok a múdrostí pochádzajúcich z mytológie domorodých národov roztrúsenej Oceánie.

Hodnotenie knihy a jej význam

Čítanie knihy je dobrodružstvom. Pripomína nám neuveriteľnú pestrosť kultúr, rozličnosť predstáv o vzniku sveta, života, o sile bohov a ich význame pre dávnych obyvateľov slávnych kráľovstiev, ríší, alebo kmeňov. Je úchvatné prechádzať postupne mytológie sveta, všímať si občasnú absurdnosť nadprirodzena, javov a spôsobov, ako si neznáme javy vysvetľovali v minulosti rôzne kultúry. Vôbec nepoznáme niektoré legendy a postavy mytológií. Vďaka tejto knihe nám však môžu byť jasnejšie kontexty, múdrosti, ale aj bežné spojenia, ktoré v príbehoch možno nedávali zmysel.

Niekde je to vecou prekladu, ak niektoré myšlienky poznáme v inom znení. Vo všeobecnosti však tie základy zostávajú. Kniha je tak ideálnym čítaním pre nadšenca pre vedu, kultúry, alebo filozofiu. Je krásnym obohatením knižnice o múdru knihu. Môže byť skvelým doplnením k beletrii a atlasom mytológie. Prináša totiž zaujímavý doplnok k všetkému, čo k mytológii vychádza doteraz. O to viac je však kniha cennejšia, že nie je len o Európe a pripomína si aj svet za jej hranicami. Celkom pekným a rozsiahlym obsahom.

Informácie o knihe Veľké myšlienky: Mytológia:

• Žáner: poznanie, vzdelanie, filozofia, kultúrna história
  • Počet strán: 352