Uvoľnení

Recenzia knihy Uvoľnení: mladí zásobou náhradných dielov

Prvotná predstava čítať knihu o mladých ľuďoch, ktorí sa majú v určitom veku stať zdrojom orgánov, končatín, tkanív a podobne…

Prvotná predstava čítať knihu o mladých ľuďoch, ktorí sa majú v určitom veku stať zdrojom orgánov, končatín, tkanív a podobne, ak sa tak rodičia rozhodnú, bola zvláštna. Príbeh znie nereálne. Keď sa však do knihy pustíte, jej autor zaujímavým a pomerne jednoduchým spôsobom čitateľa presvedčí, že by niečo také možné bolo. Na absolútny obrat vnímania niektorých vecí v spoločnosti by však bola nutná apokalypsa, alebo aspoň „pád systému“. Tak je tomu aj v príbehu Uvoľnení.

Uvoľnení

V príbehu, v ktorom rozobranie človeka na náhradné diely berie spoločnosť ako šancu žiť ďalej hneď v niekoľkých telách súčasne. A tým je upokojená väčšina detí, aj tí, ktorí ešte včera netušili, že sa rozhodnú ich rodičia uvoľniť.

O čom príbeh je?

Mladý Connor vie, že sa jeho rodičia rozhodli pre jeho uvoľnenie. Očakáva, že prídu uniformovaní a odvezú ho do tábora, kde si počká na rozobratie na náhradné diely. Len jeho rodičia netušia, že sa mu to podarilo zistiť. Nedali si pozor a dostal sa k podpísaným papierom. Má však plán. Zdrhne, no ani to nie je tak hladké, ako by si prial. V rovnakom momente ako jemu sa podarí uniknúť aj talentovanej Rise, ktorej šanca na záchranu príde pri havárii autobusu. Čakala by ju smrť, hoci tí druhí o tom hovoria inak. Aby toho nebolo dosť, je tu aj tretí čoskoro uvoľnení. Od narodenia so svojou plánovanou úlohou zmierený Lev. Zvláštna trojica úplne rozdielnych ľudí v ktorej len jeden jediný chce byť uvoľnený prežíva svoj plán záchrany a úniku pred chytením a násilným uvoľnením. Dôležité je vydržať do 18 rokov, kedy jediný problém je pár ročná basa za nerešpektovanie nariadenia o uvoľnení. Chvíľu potrvá, než aj tretí pochopí, že je lepšie žiť svoj život, ako v životoch niekoľkých ďalších.

Čiže?

Boli tu Hry o život, Divergencia a ešte niekoľko ďalších, ktoré nedostali filmovú podobu a teda masovo známejšiu obrazovú podobu. Vždy išlo o zlyhanie systému a nastolenie nových pravidiel. Aj tu sa stretávame s hlavnými hrdinami deťmi a mladými. Oni sú tí, s kým sa čitateľ stretáva a prežíva jeho príbehy. V Uvoľnených nie sú deti stavané do úlohy dospelých a príbeh je aj ladený stále na nôtu detí, ktoré sa ocitli v úlohe obetí, povedzme akejsi zásobárne na orgány a tkanivá. V knihe je vytvorená spoločnosť, ktorá nedostatky svojich tiel rieši náhradnými dielmi. Uvoľnenie je možnosťou predĺženia a znásobenia vlastného života a na tom je postavená spoločnosť, ba dokonca sa s tým stotožnila aj cirkev a tak existuje svet s novými pravidlami. Nie každému 13 ročnému sa však chce… uvoľniť. Preto utekajú a svet je tak plný detí, ktoré sú na úteku a aj tých, ktorí ich chytajú. No existujú aj tí, ktorí im pomáhajú, chcú pomáhať a tí, ktorí pomáhajú chytačom.

Čítanie príbehu fungujúcom na akomsi novom princípe fungovania spoločnosti a princípe zbavovania rodičov zodpovednosti za nezvládnuteľné deti, problémové, či nechcené prebytky zo sirotincov, prináša príbeh hodný sfilmovania, príbeh pre mladých aj starších čitateľov. Akási prímes sci-fi bez prvkov sci-fi. Čisto tematika s prvkami, aké chcú prevažne mladí čitatelia v knihe mať. Napätie, zlosť, vzdor, boj, láska, víťazstvá spravodlivosti nad zlom a nejaká tá pomsta.

Hodnotenie

Uvoľnení sú napínavým príbehom s našťastie fiktívnou spoločnosťou v blízkej budúcnosti, kde je rozoberanie ľudí a diely brané ako možnosť dlhšieho života pre darcov aj obdarovaného. Na začiatku môže príbeh pripadať ako pokus o ďalšie Hladové hry. Opak je pravdou. Nie je podobné ničím. Žiadne šokujúce vymyslené hlúpe vlastnosti, aké nájdeme v Divergencii a ani veľmi domotané úlohy postáv s vymazanou pamäťou ako v Labyrinte. Tento príbeh je nový, zapadáva do série príbehov pre mladých alebo o mladých, no hlavne ponúkne zážitok komukoľvek s chuťou po akcii s mladými hrdinami, bez erotiky, bez výbuchov, medzihviezdneho boja… jeho prečítaním zabijete pár večerov, nečaká vás totiž žiadna hrubá kniha, čo bude inklinovať aj sviatočným čitateľom. Určite však nečakajte odvarový plebs, tuctové dielo, alebo len jednu z mála. Uvoľnení prinášajú niekoľko myšlienok a hrdinov, ktorí sa vám budú páčiť, no ďalší protiviť.

Čo by sa asi stalo, ak by boli deti v puberte postavené do takejto úlohy naozaj?
Kúpite v internetovom kníhkupectve Bux.sk