Recenzia filmu Carol, s Cate Blanchett a Rooney Mara - ZN.SK

Recenzia filmu Carol, s Cate Blanchett a Rooney Mara

Carol, film nakrútený podľa knihy, ktorú celé desaťročia nepoznali podľa jej autorky a mohla byť napísaná podľa skutočných udalostí,rozpráva príbeh z 50.tych rokov v Spojených štátoch, v čase, kedy bola láska medzi dvoma ženami chápaná ako nemorálne správanie. Odsúdená spoločnosťou, neprijateľná v akejkoľvek podobe, považovateľná za hrozbu nemala ani svoje meno. Označovaná za niečo, čo nemôže existovať nedostala meno ani v samotnom filme.

carol

Z príbehu

Oscarová a výnimočná herečka Cate Blanchett a Ronney Mara, známa predovšetkým úlohou Lisbeth Salanderovej v americkej verzii Mužov, ktorí nenávidia ženy, predstavujú dvojicu žien, každú z odlišného sveta. Kým Carol (Cate Blanchett) je bohatá matka malej dcérky a manželka podnikateľa pred rozvodom, Therese Belivetová je mladá nesmelá predavačka v obchodnom dome bez akéhokoľvek postavenia. Žije priveľmi jednoduchý život a sníva, že raz bude fotografovať. Carol Theresu spoznáva práve v obchode, kde prichádza kúpiť dcérke darček k Vianociam. Objednávku si necháva zaslať domov a zabudne na rukavice. Therese sa rozhodne rukavice poslať na adresu z objednávky, čo Carol zanedlho poteší a pozve mladú predavačku na obed. Tak ako ona postupne túži byť s ňou viac a viac, aj nesmelá predavačka, ktorá možno v začiatkoch naozaj netuší, že rovnakú náklonnosť pociťuje aj Carol, cíti to isté. Theresa, ako veľmi mladá a plan snov, súhlasí s ďalšími stretnutiami a návštevami. Už čoskoro divák dostáva zopár indícií zo správania jej ešte stale manžela, že Carol odsudzuje za jej zvláštne správanie. Z minulosti totiž vie o jej náklonnosti k ženám a tak aj Theresu vníma ako posilnenie jej správania, ktoré je pre vtedajšiu dobu neprípustné. Boj o dieťa cez právnikov tak môže začať. Práve to oslabuje samotnú Carol, ktorá nakoniec nájde na spoločnom výlete útechu a tiež naplnenie toho, čo potrebovala najviac. Byť milovaná.

Kvality

Filmový príbeh je o láske ženy k žene. Nech má divák akýkoľvek postoj k homosexualite žien, v tomto podaní vyznieva pochopiteľne, bez pôdy na to, aby mohol k filmu a postavám v ňom vyrásť odpor. Dokáže v divákovi vyvolať pocit pochopenia nad všetkým, čo sa vo filme udeje. V čase, keď ešte neexistovali niektoré druhy slov, ktoré dnes poznáme a v spoločnosti sa negatívne menil život ľuďom, ktorí niečo cítili inak, bolo mnohé inak. Spoločenská prestíž a kredit znamenali viac, ako by na prvý pohľad mohlo byť dnes. Scéna filmu však nebola zasadená do nedávnej minulosti v rámci mentality a spoločnosti, ale tiež priam až miestami neuveriteľným cestovaním v čase. Zrejme nie každý, čo si film pozrie, to na prvý pohľad uvidí. Z hľadiska filmovej tvorby je však úchvatná miera toho, koľko filmári venovali času a úsilia do prípravy scény z 50.tych rokov. Zariadenie interiérov, domov a ulíc zasadiť do týchto čias možno nebolo ešte takým problémom, ako docieliť kostýmy, účesy, doplnky a správanie ľudí tak, aby pôsobili čo najdôveryhodnejšie pre dobu, v ktorej sa má film odohrávať. Na dnešné pomery výrazná miera fajčenia je detail, ktorý udrie do očí len nefajčiarom a fajčiarom s aktuálnou chuťou. Tak ako v minulosti fajčenie bolo bežnou súčasťou spoločnosti a fajčilo sa kde tade, používajú tvorcovia tohto filmu tento prvok ako jedne z mnohých dobových.

V rámci scenára prináša pohodlný, pokojný, aj keď miestami dramatický film. V prvom rade je však o láske, aj keď netradične na filmový svet – medzi ženou a ženou. Ich vzťah citový, aj ten fyzický, sa objaví vyobrazený často krát veľmi nežne, prijateľne. Jeden krát neprehliadnuteľná milostná scéna všetkým divákom filmu dokáže, že obe herečky napriek svojej stúpajúcej hodnote, dokážu v týchto konkrétnych úlohách odhaliť všetko. V podstate tak ide o veľmi pekný, jemný príbeh, ktorý sa zrejme naozaj stal, ale nepriala mu doba… určitý čas.

Obsadenie

Film získava najviac na obsadení. Cate Blanchet je výnimočná, jej stvárnenie Kráľovnej Alžbety a množstvo úloh vážených, či tajomných mocných žien z nej neustále vytvára významnú osobnosť Hollywoodu. Aj Carol dodáva osobitý šarm, získa si divákov, aj keď pôsobí silno, hrá vo vnútri slabú ženu. Ronney Mara sa mohla u niekoho zafixovať ako americká Lisbeth Salander, netýkavka drsnej povahy s osobitým talentom na kybernetické podsvetie. V prípade Theresy, ktorej priezvisko má byť po predkoch české, aj keď veľmi česky neznie, však dokázala zahrať pomaly až dievčatko bez akýchkoľvek skúseností, miestami bez názoru, ktoré sa necháva viesť. Pôsobí dojmom manipulovateľného dievčaťa a z jej drobnej postavy vyžaruje jemnosť a mladosť. V skutočnosti je herečka skúsená a rázna. Z ďalších hercov je Kyle Chandler v úlohe Carolinho manžela, Sarah Paulson ako dôverná priateľka Carol a ďalší, prevážne mladí herci stvárňujúci prostredie Theresiných priateľov.

Réžia: Todd Haynes
Napísali: Phyllis Nagy (scenár), Patricia Highsmith (pôvodný román)
V britských kinách od novembra 2015. Na Slovensku od 10. marca 2016