Krvavá voda

Recenzia: chorvátske noir Krvavá voda (Jurica Pavičić)

Kniha krvavá voda prináša napínavú noir detektívku o záhadnom prípade, ktorý hlboko pohltí krutá chorvátska realita 90. rokov. Krvavá voda

„Voda bola ponurá a modrá. A potom sa voda z modrej odrazu zmenila na červenú. Voda nadobudla farbu krvi a začínala mohutnieť ako v biblickej egyptskej potope. Krvavá voda stúpala a stúpala. Zatopila skaly aj Silvine kosti… Krvavá voda narastala a narastala, až kým nemilosrdne a natrvalo nepotopila všetko: aj Misto, aj hory, aj túto krajinu, ktorá si ani nezaslúžila nič lepšie ako potopu.“

Krvavá voda

1989

V malom mestečku Misto na dalmatskom pobreží sa píše rok 1989. Obyvatelia si tu žijú svoj pokojný a stereotypný život, ktorý sa jedného dňa zmení na hrôzu a des. V jednu obyčajnú septembrovú noc, po rybárskej zábave, aké sú tu zvykom, zmizne len 17-ročné dievča, po ktorom sa akoby zľahla zem. Začínajú sa vyšetrovať viaceré možnosti i podozriví, no stopy, zdá sa, nevedú nikam. Hľadanie Silvy je neúspešné celé roky a popri zmene režimu sa menia aj detektívi, ktorí majú prípad na starosti. Prípad stratenej tínedžerky však zatienia politické a spoločenské udalosti v Chorvátsku. Tam, kde sa polícia vzdáva, nikdy nestráca nádej jej najbližšia rodina, ktorá ju obetavo hľadá. Napokon sa predsa len vynorí jedna stopa, ktorá, zdá sa, všetko odhalí. Čo sa stalo v tú osudnú noc so Silvou a kam zmizla?

Prevrátenie života naruby

Počas dvadsiatich siedmich rokov, kedy je Silva nezvestná síce život v mestečku pokračuje navonok ďalej, no táto nevyriešená záhada poznačí životy všetkých. Rozvráti vzťahy, rozbije manželstvá, pritlačí na dno až príliš veľa ľudí. Navyše, niektoré nepekné odhalenia o „tajnom“ živote Silvy zabolia aj tých najbližších. Viacerí so zatrpknutosťou uzavrú je zmiznutie ako jej rozhodnutie odísť a neozývať sa, no kdesi hlboko v nikom nevymrie nádej.

Príbeh krajiny

Počas 30 rokov zmiznutia Silvy sa premieňa aj Chorvátsko. V knihe sa nám odkrýva aj politická a spoločenská situácia, dozvedáme sa tu o temnej stránke chorvátskej reality, udalostiach akými sú prechod od postkomunizmu do kapitalizmu, ekonomický kolaps, zmena režimu, vojna. Udalostiach, ktoré rozhodne neprispievajú k vyriešeniu kriminálneho prípadu, ba naopak, zahltia ho a upadne do zabudnutia.

Zaujímavé čítanie

Kniha Krvavá voda prináša napínavú noir detektívku o záhadnom prípade, ktorý hlboko pohltí krutá chorvátska realita 90. rokov. Kniha Krvavá voda je románom rodiny, ktorej život sa zo dňa na deň stal krimipríbehom. Detektívka Juricu Pavičića neprináša strhujúci dynamický príbeh, naopak, je príbehom, ktorý si bude vyžadovať čitateľovo zastavenie sa, precítenie opisov, postáv a ich životov, v ktorých ako posledná umiera nádej.

Pisateľský štýl autora sa môže zdať trochu odmeraný, strojený, bez emócií, no pri postupnom čítaní nadobudne čitateľ pocit, že k príbehu sa akosi hodí. To podpovrchové sa dá odčítať prostredníctvom postáv, aj keď nie všetko je pomenované priamo, ale len cez ich vnútorné prežívanie a zmierenie sa s realitou. V každom prípade vás postupne pri čítaní tento štýl vtiahne. Je zaujímavý a hlavne poňatie autorovho námetu je originálne.

Informácie o knihe Krvavá voda:

• Autor: Jurica Pavičić
  • Vydavateľstvo: IKAR