ZN.SK
cvičenie fitness aminokyseliny schutterstock

Prečo sú aminokyseliny dôležité nielen pri cvičení?

Aminokyselina je v podstate základným stavebným kameňom bielkovín, ktoré zase predstavujú jedny z kľúčových stavebných látok nášho tela. To znamená, že spájaním aminokyselín

Našťastie už dávno nežijeme v dobe, keď bolo posilňovanie vo fitness centre automaticky spojené s rozličnými rastovými hormónmi, proteínmi a podobne. Osveta je dnes oveľa ďalej a športoví nadšenci či vyznávači zdravého životného štýlu dobre vedia, čo im naozaj pomáha a aké látky sú vhodné nielen pre rast svalov. Často skloňované sú aj aminokyseliny, ktorých význam netreba podceňovať. Sú totiž dôležité nielen pre tých, ktorí radi dvíhajú ťažké činky.

Čo sú to aminokyseliny?

Aminokyselina je v podstate základným stavebným kameňom bielkovín, ktoré zase predstavujú jedny z kľúčových stavebných látok nášho tela. To znamená, že spájaním aminokyselín do jedného reťazca vzniká proteín. Už len z tejto jednoduchej definície vyplýva dôležitosť aminokyselín pre naše telo. A keďže bielkoviny potrebujeme všetci, nielen tí, ktorí športujú, je táto téma aktuálna aj pre širšie publikum.

Aminokyseliny látky lieky liečivá a chémia shutterstock

Zdroj foto: Halk-44 / Shutterstock

Prečo sú dôležité?

Aminokyseliny sú zároveň základom svalového tkaniva. Aj v tomto prípade platí, že funkčné svaly potrebujú všetci. Veď už len pri obyčajnej chôdzi, ktorá je mimochodom tiež veľmi prospešná pre naše zdravie, potrebujeme svaly. Zvlášť, ak niekto v minulosti utrpel napríklad zranenie kolena – je dôležité vybudovať okolo neho svalovú hmotu, aby bolo chránené pred nárazmi. Ak niekto intenzívne cvičí so snahou spevniť telo a zosilnieť, práve aminokyseliny môžu pozitívne prispievať k rýchlejšiemu rastu a regenerácii čistej svalovej hmoty.

Esenciálne a neesenciálne aminokyseliny

Poznáme esenciálne a neesenciálne aminokyseliny. Kým tie neesenciálne môžeme získať aj zo stravy, esenciálne si naše telo nedokáže vyrobiť a je potrebné ich suplementovať. V prirodzenej forme sa aminokyseliny vyskytujú v mäse, či už v hydine, rybách alebo tmavom mäse. Je tu však jedno ale. V súčasnosti je v rámci stravovania trendom prevažne rastlinná strava, pričom získavanie aminokyselín len z mäsa nie je príliš efektívne ani dobré pre zažívaciu sústavu. Naopak, aminokyseliny vo forme výživových doplnkov sú hydrolyzované, čiže ich naše telo dokáže rýchlejšie prijať a stráviť.

Kedy ich užívať?

Samotný silový alebo kondičný tréning predstavuje určitú informáciu pre naše telo a svaly. Následná reakcia, napríklad v prípade rastu svalov, prebieha počas regenerácie. A práve v tej chvíli vstupujú do hry aminokyseliny v podobe výživových doplnkov. Aminokyseliny, resp. proteíny na rast svalov, je vhodné užívať po tréningu, no vždy je to na vašej voľbe a nastavení.

cvičenie fitness aminokyseliny schutterstock

Zdroj foto: Milan Ilic Photographer / Shutterstock

Aké sú tie najznámejšie?

Jednou z najpopulárnejších aminokyselín je BCAA, keďže tvorí až jednu tretinu z celkového zastúpenia aminokyselín. Veľmi populárne sú aj glutamín taurín. Ak si teda do fitness centra chystáte svoj športový batoh a chcete vyťažiť zo silového tréningu čo najviac, hoďte si tam aj nejaké tie aminokyseliny. A rovnako nezabúdajte, že samotné bielkoviny, aj v prípade stravy, môžu byť užitočné a prospešné aj v bežnom živote.

Mohlo by zaujímať tiež:

Tlačové správy

Tlačové správy a články našich partnerov, partnerských portálov a organizácií. Nahliadnite do noviniek rôznych služieb, príprav podujatí a noviniek v komerčnej sfére. Aj Vaša zaujímavosť, činnosť, alebo výrobok, môže byť v článku. Napíšte nám.

Inzercia




Inzercia

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu