Zvierata Slovenska, kniha Fortuna Libri

Knižka Zvieratá Slovenska vás nadchne obsahom a ilustráciami

Jednu z najkrajších kníh o zvieratách na Slovensku, aké sme mali možnosť čítať, spoznávame vďaka vydavateľstvu Fortuna Libri. Novinka zo záveru roka 2019

Jednu z najkrajších kníh o zvieratách na Slovensku, aké sme mali možnosť čítať, spoznávame vďaka vydavateľstvu Fortuna Libri. Novinka zo záveru roka 2019 nepochybne zaujala viacero rodín a nadšencov pre zvieratká už pri osobných predvianočných návštevách kníhkupectiev. Pri množstve kníh je však možno škoda, ak práve tento kúsok do očí neudrel. Zvieratá Slovenska je krásnou o niečo väčšou knihou než je formát A4, vyžarujúcou čitateľskú pohodu za predpokladu, že ste jedným z tých, ktorý si peknými knihami robia radosť.

Zvierata Slovenska, kniha Fortuna Libri

Zvieratá Slovenska ako obohatenie rodinnej knižnice

Už z prednej obálky je jasné, že o milú knihu orientovanú skôr na mladšie generácie s dôrazom na ilustrácie. Kniha Mariany Hyžnej a Matúša Hyžného svojho čitateľa prevedie svetom slovenských zvierat, najmä cicavcov, ktoré obývajú naše lesy. Ilustrácie Mareka Mertinka následne bez potreby miešania rôznych fotografií prinášajú pohľad na všetky zvieratá v jednotnej grafike, efektne odlíšenej čiernobielym „znepostatnením“ všetkého okolo a farebným zvýraznením práve popisovaného druhu.

Zvierata Slovenska, kniha Fortuna Libri

Určenie pre mladého čitateľa ale nemožno brať ako isté škatuľkovanie jej osudu. Považujem ju taktiež za milé obohatenie rodinnej knižnice. Nie je totiž prehľadom zvierat hocijakých. Ide o tie naše, vyslovene kniha tvorená Slovákmi pre slovenský región v rámci Európy, takže prezentované druhy sú tie, ktoré sú nám dobre známe. Ide tak svojim spôsobom o jednu z tých kníh, ktoré si kúpime v rámci vzťahu k Slovensku a jeho prírode. Každé zviera, ktoré tu dostáva svoj priestor, má niekoľko kresieb atraktívnych na pohľad. Súčasťou informačného minima je aj niekoľko bodov ako sú zaujímavosti, výskyt, číselné údaje o zvierati a vyobrazenia buď spôsobu života, alebo trávenia voľného času.

Vlastnosti knihy

Na 112 stranách dostáva priestor mnoho druhov, o ktorých zrejme bežný Slovák ani len netuší. Strany knihy nevypĺňajú teoretické a uvádzacie strany. Je ich len pár, pretože podstatný priestor má predstavenie každého jedného druhu na svojej vlastnej dvojstrane. Hady, ryby, cicavce, vysoká, vtáky, ale aj druhy ako vydra, lasica, či hmyz, vrátane motýľov, či neželaného kliešťa. Autori mysleli na skutočný živý svet, ktorý sa na Slovensku nachádza. Nezahŕňa všetky živočíšne druhy, napriek tomu je táto kniha tým, čo poteší pre to, akým spôsobom je tvorená a jednotlivé dvojstrany koncipované.

Zvierata Slovenska, kniha Fortuna Libri

Dizajn takejto dvojstrany sa práve pre pestrosť druhov strieda. Umiestnenie textu a obrázka, no stále je to hlavný obrázok vystihnutý farebnosťou a ďalšie. Dojem z predstavenia každého zvieratka je tak vystihnutý celkom inak, ako sa o to snažia bežné encyklopédie. Kniha je srdcu bližšia spracovaním a tiež hodnotou. Veľké písmo je vhodné pre detského čitateľa, hoci nie je to podmienka. Pri mnohých ilustráciách sa musíte pozrieť oveľa bližšie, či ide ťahy, textúry, alebo reálnu snímku. Všetko je však kreslené. Test sa nezdržiava omáčkami, ani neprikrášľuje popis zbytočnými úvodmi, ktoré by uberali priestor. Pristupuje k faktom priamo a aj obrázky zvieratá zachytávajú v situáciách pre zvieratá bežných, pre človeka už menej.

Technické informácie o knihe Zvieratá Slovenska:

• Názov: Zvieratká Slovenska
  • Vydavateľ: Fortuna Libri