Recenzia: Výnimočná Diana a jej hľadanie rodinných tajomstiev

Katarína Gillerová Výnimočná

Román Výnimočná

„Niekedy sa cesty ľudí rozídu, aby do ich života mohli vstúpiť iní, povedala raz teta Ilona.

A ja som sa chcela vydať cestou, ktorú ona aj Judita hľadali vo víre svojich neľahkých osudov len veľmi ťažko.

Možno ju nájdem uprostred srdca.

A bude výnimočná.“

Jadro románu Výnimočná tvorí pátranie hlavnej hrdinky Diany do minulosti jej rodiny, odštartuje ho tragická smrť otca,  ktorý odišiel od Diany a jej matky a oženil sa tesne pred dôchodkom so svojou treťou manželkou. Hoci mama s nevlastnou sestrou Monikou sa snažia túto kapitolu života uzavrieť, Diana chce vypátrať všetko, čo sa za časom, keď jej milovaný ocko odišiel, ako aj to, čo sa skrýva za jeho tragickou smrťou. Podarí sa jej to?

Diana

Protagonistka knihy, „výnimočná“ Diana, začne ako tínedžerka robiť asistentku fotografovi Alanovi, pri ktorom zabúda na bôľ z odchodu otca po rozvode s jej mamou. Neskôr ju Alan začne fotiť a stane sa jeho veľkou múzou. Hoci ona je do neho zaľúbená už dlho, až po rokoch ju požiada  o ruku, aj napriek tomu, že nikdy sa nemienil vzdať svojej slobody.  Jeho prísne požiadavky však ovplyvňujú rodinný život ich trojčlennej rodiny. Tá sa jedného dňa rozšíri o ďalších dvoch členov, ku ktorým Diana cíti potrebu nezištnej pomoci, aj keď pred rokmi by tvrdila úplný opak.

Dianu si čitatelia hneď získajú, v istom zmysle je hrdinkou – trpiteľkou, lebo po odchode otca mala ťažké obdobie, ktorého následky si so sebou nesie dodnes. V istom zmysle trpí aj v manželstve, jej manžel všetku svoju energiu obetuje len a len práci, iný svet akoby pre neho neexistoval. Diana je bojovníčkou, nevzdáva sa, chce vypátrať odpovede na všetky tajomstvá ich rodiny, nielen za posledné roky, ale i desaťročia. Na toto pátranie vezme so sebou aj čitateľov, ktorí jej budú po celý čas držať prsty a pátrať s ňou.

História spred desaťročí

Protagonistka Diana, plná otázok i sklamania, sa rozhodne odísť a pátrať v rodinnej histórii spred desaťročí do obce Tiszaug. Tu vyplávajú na povrch šokujúce udalosti zo začiatku 20. storočia, ktoré naháňajú zimomriavky – zúfalí ľudia v ťažkej dobe hľadali zúfalé riešenia na ukončenie svojich problémov. Dozvedá sa tu aj prekvapujúce informácie o jej vlastnej rodine, ktoré jej pomáhajú poskladať mozaiku jej nevyriešených otázok.

Táto časť knihy je písaná veľmi zaujímavo, odlišuje sa od zvyšku knihy, autorka čerpá z faktov z histórie, ktoré sú zamlčované. V kontexte celej knihy tieto kapitoly pôsobia zaujímavo a originálne, no zároveň trochu akoby boli „umelo vsunuté“. Každý čitateľ by iste ocenil, že tak zaujímavá téma by si vyžadovala viac strán, možno i námet samostatnej knihy.

Oddychové čítanie

Kniha Výnimočná ponúka čitateľovi  príjemné pohodové oddychové čítanie. Príbeh s témami z reálneho života, s postavami vykreslenými reálne, aj s  ich radosťami a starosťami. Dej knihy je pútavý. Jednotlivé kapitoly, ktoré ponúkajú state zo života hlavnej hrdinky sú z rôznych časových období. To v čitateľovi vyvoláva chuť po bádaní a spájaní si súvislostí. Gillerová ponúka svoj príbeh po častiach, od prítomnosti odbieha do minulosti, a naopak. Z minulosti odbieha do prítomnosti, v čitateľovi tak príbeh spája do mozaiky, ktorú si však spájať musí sám.

Napriek tomu, že kniha Výnimočná  je skôr oddychovým čítaním. Gillerová naráža na pomerne náročné témy, akými sú workoholizmus, duševná choroba, smrť rodičov, rakovina. Nútia čitateľa zamyslieť sa nad nimi aj mimo času pri tejto knihe. Kniha neponúka vzrušujúce čítanie, no ani neurazí. Je príjemným čítaním príbehu rodiny a jej tajomstiev, ako i tajomstiev ľudí pred začiatkom 20.storočia, o ktorých sa už vtedy len šepkalo a dodnes ostali nahlas úplne nevyslovené.

Informácie o knihe Výnimočná:

• Autor: Katarína Gillerová
  • Počet strán: 352