Midnight Sky 2020 film netflix

Recenzia: sci-fi z Netflixu Polnočné nebo a Clooney v hlavných úlohách

Polnočné nebo (The Midnight Sky, 2020) je neobvyklý sci-fi film s prvkami drámy a katastrofického žánru. Zaujímavý obsadením, aj počtom…

Polnočné nebo (The Midnight Sky, 2020) je neobvyklý sci-fi film s prvkami drámy a katastrofického žánru. Zaujímavý obsadením, aj počtom hercov, ktorí v ňom napriek totálnej deštrukcii zeme, zohrávajú svoje úlohy. George Clooney sa v ňom netradične neobjavuje len v hlavnej úlohe, ale je aj režisérom filmu. Nakrútený podľa knihy Lily Brooks-Daltonovej je príbehom ťažko chorého vedca, ktorý prežíva na arktickej základni ako jej posledný obyvateľ. Všetci ostatní odišli do úkrytov pod zemou.

Vie, že nemá veľa času, preto prežíva sám, s pokusom nájsť si ešte posledný zmysel života. Nachádza ho, keď zistí, že poslednou aktívnou vesmírnou misiou je tá, ktorá sa vracia z obývateľného mesiaca planéty Jupiter. Čaká na prvú možnosť spojenia a len čo bude vesmírna misia v dosahu, snaží sa ju kontaktovať. Jeho posolstvom má byť varovanie pred návratom na Zem, ako planéty bez vidiny na zachovanie života.

Zaujímavý príbeh s minimálnym počtom hercov

Na vytvorenie celého filmu postačilo len niekoľko hercov, na čele s Georgom Clooneym. V staršej verzii s bohatou bradou jeho postava pôsobí skúsene, odhodlane, no rovnako tak choro. Bojuje s chorobou a pri živote ho drží už len nejaký čas prenosná transfúzna technológia 40. rokov 21. storočia. Mimo neho sú hlavnými postavami členovia posádky lode, ktorá sa len veľmi pomaly približuje k Zemi. No je tu aj záhadné malé dievča (Caoilinn Springall), ktorému sa podarilo ukryť pri evakuácií ubytovaných ľudí a objaví sa ako neplánované prekvapenie pri vedcovi, ktorý neplánovane nezostáva sám.

Film Polnočné nebo je neobvyklý, keďže v kontexte celej atmosféry a vymieraní ľudí na bližšie nešpecifikovanú pohromu (divák si pod ňou naozaj môže predstaviť čokoľvek a svojim spôsobom je to tak originálne), je len jedna scéna s väčším počtom komparzistov pri evakuácií. Všetko ostatné je zložené len z ústrednej dvojice v Arktíde a piatich členov vesmírnej lode na ceste na Zem. Drobnými úlohami sú v retrospektíve spomienky na mladosť vedca a jeho životnej lásky. V príbehu divák môže vidieť určité detaily, ktoré mu budú jasnejšie až v závere. Najmä na správaní dievčaťa, jeho výrečnosti a podiele pomoci pri prežití samotného vedca.

Polnočné nebo je neobvyklé, nie svetaborné a predsa originálne

Minimálne herecké obsadenie stále nie je rekordné. Dej je tichý, avšak k situácii adekvátny. Zem zomiera a poslednou misiou vedca je varovať posádku, aby sa na Zem nevracala. Posledný rozhovor vo filme prináša zásadné rozuzlenie a neobvykle pôsobí aj posledná tichá scéna. Je ťažké a nemožné predstaviť si, ako by bol vnímaný zánik Zeme, ľudstva a opustenie všetkého a všetkých. Film núti zamyslieť sa. Pôsobiť môže ticho až nudne. Najmä u náročného diváka, ktorý si pri sci-fi žánri predstavuje náročnejšie scény a mnoho akcie. Pri podmienkach a pri hrozbe, ktorá nastáva, je však príbeh a jeho obsah vystavaný naozaj adekvátne.

Polnočné nebo si vyžaduje si úplné pochopenie deja pochopenie mnohých detailov a atmosféry. Je však zaujímavým spestrením ponuky Netflixu s českým dabingom a teda ako film sprístupnený širšiemu publiku. Poteší najmä nadšenca sci-fi snímkov.  Vesmírne scény nepatria medzi najlepšie, no prihliadajú na mnohé detaily, ktoré potešia. Film ako jeden z mála vyzdvihuje prácu 3D tlačiarní na miestach, kde je nemožné dodávať náhradné diely a tým ukazuje, aký mimoriadny význam reálne táto technológia bude mať aj vo vesmíre a v budúcnosti.

obrázok: NETFLIX