Slovensko predstavilo logo, ktorým sa chce prezentovať vo svete aj pri príležitosti predsedníctva EÚ Slovenskom. Verejnosť šokovala cena 80 000 EUR a hoci nikto o jeho príprave netušil, dopočuli sme sa, že schváleniu návrhu predchádzala bohatá diskusia s verejnosťou. Sme verejnosť, venujeme sa grafike, sledujeme trendy a predsa sme jedni z mnohých, ktorí sa čudujú, kde prebiehala diskusia, v akej miere a kde sme sa mohli vyjadriť, že toto logo je „otrasné“.
7 ročný vývoj a cena 80 000 EUR
Ministerstvo zahraničných vecí, ktoré priznalo, že vývoj trval 7 rokov, odhalilo aj cenu pohybujúcu sa okolo 80 000 EUR. Ako je notoricky známe, štátne zákazky sa pohybujú v šialených cenách často. Za grafický návrh tohto typu a jednotlivé sekvencie si však aj to najlepšie grafické štúdio na Slovensku nevypýta viac ako pár tisíc. Pochopiteľne, Slováci sú na sociálnych sieťach a na odborných fórach opäť rozčarovaní rovnako ako zo stránok lesníckeho portálu, či z najodpornejšieho najdrahšieho webu v celej Európe bez konkurencie na adrese SNG.SK, za ktorý sa nám smejú od Portugalska po Japonsko. Nie, nedošlo k náprave ani po rokoch. Stránky v hodnote maximálne 50 EUR, ktoré nakoniec stáli 25 000 EUR, urazili prácu skutočných autorov stránok.
Keď už je tu
Keďže už ťažko niečo verejnosť zmení, aj napriek veľkému nesúhlasu a odporu, môžeme zhodnotiť, že má zaujímavé prvky. Samozrejme, má hipsterské prvky, čo vytáča najmä tých, komu hipsterčina už lezie krkom, no v prvom rade v prípade videoverzie upozorňuje na to zásadné, čo môže Slovensko svetu ponúknuť. Prezentuje svetu to, čo sa so Slovenskom spája, no mimo našu krajinu si možno dané symboly ľudia nespájajú so Slovenskom. Situáciu a predraženú sumu tiež nezmeníme. Celkom najhoršie logo nie je, irituje možno suma, ktorá by mohla pomôcť všelikomu, no aj reprezentácia, symboly a logá majú mimoriadne veľkú dôležitosť.
Škoda len, že spojenie GOOD IDEA ako Dobrý nápad sa spája aj s inými mestami vo svete. V spojitosti s Parížom existuje kniha Paris is Always a Good Idea a Londýn sa tiež so spojením GOOD IDEA skloňuje najmä v súvislosti so študentskými projektami podobnými na Trade & Tourism. Chce to teda vyzdvihnúť práve to „SLOVAKIA“, používať, ukazovať a predať sa zahraničiu.
Príležitosť pre nás
Logo a prezentácia, ktoré má Slovensko charakterizovať a predstavovať zahraničiu je fajn nápad. Najmä teraz, keď sa robí aj kvôli predsedníctvu v EÚ toho viac. Akákoľvek propagácia Slovenska práve teraz je pre nás príležitosť, akú sme na Slovensku nemali. Svoj podiel pozitívnej propagácie robí Peter Sagan, olympijskí športovci, no vždy vyhradení na športovú oblasť. Slovensko sem tam preslávi aj niečo iné. Predsedníctvo však upúta pozornosť médií smerom k nám. Na Slovensko dorazí množstvo novinárov. Stúpne záujem o Slovensko, spoznanie Slovenska. Novinári prichádzajúci sem nezostanú len sledovať politické dianie, ale sami vzhľadom na dopyt u seba doma budú hľadať zaujímavé miesta u nás a plniť svoj pracovný čas. Cestovný ruch u nás stále na niečo čaká a je pravdepodobné, že to je práve toto. Príchod príležitostí a záujmu, prílev kapitálu zo zahraničia a príchod záujmu zahraničných turistov. Slovensko sme stále nedokázali odprezentovať, pričom má výnimočné a nádherné miesta. Počujeme o národnej hrdosti, no Slovák v skutočnosti nevie na čo má byť hrdý. Uviaže sa na svoje rodisko, alebo na obranu všetkého slovenského, len nie cudzieho nepôvodného. Pritom len vzdušnou čiarou medzi dvoma akýmikoľvek mestami pretneme desiatky zaujímavých miest.
Vláda dodala logo, teraz je to na nás. Obyčajný človek dokáže za oveľa menej robiť zázraky. Partie priateľov vedia založiť podnik, hotel, penzión, zreštaurovať starý bunker, vyčistiť park, vytvoriť lavičky, vymyslieť atrakciu, opraviť starú zrúcaninu a obnoviť lesné či turistické chodníky. Obyčajní Slováci vedia robiť zázraky. Ak o nejakom takom práve teraz viete, dajte nám o tom vedieť. Radi ho podporíme a predstavíme ostatným.