ZN.SK
Facebook podvodníci a súťaže

Facebook „súťaže“ sľubujú iPhone? 100x nie podvodníkom!

Trik je jednoduchý. Falošné nafingované stránky plné súťaží o lákavé kúsky telefónov žiadajú, aby ste zdieľali príspevok a lajkovali, lebo môžete vyhrať telefón, ktorý priťahuje veľkú pozornosť.

Akýsi druh naivity, či len neschopnosť overovať? Tisíce Slovákov ustavične dokážu naletieť na lacný trik podvodníkov, ktorí môžu byť pokojne 15 ročným dieťaťom v tichosti zarábajúcim na viralite s nulovými nákladmi a vôbe cnie zásobami cien. Trik je jednoduchý. Falošné nafingované stránky plné súťaží o lákavé kúsky telefónov žiadajú, aby ste zdieľali príspevok a lajkovali, lebo môžete vyhrať telefón, ktorý priťahuje veľkú pozornosť. Takýchto stránok na Facebooku nájdeme naozaj mnoho.  Azda jeden príklad za všetky, ktoré naozaj naďalej fungujú a propagujú falošné fingované súťaže ako reálny spôsob, nech je stránka https://www.facebook.com/Sutazteavyhravajte/.

Facebook podvodníci a súťaže

Facebook takéto súťaže nepovoľuje

Tieto stránky sú typickým príkladom zhovadilosti a amaterizmu. Titulná fotografia je ukradnutá z portálu, ktorý má koncovku .ME, ale to administrátorovi nevadí. Stránky prezentujú rôzne fotografie mobilov, samozrejme najlákavejších kúskov. Ako stádo oviec následne ľudia na internete neoverujú, že rovnaké fotografie sa už na stránke objavili a že rovnaké fotografie používajú aj iné podobne podvodné stránky. Nikdy nič takéto nebude reálne fungovať, no ľuďom to akosi nevadí. Bez nejakých pravidiel a vysvetlenia je sľúbený mobil za zdieľanie. Tu nastáva ďalší problém. O hodnote virality si ešte niečo napíšeme. Facebook pritom vôbec nepovoľuje podobné súťaže, ktoré nabádajú na ovplyvňovanie virality a teda miery klikov a zdieľaní a dokonca sľubujú za to odmenu.

Podvodníci kradnú fotografie

Podvodníci beztrestne nalákajú ľudí na kradnuté fotografie z internetu. Príklad v článku uvádza jedinú fotografiu v príspevku, ktorý hovorí, že tento mobil môžete vyhrať za zdieľanie. Skutočnosť je taká, že autor tohto príspevku nemusí mať ani mobil pre seba a pokojne nemusí mať ani len občiansky preukaz. V rukách nemá žiaden iPhone, čo dokazuje fakt, že mu stačilo fotografiu stiahnuť na blogu, kde o mobile píše jeho šťastný nový majiteľ.

Podvodná súťaž na Facebooku

Zahraničný blog obsahuje všetky fotografie z rozbaľovania a nie len tú jedinú, ktorú zneužil špekulant stojaci za podvodnou súťažou. Irelevantné je uvedenie, že ceny pochádzajú z akéhosi obchodu Pandawill.com, keďže takto uviesť zdroj môže v podstate ktokoľvek a kohokoľvek.

Vyrobiť podvodnú súťaž nie je ťažké

Pôvodný zdroj fotografie je totiž na tomto blogu. http://www.bloggerbux.com/2014/12/Christmas-Gift-iPhone6-Plus-64GB.html Pre pochopenie, čo obnáša výroba takéhoto podvodu si predstavme trochu matematiky. Prihlásenie a výroba stránky na Facebooku je vecou pár minút. Vytvorenie stránky, ktorá sľubuje súťaže chce premyslieť stratégiu, pokradnúť fotografie z internetu a vymyslieť text, ktorý ľudí prinúti zdieľať. Poslanie pozvánky blízkym priateľom je základ. Niekde v prvopočiatku každej stránky sa nachádza niekto blízky k autorovi tejto myšlienky. Ideálny štart je, ak začne so svojou súťažou spamovať rôzne portály a cudzie stránky. A najideálnejší je prípad, kedy tieto stránky už v minulosti nazbierali iné lajky na inej stránke a prezentujú „súťaž“ priamo tam. Sú aj stránky, ktoré sa dohodnú a výmenou za priestor venujú priestor inde a prezentujú tak podvodné súťaže aj také miesta, ktoré nie sú priamo prevádzkovateľmi podvodnej súťaže. Následne rastie popularita, lajky, zdieľania a záujem ľudí o vás. Ako zázrakom máte odrazu úspešné stránky prekonávajúce rýchlosťou ostatné.

Vaše „lajky“ nie sú bezcenné, pozor!

Viralita je spôsobená záujmom o nejaký príspevok, či obsah na sociálnej sieti. Akonáhle je niečo dobré a má prirodzené lajky bez platenia, má výborné preddispozície na rast virality. Voči niečomu takému sa aj systém správa inak a keďže to priláka ľudí, systém to tlačí viac do popredia, pretože to „má význam“. Dnes si ľudia neuvedomujú hodnotu ich zdieľania, čo všetko ovplyvňuje, aké procesy sa aktivujú a čo to všetko následne znamená v celej šialenej spleti algoritmov. Ak niečo lajkujete vo veľkom, zvyšujete tomu úspech a hodnotu. Sú tak veľmi časté prípady, kedy falošný príspevok vytvorí viralitu oslovujúcu 10 000 ľudí a algoritmy príspevok vyhodnocujú ako úspešný, stránky tiež a následne čokoľvek na stránke jej administrátor vydá, môže za to žiadať nemalú sumu. To je však o inom. Špekulantov je veľa a všetko robia pre peniaze.

Na našom staršom magazíne sme venovali mnoho času osvete ohľadom fungovania podvodníkov na Facebooku. Záujem o články poukazujúce na podvodníkov mali skôr znalejší a silnejší protivníci, autori týchto ťahov voči ľuďom. Potom to boli aj ľudia, ktorí nám otvorene popierali, že by boli hlupáci, keď to zdieľajú, lebo veria „že raz to vyjde“. Nie, žiaľ nevyjde. Z takýchto stránok nevyjde nič.

Mohlo by zaujímať tiež:

Tomáš

Tomáš
Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.



Inzercia

Najčítanejšie

Inzercia

Online kníhkupectvo BUX.sk

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu