ZN.SK
Pneumatika

Energetická trieda pneumatík: vlastnosti a význam pri výbere

Existuje rozdelenie pneumatík podľa typu disku auta, inak laicky povedané, nie každá pneumatika sedí na každé auto. Odborný názov pre tento jav je energetická trieda pneumatík.

Autá sú modré, červené, biele, atď. Značky áut sú taktiež rôzne. A pneumatiky sú rôzne rovnako tak, hoci z laického pohľadu sa to nezdá a možno im neprikladáme až taký význam. Existuje rozdelenie pneumatík podľa typu disku auta, inak laicky povedané, nie každá pneumatika sedí na každé auto. Odborný názov pre tento jav je energetická trieda pneumatík.

Pneumatika

Energetický štítok nájdete na každom domácom elektrospotrebiči, kde sa stručne a jasne opisuje trieda úspornosti. Ešte stále je do viac menej novinkou  na Slovensku  energetický štítok na pneumatikách, ktorý je povinný od 1. novembra 2012. Novinka uľahčila používanie pneumatík. Štítok obsahuje informácie o spotrebe paliva, hlučnosti alebo tiež priľnavosti na mokrej vozovke. Celkovo teda obsahuje vlastnosti pneumatiky za optimálnych podmienok.

Povinnosť uvádzania energetickej triedy a teda týchto štítkov zaviedol Európsky parlament a to z dôvodu zníženia energetickej náročnosti, zníženia produkovaného hluku a samozrejme pre jednoduchšie porovnanie pneumatík.

Podľa parametrov určíme, ako si vybrať správnu pneumatiku

štítok energetická úspora pneumatíkInformácia o spotrebe paliva na štítku určuje, či je pneumatika úsporná. Je to takzvaný ekologický parameter, Efektivita je vyjadrená v stupňoch od A po G. Kategória A je najúspornejšia, a kategória G je naopak, najmenej úsporná. Rozdiel medzi kategóriami A až G môže znamenať zníženie spotreby paliva až o 7,5 percent. No zároveň je vidieť, ako veľmi sú lacné tie menej úsporné pneumatiky, ktoré v konečnom dôsledku môžu znamenať menšiu úsporu paliva.

Priľnavosť na mokrom povrchu sa považuje za takzvaný bezpečnostný parameter. Pri zimných pneumatikách hovoríme o priľnavosti na zľadovatenú plochu alebo súvislú vrstvu snehu. Ten parameter je z nich najdôležitejší, pretože zlepšená priľnavosť znižuje brzdnú dráhu na mokrej vozovke a pokrývke snehu. Podobne ako pri parametri predtým, kategória A znázorňuje najlepšiu možnosť a naopak, kategória G je najhorší možný variant.

Vonkajšia hlučnosť predstavuje parameter komfortu. Vyjadruje, koľko vonkajšieho hluku vytvára pneumatika. Hlučnosť je vyjadrená v decibeloch, a to jednou, dvomi alebo tromi zvukovými vlnami. Jedna zvuková vlna vyjadruje najtichší výkon.

Inzercia: na obchod s pneumatikami

Pneumatiky musia prejsť testovacími jazdami

Všetky parametre sú označené piktogramami, ktoré znázorňujú, ktorý údaj čo vyjadruje. Je nutné spomenúť, že všetky pneumatiky bez rozdielu na kvalitu alebo cenu, prešli kontrolou a testovacími jazdami.

Letné pneumatiky sa testujú pri teplotách 5° až 35° Celzia, naopak zimné pneumatiky sa testujú medzi teplotami 2° až mínus 20° Celzia. Samozrejme, aj v tomto existujú výnimky. Rozhodujúcim údajom pri týchto štítkoch je parameter bezpečnosti. Ten aj zaváži pri kúpe pneumatiky, dokonca odborníci odporúčajú rozhodovanie pri kúpe vďaka tomuto parametru.

 

Mohlo by zaujímať tiež:

Patrícia

Patrícia: Rada cestujem a spoznávam svet i našu krajinu. Rada spievam a tancujem. V súčasnosti študujem.



Inzercia

Inzercia

Online kníhkupectvo BUX.sk

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu