45% cyklistov sa v meste a v uliciach nevie správať - ZN.SK

45% cyklistov sa v meste a v uliciach nevie správať

Cyklistika je výborný spôsob ako prekonávať za minimálne náklady pomerne veľké vzdialenosti v mestách a na dedinách. Ušetriť čas dokáže hlavne v mestách so zhustenou premávkou. Je príjemné keď domov prekvapivo prídete skôr, než obyčajne a ešte robíte niečo pre svoje zdravie. Jedna vec je zadovážiť si bicykel a vyraziť do mesta, druhá je vôbec poznať predpisy a to, čo sa od cyklistov očakáva. Práve vďaka niektorým “cyklistom” sú známe rôzne príhody aj nehody. Absurdná predstava, že cyklistiky sa pravidlá netýkajú absurdnou akosi stále zostáva, hoci by nemala.

Cyklistika a značenie

Výskum priamo v teréne a čísla

Od 29. Marca do 26. Apríla sa konal náš vlastný redakčný prieskum na uliciach Trnavské mýto až Mickiewiczova. V celkovo v 13 meraných dňoch po hodine medzi 16:30 až 17:30 sa našlo 102 cyklistov idúcich smerom od centra k Trnavskému mýtu a 92 opačným smerom.

Z celkového počtu 194 postrehnutých cyklistov bolo presne 87 tých, ktorí napriek tomu, že je na ceste vytvorený pruh pre cyklistov, švihali si to po chodníku medzi chodcami. Je pravdou, že chodcov na ulici Krížna naozaj nie je veľa a dokážu stále uskočiť buď na kraj cesty lemovanej parkujúcimi autami, alebo inde na chodník. Užší je chodník pri nemocnici infekčných a cudzokrajných chorôb v smere pred Metropolom, kde blízko nedávno mladý východniar zdemoloval strechou drahého auta schody a stĺpiky. Chodník, ktorý zužujú aj stĺpy trolejbusového vedenia bol tiež opakovane miestom výskytu cyklistov. Dokonca aj takých, ktorí rýchlosťou predbiehali auto na ceste. Námetom a štartérom pre tento článok bola zrážka a zranenie, kedy do mňa zhruba 40 ročný cyklista v nešportovom oblečení vrazil práve na chodníku oproti obchodnému domu AVION drsným spôsobom a arogantnejším spôsobom utiekol. Prekvapiví sú cyklisti, ktorí hromžia, alebo zvonia, keď po chodníku idú dvaja ľudia vedľa seba. Hoci by ste najradšej niekomu takému dali po hube, zväčša to pre jeho rýchlosť nestihnete.

81 percent cyklistov nechápe zmysel priechodu pre chodcov

Prechod pre chodcov má v slove „chodcov“ a „chôdzu“. Ešte aj chodník je odvodený od slova „chodec“, alebo „chôdza“. Ak stojíte v aute pred prechodom, očakávate chodcov a nie z ničoho nič obrat cyklistu z cesty na prechod. Vodiči vedia o tomto hovoriť vlastné príhody. Je nemysliteľné, aby sa každý jeden vodič pri šoférovaní obával, či mu nejaký cyklista rýchlejšie nevojde na priechod pre chodcov a on bude musieť brzdiť, či len počítať s prítomnosťou dvoch dlhých kolies, ktoré zaberajú väčšiu plochu, ako pár nôh klasického chodcu. Cyklisti veľa nervov zožerú vodičom na nepriehľadnom prechode pri koľajach na Ivánskej ceste z Vrakunskej cesty na mieste o ktorom sme už písali. Tam sa často krát objaví cyklista suverén a samovrah tak rýchlo, že nebyť celkového spomalenia dopravy, dôjde k nešťastiu. Z postrehnutých 44 prípadov prechodu cyklistu cez priechod z chodníka bolo len 8 takých (6 zväčša starších žien), ktorí zosadli a čakali. Drvivá väčšina aj pri červenom panáčikovi čakala posadená na sedadle, opretá o stĺp, alebo si to rovno strihla bez ohľadu na farbu.

Cyklista nemá čo hľadať na prechode pre chodcov, kým nemá vyznačenú časť naozaj pre cyklistov. Také miesta sa nachádzajú napríklad vo Vrakuni, v Ružinove, v popisovanej a sledovanej zóne na Krížnej pri Námestí Odborárov súbežne z Májovej ulice hneď oproti Tesco Express. Na mnohých iných priechodoch ale nájdete cyklistov, ktorý to skrútia rovno z cesty, vybehnú na priechod na bicykli a mnoho je takých napríklad pri novom zimnom štadióne, ale v skutočnosti kdekoľvek. Cyklista na priechode neraz musí brzdiť, balancovať s kolesom, keďže oproti idú ľudia a tí neraz menia smer. Koľkí chodci sa práve na prechode zrazili s cyklistami. Skúsenosť s tým má viac ľudí, ako by sme čakali. Všetky priechody tiež vôbec nie sú vybavené nájazdmi. S bicyklom sa tak dá pekne natĺcť držka, alebo ohroziť okolo prechádzajúcich chodcov. Napríklad tak, ako keď prototyp hipstera zletel 22. apríla z bicykla na dohľad od zastávky Maximiliána Hella len preto, že letel cez priechod na bicykli a ešte na najtuhšom prevode prehadzovačky na pomerne vysoký obrubník nevyskočil a ešte kolesom vo vzduchu trafil dôchodcu do nohavíc.

O ďalších pravidlách radšej pomlčme

Súčasťou prieskumu malo byť pôvodne aj sledovanie správania a ukazovania odbočení rukou. Vlastný presun však nedovoľoval sledovať nič také. Ako obnovený cyklista si však všímam dianie na cestách a zhruba každý štvrtý cyklista okrem pozretia za seba aj naznačí vodičom, či komukoľvek za sebou, že bude odbočovať. Keď strhne riadidlá cez dva pruhy do vedľajšej ulice a skríži bez akéhokoľvek znamenia cestu dvom autám, len na seba priláka takýmto správaním viac ako zdravotný problém.

Neuveriteľné kúzlo, ktoré nie každý cyklista pozná

Kľučkovať na bicykli po chodníku medzi ľuďmi a vletieť na priechod pre chodcov bez záujmu o okolie je pomerne ľahké, aj keď ohrozuje cyklista mimo iných hlavne seba. Pritom stačí jeden obyčajný trik a celé toto správanie nie je až takou pohromou. Vedeli ste, že cyklista sa okamžite po zosadnutí z bicykla a pedálov stáva chodcom tlačiacim bicykel? Ako chodec tak môže využiť priechod a nenaštve vodičov, okolo idúcich chodcov a ani tých oproti.

 

Ohodnoť tento článok
Avatar
Pod autorom ZN.SK vychádzajú články externých redaktorov a články viacerých autorov súčasne. Neraz vám tak prinášame rozsiahlu tému, alebo článok neobvyklý voči ostatnej našej tvorbe.
Viac:
Tučniaky cisárske
Ako chodiť po ľade? Skúste to ako tučniaky a nespadnete

kukurica a jogurtový dip
Recept: grilované kukuričné klasy s jogurtovým dipom

ľadové nápoje a ľadové kocky
Pohár plný osvieženia: vytvorte si ľadové kocky do limonády, smoothie či kávy

Zavrieť