Pred sto rokmi možno nikto ani netušil, že naše ulice budú križovať nie vozy a povozy, ale vozidlá a bude ich toľko, že pre nich budeme musieť stavať samostatné budovy, upraviť im náš život a oni ho tak výrazne upravia, alebo presnejšie ovplyvnia nám. Každé vozidlo však potrebuje svoju vlastnú evidenciu, tak ako dom na ulici a na katastrálnej mape, aj vozidlo musí byť identifikovateľné. Možno pre hodnotu, akú má, účel a funkcie, aké ponúka, ale aj pre záujem o ne. Je jedno či ide o záujem poisťovní, polície, úradov, samotných majiteľov, či zlodejov. EVČ majú svoj zmysel a tu je niekoľko zaujímavostí o nich.
1. Na Slovensku sme mali štyri formáty
Celkom najstarší, ktorý pozorujeme len na starých fotografiách na prvých vozidlách, ktoré križovali naše cesty ako slovenské vozidlá, nie som formát dvoj písmen a štyroch číslic oddelených od seba pomĺčkou. Druhý formát u nás fungoval pár desaťročí a jednotlivé okresy pomenúval troma písmenami. Tento formát malo celé Československo. V čase popularity seriálu Knight Rider mali úspech vtedy ešte ŠPZ z českého okresu Karviná, ktoré zneli KIT 22-33. Kitov vtedy behalo aj po slovenských cestách dosť. V Bratislave sme mali BAA 22-33, v Senici SEC 22-33 a mnoho iných. Po osamostatnení Slovenska sa postupne začali zavádzať nové formáty v tvare napríklad BA 111AA. Po nich nasledoval novší formát, ktorý už niesol modrý pruh s označením Európskej únie. Modrý pruh však majú napríklad aj Turci, hoci nepatria do Európskej únie. Chýba im len hviezdový kruh.
2. Bratislava – Humno je už minulosťou
Označenie BH 22-33, ktoré niesli vozidlá z okolia Bratislavy, napríklad zo Senca a Pezinka, sa hovorovo nazývali aj ako Bratislava – Humno. Dnes majú tieto mestá štatút okresného mesta. Jediné mesto, ktoré si evidenciu vozidiel vedie samostatne od mesta a samostatne pre okolie, je Košice. KE pre mesto a KS pre Košice – Okolie. Lenže aj tu vzniklo takmer celoslovensky rozšírené označenie Košický Sedlák. Nič v zlom.
3. Nie ŠPZ ale EVČ
Poznávacie značky na autách nie sú ŠPZ, ako to mnohí voláme a aj dnes žiaľ mnohí EVČ volajú ako ŠPZ. Ide o evidenčné číslo vozidla, ktoré je umiestnené na TEČ, čiže na tabuľke s evidenčným číslom.
4. Poznáte rozmery EVČ a vlastnosti?
Evidenčné poznávacie značky, presnejšie tabuľky evidenčného čísla sa vyrábajú v rozmeroch 520 mm x 110 mm a tiež pre terénne vozidlá a ďalšie vozidlá s priestorom na obdĺžnikový tvar značky v rozmeroch 340 mm x 200 mm.
5. Ceny vydania značiek
Cena vydania novej poznávacej značky a teda tabuľky s číslom je 16,50 EUR za jeden kus. Cena platí aj v prípade, že značku stratíte, alebo vám ukradnú. Cena platí aj za prívesy, obytné vozy, nosiče bicyklov, nosiče člnov a podobne. Vlastná EVČ, ktorá začína na skratku okresu a na výber máte 5 znakov, stojí jedna 165,5 EUR. Potrebujete však dve a preto počítajte so sumou 330 EUR. Povinnosť je dodržať počet 5 znakov.
6. V Amerike vám značka zostáva, na Slovensku len ak oči pre plač
Kým v USA získavate značku a zostáva vám celý život, môžete ju sťahovať na iné vozidlá a nestrácate tak jedinečný názov, na Slovensku je EVČ viazaná na auto a jej presun na iné nie je možný. Áno, môže vás aj šľak trafiť, no s nikým nepohnete, keď ste si kúpili krásnu EVČ a o pol roka vám niekto na totálku zošrotoval auto. EVČ prepadá, pretože auto je nepojazdné. Obstarali ste si EVČ s dátumom narodenia a máte ju naozaj radi? Auto je už staré, plánujete jeho predaj a obstaranie si nového auta? Aj v tomto prípade sa rozlúčte so svojou drahou a obľúbenou EVČ.
7. Nevŕtajte a neničte
EVČ upevnenú na vozidle veľmi neupravujte. Jej prevŕtavanie môže byť brané ako poškodenie, najmä ak by bola narušená viditeľnosť. V Maďarsku je pokutované a neprijateľné používať plastové upevňovacie pásky, ktoré sú u nás tak obľúbené. Preto pozor, keď vyrazíte za nákupmi, či na kúpaliská. Poškodená EVČ je problém. Poškodia sa často pri nehodách, alebo cúvaní, či hraní sa neprajných susedov s vašou značkou. Poohýbaná EVČ s neviditeľnými všetkými znakmi sa berie ako neúplná EVČ.