TOP 7 faktov, ktoré ste možno nevedeli o poznávacích značkách

Corvette športové auto

Pred sto rokmi možno nikto ani netušil, že naše ulice budú križovať nie vozy a povozy, ale vozidlá a bude ich toľko, že pre nich budeme musieť stavať samostatné budovy, upraviť im náš život a oni ho tak výrazne upravia, alebo presnejšie ovplyvnia nám. Každé vozidlo však potrebuje svoju vlastnú evidenciu, tak ako dom na ulici a na katastrálnej mape, aj vozidlo musí byť identifikovateľné. Možno pre hodnotu, akú má, účel a funkcie, aké ponúka, ale aj pre záujem o ne. Je jedno či ide o záujem poisťovní, polície, úradov, samotných majiteľov, či zlodejov. EVČ majú svoj zmysel a tu je niekoľko zaujímavostí o nich.

Corvette športové auto

1. Na Slovensku sme mali štyri formáty
Celkom najstarší, ktorý pozorujeme len na starých fotografiách na prvých vozidlách, ktoré križovali naše cesty ako slovenské vozidlá, nie som formát dvoj písmen a štyroch číslic oddelených od seba pomĺčkou. Druhý formát u nás fungoval pár desaťročí a jednotlivé okresy pomenúval troma písmenami. Tento formát malo celé Československo. V čase popularity seriálu Knight Rider mali úspech vtedy ešte ŠPZ z českého okresu Karviná, ktoré zneli KIT 22-33. Kitov vtedy behalo aj po slovenských cestách dosť. V Bratislave sme mali BAA 22-33, v Senici SEC 22-33 a mnoho iných. Po osamostatnení Slovenska sa postupne začali zavádzať nové formáty v tvare napríklad BA 111AA. Po nich nasledoval novší formát, ktorý už niesol modrý pruh s označením Európskej únie. Modrý pruh však majú napríklad aj Turci, hoci nepatria do Európskej únie. Chýba im len hviezdový kruh.

2. Bratislava – Humno je už minulosťou
Označenie BH 22-33, ktoré niesli vozidlá z okolia Bratislavy, napríklad zo Senca a Pezinka, sa hovorovo nazývali aj ako Bratislava – Humno. Dnes majú tieto mestá štatút okresného mesta. Jediné mesto, ktoré si evidenciu vozidiel vedie samostatne od mesta a samostatne pre okolie, je Košice. KE pre mesto a KS pre Košice – Okolie. Lenže aj tu vzniklo takmer celoslovensky rozšírené označenie Košický Sedlák. Nič v zlom.

3. Nie ŠPZ ale EVČ
Poznávacie značky na autách nie sú ŠPZ, ako to mnohí voláme a aj dnes žiaľ mnohí EVČ volajú ako ŠPZ. Ide o evidenčné číslo vozidla, ktoré je umiestnené na TEČ, čiže na tabuľke s evidenčným číslom.

4. Poznáte rozmery EVČ a vlastnosti?
Evidenčné poznávacie značky, presnejšie tabuľky evidenčného čísla sa vyrábajú v rozmeroch 520 mm x 110 mm a tiež pre terénne vozidlá a ďalšie vozidlá s priestorom na obdĺžnikový tvar značky v rozmeroch 340 mm x 200 mm.

5. Ceny vydania značiek
Cena vydania novej poznávacej značky a teda tabuľky s číslom je 16,50 EUR za jeden kus. Cena platí aj v prípade, že značku stratíte, alebo vám ukradnú. Cena platí aj za prívesy, obytné vozy, nosiče bicyklov, nosiče člnov a podobne. Vlastná EVČ, ktorá začína na skratku okresu a na výber máte 5 znakov, stojí jedna 165,5 EUR. Potrebujete však dve a preto počítajte so sumou 330 EUR. Povinnosť je dodržať počet 5 znakov.

6. V Amerike vám značka zostáva, na Slovensku len ak oči pre plač
Kým v USA získavate značku a zostáva vám celý život, môžete ju sťahovať na iné vozidlá a nestrácate tak jedinečný názov, na Slovensku je EVČ viazaná na auto a jej presun na iné nie je možný. Áno, môže vás aj šľak trafiť, no s nikým nepohnete, keď ste si kúpili krásnu EVČ a o pol roka vám niekto na totálku zošrotoval auto. EVČ prepadá, pretože auto je nepojazdné. Obstarali ste si EVČ s dátumom narodenia a máte ju naozaj radi? Auto je už staré, plánujete jeho predaj a obstaranie si nového auta? Aj v tomto prípade sa rozlúčte so svojou drahou a obľúbenou EVČ.

7. Nevŕtajte a neničte
EVČ upevnenú na vozidle veľmi neupravujte. Jej prevŕtavanie môže byť brané ako poškodenie, najmä ak by bola narušená viditeľnosť. V Maďarsku je pokutované a neprijateľné používať plastové upevňovacie pásky, ktoré sú u nás tak obľúbené. Preto pozor, keď vyrazíte za nákupmi, či na kúpaliská. Poškodená EVČ je problém. Poškodia sa často pri nehodách, alebo cúvaní, či hraní sa neprajných susedov s vašou značkou. Poohýbaná EVČ s neviditeľnými všetkými znakmi sa berie ako neúplná EVČ.

Mohlo by zaujímať tiež:
Tomáš Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.