ZN.SK
Tacos, mexický štýl

Taco Bell – americký fast food s mexickou príchuťou

Počiatky reťazca Taco Bell siahajú do San Bernardina v Kalifornii v USA, kedy v roku 1946 Glen Bell otvoril svoju prvú prevádzku na predaj párkov v rožku…

Počiatky reťazca Taco Bell siahajú do San Bernardina v Kalifornii v USA, kedy v roku 1946 Glen Bell otvoril svoju prvú prevádzku na predaj párkov v rožku (hot-dog), ktorú ale o niekoľko mesiacov predal a za zarobené peniaze si prenajal iné miesto, ktoré nazval Bell Drive In. V roku 1952 si otvoril vylepšenú verziu zariadenia, v ktorej okrem hot-dogov ponúkal aj hamburgery, ale konkurencia v podobe Mc Donald´s bola veľká, tak začal experimentovať. San Bernardino bola štvrť s veľkou skupinou prisťahovalcov z Mexika, preto sa rozhodol otvoriť 3 malé franchisové prevádzky TEX-MEX jedla, ktoré nazval Taco Tia. Jeho prvým výrobkom bol hot dog s chilli omáčkou a vďaka tomu sa osmelil a rozšíril svoje podnikanie aj do oblastí bez prisťahovalcov.

Tacos, mexický štýl

V roku 1956 predal Taco Tia a otvoril si prevádzku pod staronovou značkou Bell Drive In, v ktorej ponúkal vylepšenú ponuku jedál. Expanzia nastala až po roku 1958, keď začal spolupracovať s futbalovým tímom Los Angeles Rams, ktorý mal záujem o špecializovanú reštauráciu, ktorú nazval El Taco. Glen Bell predal svoj podiel v reťazci v roku 1962 a za tieto peniaze si otvoril v mestečku Downey v Kalifornii prvú vlastnú reštauráciu s názvom Taco Bell. V roku 1964 predal prvú franchisovú licenciu a o tri roky neskôr mal tento reťazec 12 vlastných a 325 franchisingových reštaurácií po celom USA. Súbežne s úspechom Taco Bell si skupina PepsiCo otvorila svoj vlastný reťazec Tex-Mex reštaurácie Taco Kid, ale bez úspechu, preto v roku 1978 odkúpili od Glena Bella Taco Bell za 125 miliónov dolárov. Noví majitelia predstavili reštauráciu pre všetky typy zákazníkov, bez akejkoľvek špecifickej väzby k etnickej komunite, nových zákazníkov prilákali na znížené ceny. V roku 1986 vzrástol počet reštaurácií na 2400.
V roku 1990 utrpel reťazec stratu zákazníkov vďaka tvrdej cenovej konkurencii iných reťazcov rýchleho občerstvenia, preto sa rozhodli znížiť ceny výrobkov na 59 – 99 centov a začali ponúkať nové menu, čo zvýšilo tržby o 60%. V roku 1997 sa Taco Bell pripojil k reťazcu reštaurácií Tricon a v roku 2002 sa pripojili k značke Yum! Brands, ktorá je aj vlastníkom a v súčasnosti má viac ako 6500 franchisingových reštaurácií v USA. V USA je reťazec Taco Bell prepojený s reťazcom KFC.

logo taco bell

V Mexiku (1992) sa pokúsili dvakrát otvoriť sieť reštaurácií, avšak bez úspechu, ten sa dostavil až v roku 2007 v meste Monterrey, ale po 3 rokoch skrachoval. Prvou krajinou v Európe bola Veľká Británia (1986), neskôr Mníchov v Nemecku, ktoré však v roku 1990 boli zatvorené. Európske znovuzrodenie prišlo až v roku 2008 v Španielsku, na Islande, 2010 vo Veľkej Británii, v Nemecku a Poľsku. Na Slovensko alebo do Českej republiky tento reťazec ani nezvažuje prísť. Reťazec ponúka na celom svete takmer identické produkty (od originálu sa takmer nelíšia) mexicko – latinské jedlá ako napríklad tacos, burritos, nachos, quesadillas, rôzne tortilly s omáčkami, mexickú pizzu, špeciality z hovädzieho masa…

Pripravila Maťa

Mohlo by zaujímať tiež:

Tomáš

Tomáš
Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.



Inzercia

Najčítanejšie

Inzercia

Online kníhkupectvo BUX.sk

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu