Recenzia: Odkrývanie sveta najzraniteľnejších v románe Sesternice

Aurora Venturini situovala svoj román Sesternice odohrávajúci sa v 40-tych rokoch minulého storočia do argentínskeho mesta La Plata.

Aurora Venturini situovala svoj román Sesternice odohrávajúci sa v 40-tych rokoch minulého storočia do argentínskeho mesta La Plata. Rodina, ktorá v knihe vystupuje, patrí k strednej triede. Je dosť podivná, až priveľa jej členov má rôzne druhy postihnutia. Temné stránky ich každodenného života nám zobrazuje protagonistka Yuna Riglos, ktorú čaká dlhá cesta za jej cieľom – vymaniť sa z tohto rodinného sveta.

Sesternice Aurora Venturini

Táto rodina je „iná“

Venturini vybrala do svojho románu úplne iný typ postáv. Rodina, v ktorej každý trpí akýmsi postihnutím, je naozaj ťažké sústo pre čitateľa. Yuna je v knihe opisovaná ako dievča s ľahkým mentálnym postihnutím, má istý komunikačný deficit a chýbajú jej spoločenské zručnosti. Jej sestra Betina má myslenie trojročného dieťaťa, jej malé pokrútené telo je pripútané k vozíku. Bez servítky, veľmi realisticky a takmer pri každej udalosti, nám autorka opisuje jej formy vyprázdňovania sa do nádoby, ktorú má pod vozíkom. Yunina sesternica je liliputánka. Autorka siahla po naozaj ťažkej téme a veľa vecí sa bude čitateľom pri čítaní ťažko prehĺtať.

Mužskí protagonisti

V knihe sú muži opisovaný skôr ako tí nechcení, tí, z ktorých treba mať tak trochu aj strach. Je veľmi smutné, že mama Yuny a Betiny zostala na výchovu dvoch postihnutých dcér sama, lebo manžel ich opustil. Mužskí členovia sa v rodine veľmi neopisujú a muži „zvonka“ prenikajú do rodiny len veľmi ťažko. Jediným mužským protagonistom, ktorého rodina prijme je Yunin učiteľ, ktorý v nej podchytil výtvarný talent.

Yuna

Yuna v knihe ponúka veľmi úprimnú spoveď, plynutie myšlienok, ktoré niekedy prichádzajú ako búrka. Myšlienky si zapisuje a nepoužíva pritom dôkladne interpunkciu, lebo jej to jej slabšia jazyková znalosť nedovoľuje a čiarky a bodky ju „vyrušujú“. Jej vety sú často dlhé, ale čitateľa pripútajú k čítaniu. Svojimi výpoveďami často šokuje, občas rozosmeje, občas čitateľa znechutí, no hlavne pomerne detailne odkrýva svet najzraniteľnejších medzi nami.

Sesternice Aurora Venturini

Nechcený svet

Všetky postavy v knihe vo vás vzbudzujú ľútosť, sú akousi tragikomédiou sveta postihnutých ľudí. Zarážajúce je, že každá jedna sa chce z tohto sveta „iných“ vymaniť, cíti sa v ňom nepríjemne, menejcenne, nekomfortne. Dokonca „normálni“ ľudia, ako matka Yuny sa neskôr zmení len na chodiacu bytosť, ktorá nerozmýšľa, len „žije“.

Sexualita

Autorka v knihe nielenže siahla po ťažkej téme odkrývania citlivého sveta ľudí s postihnutím, zašla ešte ďalej. Do ešte náročnejšej témy, akou je sexualita týchto ľudí, čo sa spomína veľmi často. Postavy v knihe toho o sexualite nevedia veľa, mnohé ženy z nej majú strach. Tieto protagonistky majú pochabé informácie o dôsledku sexuality – otehotnení, to je jeden z dôvodov, prečo sa jej aj boja. Pretože, ak by sa to „niečo“ zrodilo kdesi  v ich maternici, nebolo by to hodné prísť na svet. Venturini v knihe odkrýva aj ženské vnímanie menštruácie, ktoré je opäť, u postáv, pochopené na veľmi primitívnej úrovni, no keďže si informácie odovzdávajú len medzi sebou, celá táto oblasť je pre nich skôr postrachom. Je až morbídne, že liliputánka je prostitútkou a silne retardovaná Betina na vozíku otehotnie.

Umenie

Veľmi dôležitou oblasťou v knihe je umenie. Autorka úžasne prepojila svet Yuny, vnímaný inak ako ho vnímajú „normálni“ ľudia s jej maliarskym nadaním. Práve maľby jej ponúkajú priestor na únik, na vyjadrenie svojich pocitov, na spôsob vlastnej terapie, keď sa s niečím, čo sa jej deje, nevie vysporiadať. Celá okolnosť je o to vzácnejšia, že hoci rodina sa jej „čmáraniciam“ vysmieva, nájde sa učiteľ, ktorý v Yune hneď zbadá talent a podchytí ho na veľmi kvalitnej úrovni. Práve umenie Yune otvára cestu k lepšiemu životu.

Prerod

Napriek tomu, že osud týchto ľudí je ťažký, sú akoby vopred predurčené na utrpenie zo života. Yuna je tá, ktorá (hoci si to o sebe nemyslí) veľa vecí vníma veľmi realisticky. Napriek jazykovej bariére si sama hľadá slová v slovníkoch. Postupne sa formuje, snaží sa odpozorovať veci z fungovania reálneho sveta. Stane sa postavou, ktorá prejde silným prerodom. Podarí sa jej z područia rodiny z ťažkým životným osudom vymaniť?

Zhrnutie

Rodinný román Sesternice je síce útlejšou knižkou, no príbeh, ktorý nám odkrýva, je však hlboký. Ponúka veľa temných vecí z mysle ľudí, ktorí žili kdesi na pokraji spoločnosti, ale i seba samých. Kniha vás v mnohom prinúti rozmýšľať, niektoré pasáže sa vám budú možno hnusiť, niektoré budú tragikomické, iné vám nahrnú slzy do očí. Kniha je silná a oplatí sa ju prečítať.

Informácie o knihe Sesternice:

• Autor: Aurora Venturini
  • Vydavateľstvo: IKAR, a.s.