Recenzia knihy: Tradičné liečiteľstvo a ľudová mágia na horných Kysuciach - ZN.SK

Recenzia knihy: Tradičné liečiteľstvo a ľudová mágia na horných Kysuciach

Ľudová mágia je neuveriteľná. Všade vôkol nás totiž existujú drobné povery, rôzne zvyky a hoci my sami nepoznáme ich význam, vieme, prečo ich robíme a prečo sa niečomu venujeme s tak silným presvedčením. Ľudovej mágii sa venuje len niekoľko kníh a medzi tie najzaujímavejšie na Slovensku nepochybne určite patrí tá venovaná Horným Kysuciam z roku 2011. Čitateľa musí zaujať tým, že hoci sa zameriava na Horné Kysuce, prevažne oblasti Turzovky, Kelčova alebo Bystrickej doliny. Azda každá obec horných Kysúc má niečo, čím zaujala a o iných miestach sa dozviete ešte viac. Postupne tieto prvky zanikajú, zaniká aj vysvetlenie ich významu. Čadčiansky lekár Jozef Marec, ktorý je autorom tejto knihy, si dal mimoriadne záležať, aby zozbieral aspoň to, čo prežívalo a k čomu ho doviedli zachované písomné pramene. Vytvoril tak v skutku výnimočné dielo.

Tradičné liečiteľstvo a ľudová mágia na horných Kysuciach

Kniha z vydavateľstva Matice Slovenskej je výnimočná pre hneď niekoľko dôvodov. Už na prvých stranách totiž vysvetľuje viacero zvykov, ktoré ľudia na severe Slovenska používali. Odrazu dáva význam aj to, o čom ste si matne vytvorili svoj názor a vysvetlenie. Kniha sa postupne venuje ďalším a ďalším vysvetlením, ktoré majú ambíciu zaujať aj čitateľa, ktorý neprahne po poznávaní povestí, mágie či prvkoch ľudového liečiteľstva. Táto kniha sa venuje hneď viacerým oblastiam. Autor sa venuje celému kalendárnemu roku a rôznym udalostiam v živote bežného dedinského človeka. K jednotlivým dňom a sviatkom sa viazali rôzne prvky. Podobne aj k udalostiam v živote. Čo robiť, keď žena čaká dieťa, čo keď niekto zomrie a čo robiť pri narodení dieťaťa, aby sa mu doprialo šťastného života. Veľmi zaujímavá a inšpiratívna svojim spôsobom taktiež, je téma stavby domov. Čím všetkým, akými obradmi, stavba prešla, aby bol ľudovo dom posvätený. Úžasné čítanie tak otvára cestu do už takmer zabudnutých prvkov, s ktorými však vznikali tie stavby, v ktorých vyrastali naši rodičia.

Samostatná sekcia knihy je venovaná bytostiam záhadným, zákerným postavám známym pod menom utopec, vílam, černokňažníkom a ďalším postavám. Duchom zlým aj dobrým. Niektorým, ktorých si ľud vytvoril sám a niektorým, ktorí tu boli už počas doby Veľkej Moravy. Názov knihy však nesie aj ľudové liečiteľstvo, ktorému je tu venovaná podstatná časť so samostatnou časťou s názvom Kysucký herbár. Spomína jednotlivé bylinky, rôzne rastliny s liečivými, ale hlavne magickými účinkami. Aj v tomto prípade dáva odrazu čitateľovi väčší význam to, prečo sa k danej byline viaže jej účinok a či vôbec nejaký má. V knihe to však stále nekončí s prekvapeniami. Približuje taktiež svet valašských prisťahovalcov, ktorí priniesli nové zvyklosti a kultúrne prvky.

Knihu si môžete kúpiť v kníhkupectve Bux.sk

Má 395 strán, tvrdú väzbu, na niektorých miestach doplnenú o čiernobiele fotografie a jednotlivé časti má oddelené farebnou ilustráciou. Výborná prehľadnosť a čitateľnosť obsahu je dôvodom, pre ktorý si vás vie kniha strhnúť. Niektoré prvky ľudových tradícií možno nemusia byť úplne jasné a popísané s presnosťou, kde všade sa vyskytovali. Spomína sa zväčša len tá lokalita, kde existujú pramene.

5 (100%) 3 hlas[ov]
Tomáš, šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.

Nočná vízia, dnes dostupná technológia pre zábavu aj lov

Farebný papagáj lori
Chováte papagáje či andulky? Toto ich prekvapivo môže zabiť!