Recenzia filmu Ready Player One, pripravte sa na geekovský nárez

Oddnes je premiérovo v kinách Ready Player One Hra sa začína, sfilmovaný knižný bestseller Ernesta Clinea. Asi každý čitateľ pôvodnej knihy, ktorá bola nabitá neuveriteľným príbehom čakal, ako sa filmoví tvorcovia popasujú s faktom, že samotná kniha by si vyžiadala film na 5 hodín čistého premietacieho času, alebo rozdelenie na dva filmy.

Ready Player one film

Divák sa v kine ocitne v trochu pozmenenom svete, nie tak dôsledne riešeného podľa knihy, čo by naozaj nebolo možné sfilmovať tak dôkladne, ako pracovala fantázia každého jedného pri čítaní pôvodného príbehu. Napriek tomu je pre diváka pripravená úchvatná šou plná virtuálnej reality (pričom sa stále nezabúda na svet na tejto strane barikády).

Príbeh a hra začína…

Bez veľkého prezrádzania, hoci mnohí pozornejší sa dovtípili už z mnohých iných článkov a príhovoru Wadea v traileroch, James Halliday spolu s Ogdenom Morrowom vytvorili virtuálny svet OASIS. V roku 2044 tento svet znamená pre všetok reálny svet možnosť úniku z reality, možnosť vzdelávania, práce, aj totálneho vybláznenia v situáciách, ktoré sú doslova vytvorené ako súčasné akčné počítačové hry. Bojuje sa o vzácne artefakty, či o kredity, tak ako v počítačových hrách. Svojim spôsobom je tak OASIS jednou gigantickou hrou na viacerých planétach. Všetko to tvorí obrovský majetok v mimoriadne veľkou hodnotou. Keď zakladateľ zomrie, zanechá po sebe záhadnú poslednú vôľu. Svetu v nej povie, že vo svete OASIS ukryl Zlaté vajce, ktoré získa ten, kto nájde tri kľúče.

Ready Player one film

Ten, kto ich nájde ako prvý, získa celý OASIS, úplnú kontrolu nad systémom a obrovský majetok. Pochopiteľne, že sa rozpútala honba za kľúčom. Filmová verzia dosť prvú úlohu odľahčila a obmedzila na jedny preteky, ktoré sa nepodarilo nikomu vyhrať. Kniha sa s touto myšlienkou pohrávala viac a dala rovnakú šancu každému a preto umiestnil hru o prvý kľúč na miesto, ktoré bolo bezplatne prístupné komukoľvek. Vo filmových pretekoch sa ukázala Wadeova pozornosť a sledovanie Hallidayovho života ako jeho prednosť, vďaka ktorej si všimol celkom inú cestu, ktorá mu otvorila cestu ku kľúču. Prvý získaný kľúč po rokoch opäť oživí pomaly ustupujúci záujem o hru starého blázna. Parzifal, dôkaz o tom, že to nakoniec bola pravda, priláka pozornosť aj tých, ktorí chceli OASIS získať pre seba, ovládnuť ho a spoplatniť.

Sprievodcom filmom a jeho príbehom je dostatočne niektorý z trailerov. Podarili sa všetky. Každý vo vás zachová pocity a dojmy, nie slabšie, aké zachová aj film.

Všímajte si detaily na Ready Player One

Príbeh, napriek nepresnosti s knihou, stále zostáva poriadne nabitým nárezom efektov, prvkov, odkazov na starú popkultúru, staré filmy, seriály, prvky a slávne prvé počítačové hry, obsahuje veľké množstvo skrytých odkazov a obrázkov, ktoré divák znalý tohto sveta neustále objavuje a vidí na rôznych miestach. Upravený scenár je v podobe, v ktorej musí baviť širšie publikum. Samotný autor knihy bol pri výrobe filmu, takže mnohé readyplayerovské zostalo zachované.

Už od prvého vydania knihy sme jej propagátormi, pretože tak nabitý príbeh symbolmi osemdesiatych rokov a životom mladých ľudí v dobe počiatku prvých hier, sci-fi seriálov, veľkých filmov a mánií, neexistuje. Za Ready Playerom stojí dlhoročný Geek, ktorý sám vlastní svoj vlastný DMC DeLoream, s úpravou, aká sa objavila v slávnej trilógii Návrat do budúcnosti. Každý, kto vie, kto režíroval Návrat do budúcnosti, postrehne aj vzácny artefakt vo filme, ktorému prepožičali jeho meno.

Ready Player one film

Ktokoľvek, kto pochopil fungovanie virtuálnej reality, hovorí mu niečo Atari a éra prelomových televíznych hier na starých konzolách, či súčasný svet od Warcraft po Minecraft, môže si užiť poriadny vizuálny zážitok, aký priniesol možno ak Valerian, hoci ten bol obmedzený na svoj svet. Ready Player One totiž kombinuje mnoho viacerých svetov, symbolov a dokonca aj ten, čo nemiloval sci-fi, odrazu spozná slávnu scénu z Horúčky sobotňajšej noci a necíti sa celkom stratený v chápaní, čo práve vidí. Neexistuje lepší spôsob, ako oživiť staré symboly a nezabudnuteľné „artefakty“ popkultúry.

Rozdielne, ale stále skvelé

Uvažujem nad možnosťou, kedy ste nečítali knihu a pozriete si film. Vtedy musí byť zážitok celkom iný, bohatý a bez toľkých očakávaní ako u tých, čo čítali knihu, vytvorili si podľa nej postup a svet fantázie. Filmový divák nebude rozumieť systému zadlžovania a pôžičiek, ktoré si musia ľudia odpracovať otrockou prácou pre IOI. Do takejto pasce sa dostala aj Art3mis, hlavná hrdinka po boku Parzifala. Vo filme chýba vysvetlenie vzdelávania a škôl v OASISE, takže Wade Watts nakoniec vyznieva ako záškolák, ktorý kašle na vzdelanie. Viacsa rozdielom filmu od knihy venujeme v samostatnom článku Ready Player One: film vs kniha Ernesta Clina.

foto Warner bros

Lisabon a gastronomické lahôdky, ktoré musíte ochutnať

Tučniaky na pochode