vlaky kniha slovart 2023

Recenzia: Dobrodružná cesta po koľajniciach dejín v knihe Vlaky

Existoval najprv vlak alebo koľajnice? Kedy bola na svete prvá lokomotíva? Kde bola vybudovaná prvá moderná železnica pre vlaky?

Existoval najprv vlak alebo koľajnice? Kedy bola na svete prvá lokomotíva? Kde bola vybudovaná prvá moderná železnica? Koľkými krajinami prechádzal Orient Expres? Kde sa nachádza najvyššie položená železničná trať na svete? Koľko mužov a koľko koní prepravili francúzske železnice na bojiská a za aký čas? Celkovo koľko kilometrov má najdlhšia železničná trať na svete? Koľko ľudí ročne prepraví vlak TGV? Aký je absolútny rýchlostný rekord v kategórii osobných vlakov?

vlaky kniha slovart 2023

Toto sú naozaj otázky, na ktoré odpoveď asi väčšina z vás nepozná. Alebo predsa len… vedeli by ste ich zopár? Ak nie, … alebo ak ste nadšenec vlakov… alebo ak sa chcete dozvedieť o tomto dopravnom prostriedku jeho históriu a zaujímavosti… aj pre vás je určená nová kniha s názvom Vlaky – Od parných lokomotív až po rýchlovlaky.

Ilustrovaná encyklopédia Vlaky

Kniha novinára Lorenza Mora Vlaky s podtitulom Od parných lokomotív až po rýchlovlaky predstavuje ilustrovanú encyklopédiu, ktorá nám ponúka „dobrodružnú cestu po koľajniciach dejín“. Kniha nám ponúka ponor do vývoja vlakov a dozvieme sa z nej, ako tento dopravný prostriedok zmenil svet.

Od parných lokomotív až po rýchlovlaky

Ako už podtitul knihy naznačuje, kniha nám predstaví vlaky v chronologickom vývoji, od parných lokomotív až po najmodernejšie rýchlovlaky. Jednotlivé kapitoly predstavujú vlaky ako Penydarren – od koňa k parnému stroju, Raketu – prvý moderný vlak, Orient expres, Krokodíl, Big Boy, Pioneer Zephyr, Transeurópsky expres, Glacier Express, TGV, ETR. 450, Šinkansen, Maglev… Autor sa zameral aj na ďalšie zaujímavé témy z oblasti vlakov, a to vývoj parnej lokomotívy, vlaky v prvej svetovej vojne, dieselelektrickú lokomotívu, elektrickú lokomotívu a vlak budúcnosti Hyperloop.

V knihe sa dozviete o histórii vlakov, ich vzniku – o vzniku prvej lokomotívy na svete, o vzniku prvej modernej železnice, o vývoji lokomotívy, o zaujímavých trasách, ktorými vlaky postupne premávali, o ich využití.

Pri každom vlaku sa čitateľ dozvie niečo o výkone daného vlaku, na čo sa používal, v akom období sa používal, ako fungoval, v akej krajine premával, jeho porovnanie s inými vlakmi alebo spôsobmi dopravy, pikošky o danom vlaku.

Vlaky, kniha pohľad do vnútra, SLovart 2023

Ich význam a využitie

Autor knihy sa zameral aj na využitie vlakov počas vojen: americkej občianskej vojny a prvej svetovej vojny. Ponúka zaujímavé príhody, ktoré boli vtedy s vlakmi spojené. Informácie o tom, čo sa vlakmi v čase vojny prevážalo, aké vlaky boli vtedy využívané a pod. Obšírne zmapovanie vývoja vlakov dotvára aj pestré zastúpenie krajín, ktorými premávali. Sú nimi Francúzsko, Švajčiarsko, Anglicko, Spojené štáty americké, Nemecko, Rusko, Japonsko, Čína, Austrália…

Pútavou je nepochybne, a to pre všetky vekové kategórie, dospelú nevynímajúc, kapitola Železničné rekordy, keď realita prekoná fantáziu. Tá nám prináša informácie od najdlhších k najrýchlejším vlakom, od „horolezca“, ktorý sa vyšplhá na najvyššie hory sveta, až po vlak, pod ktorým sa „trasie“ zem. V knihe sa dozviete aj to, aký vlak sa podobá na krokodíla alebo aký vlak má „nos“.

Poslednú kapitolu v knihe tvorí prehľad rôznych vynálezov v oblasti vlakov, ktoré však boli neúspešné – aerovagón, vlak s dvomi prúdovými motormi, vlak s turbínou z helikoptéry atď.

Bohaté ilustrácie, ktorá potešia každé zvedavé očko

Ilustrácie Davide Riboni znázorňujú jednotlivé vlaky, ktoré sú koncipované do prostredia svojej doby. Z príkladných ilustrácií a okrem zobrazených samotných vlakov sa dozvieme aj dosť podrobný popis fungovania parnej i elektrickej  lokomotívy na základe „odkrytia“ jej vnútorných častí. V kapitole Orient expres sa nám s ilustráciami ponúka mapka trate kopírujúca tok Dunaja. Taktiež zaujímavosti o osobnostiach, ktoré niečo vynašli alebo sa ním prevážali, ale i zaujímavosti o funkciách jednotlivých vozňov.

Pre koho je kniha určená

Kniha je určená pre čitateľov a detských poslucháčov od 3 rokov, nepochybne však svojím zaujímavým obsahom a pútavými ilustráciami zaujme aj staršie vekové kategórie a nepochybne aj dospelých. Publikácia ponúka mnoho odborných informácií, ktoré sú vysvetlené jednoduchým spôsobom v krátkych odsekoch po celej dvojstrane. Text krásne dopĺňajú bohaté ilustrácie, ktoré vlaky detailne znázorňujú a ktoré sa upriamujú aj na ich špecifiká.

Informácie o knihe Vlaky – Od parných lokomotív až po rýchlovlaky:

• Autor: Lorenzo Moro
  • Vydavateľstvo: Slovart